Uz Crni petak i nadolazeće blagdane, trgovački centri i trgovine broje više kupovina, a ljudi pripremaju svoje košarice za online shopping. Iščekujući lude popuste i super ulove, treba obratiti pažnju i na potencijalne prevare. Internetskih prevara je sve više, a trgovci u trgovinama ponekad će možda provesti "svoju politiku", no i dalje možete potrošiti svoj novac na siguran način, uz malo opreza.
U razgovoru s Anom Knežević, predsjednicom Hrvatske udruge za zaštitu potrošača, otkrili smo na što treba obratiti posebnu pažnju, ali i koja su naša potrošačka prava.
Kupovanje u dućanu
"Kada je riječ o fizičkoj kupovini u trgovini, ima nekoliko pravila kojih se moramo držati kako bi se osigurali i dobili pravu vrijednost proizvoda za svoj novac. Na proizvodu mora biti istaknuta cijena prije i nakon popusta. Dakle, na etiketi treba pisati stara i nova cijena, ali i obavezno je da piše i kolika je najniža cijena bila u posljednjih 30 dana, kako bi bili sigurni da je popust pravi", navodi naša sugovornica.
Također, do kraja godine cijene moraju biti prikazane u eurima, ali i u kunama, zbog lakšeg snalaženja u kupovini.
Navodi i istraživanje udruge za zaštitu potrošača u Velikoj Britaniji Which? iz 2022. godine koje je pokazalo da je od 208 proizvoda čak 98 posto cijena bilo isto za Crni petak kao i tijekom godine, u nekim slučajevima su cijene bile čak niže nego na Crni petak. Naime, trgovci bi podigli cijene početkom rujna, listopada ili studenog, da bi ih na kraju za Crni petak "snizili" na njihovu originalnu cijenu.
Kada je riječ o povratu, moramo biti pažljivi pri samoj kupnji.
"Trgovac nije obavezan primiti povrat, osim ako roba nije oštećena ili ima nedostatak. Ali, ako bi htjeli vratiti proizvod koji nam se ne sviđa, ako nam ne odgovara broj ili model, to će ovisiti o dobroj volji trgovca i njegove poslovne prakse", kaže Ana Knežević i savjetuje da robu u trgovini treba dobro pogledati, probati i provjeriti s trgovcem prije kupnje koji su uvjeti povrata. Tek onda treba odlučiti hoćemo li proizvod kupiti ili ne.
"Također, ako ste kupili proizvod po sniženoj cijeni, a taj proizvod treba zamijeniti jer je neispravan nakon što popust već istekne, npr. deset dana nakon Crnog petka, trgovac vam ne smije naplatiti 'razliku' u cijeni", napominje ovo važno potrošačko pravo naša sugovornica. Zakonski trebate dobiti novi proizvod, odnosno ispravan proizvod po istoj cijeni, bez nadoplate.
Online trgovina
U posljednjih nekoliko godina, broj online preprodavača i trgovina je poprilično narastao, pa s njim i pritužbe. Ljudi često naruče jednu stvar, pa dobiju nešto skroz drugačije, kupe krivotvorenu robu misleći da je original, dobiju oštećen proizvod i slično. Što tad?
"Najvažnije je paziti od koga kupujemo. Ako cijena izgleda predobro da bi bila istinita, pogotovo ako je riječ o brendiranom proizvodu, vjerojatno je riječ o prevari", govori Ana Knežević. U razgovoru daje mali trik kako prepoznati je li stranica "fake" odnosno namijenjena prijevari. "Pogledajte piše li na stranici i cijena u kunama, što je zakonska obveza trgovca. Ako nema dvojne cijene, stranice se treba kloniti. Također, treba sadržavati sve informacije o trgovcu te imati sve odredbe napisane, a ako nema - stranici ne treba vjerovati", govori.
Ako je riječ o brendiranoj robi koja je krivotvorena, treba biti posebno pažljiv. Nije rijetko da se Državnom inspektoratu jave potrošači koji su, umjesto proizvoda, dobili račun za uništavanje proizvoda i poziv odvjetnika. "U slučaju da ste preko interneta kupili krivotvorenu robu te ako na carinskom prijelazu otkriju da je riječ o krivotvorini, kupac se smatra krivim, uručuje mu se račun za uništavanje pošiljke, a nerijetko i tužba", upozorava Knežević.
Ako plaćate pouzećem, imate pravo otvoriti paket ispred dostavljača i provjeriti jeste li dobili ono što ste naručili. U slučaju da pošiljka nije ono što ste naručili ili s njom niste zadovoljni, a preuzeli ste je bez provjere, trgovac može i ne mora uvažiti vašu žalbu jer je teže dokazati da vi niste utjecali na sadržaj paketa. Ako paket ne želite preuzeti, ne morate - sve to nam navodi naša sugovornica.
Preporuka predsjednice Hrvatske udruge za zaštitu potrošača kod internetske trgovine je da se plaća karticom, jer u slučaju da nam trgovac ne vraća novac za reklamirani proizvod, naša banka to može učiniti.
Web stranice koje su nepouzdane, te prodaju krivotvorine treba prijaviti državnom inspektoratu kako bi se stalo na kraj nesigurnoj online kupovini, a prijava se može podnijeti na e-mail pisarnica.dirh@dirh.hr.
POGLEDAJTE VIDEO: Stiže crni petak, a sniženja već mame iz izloga. Koliko se može uštedjeti? 'Mislim da nabiju cijene pa onda spuste'