NA RTU SAVUDRIJA /

Svjetionik na najzapadnijoj točki Hrvatske krije romantičnu legendu: Austrijski grof se zaljubio u hrvatsku plemkinju...

Image
Foto: Srecko Niketic/Pixsell

Osim što je Savudrijski svjetionik imao važnu ulogu u pomorskom prometu, postoji i romantična legenda vezana za njegovu izgradnju. Priča kaže da ga je izgradio austrijski grof Metternich kao znak ljubavi prema lijepoj hrvatskoj plemkinji koju je upoznao na bečkom balu. No, ona je umrla tijekom izgradnje, a grof ga više nikada nije posjetio

30.8.2023.
11:18
Srecko Niketic/Pixsell
VOYO logo

Romantični svjetionik na Punti Savudrija koji je izgrađen 1818. godine najstariji je uščuvani svjetionik u Istri, možda čak i na cijelom Jadranu. Savudrijski svjetionik jedna je I od najpopularnijih atrakcija Savudrije i ovog dijela Istre, tim više što se za njegovu izgradnju vežu zanimljive i romantične priče.

Izgrađen je brzo nakon Napoleonskih ratova, a izgradilo ga je Austrijsko Carstvo kako bi označili južni ulaz u Tršćanski zaljev. Svjetionik je imao vitalnu ulogu u komunikaciji - brodovi su se najavljivali zastavicama, što je dalo dovoljno vremena za pripremu za njihov dolazak u luku. Svjetionik je originalno bio visok 19 metara da bi krajem 1890.-ih bio dograđen na sadašnju visinu od 29 metara. Točnije, kula je visoka 29 metara, dok se svjetlo svjetionika nalazi na 36 metara nadmorske visine.

Tekst se nastavlja ispod oglasa
Image
Foto: Srecko Niketic/Pixsell

Ljubavna priča

Osim što je svjetionik imao važnu ulogu u pomorskom prometu, postoji i romantična legenda vezana za njegovu izgradnju. Priča kaže da ga je izgradio austrijski grof Metternich kao znak ljubavi prema lijepoj hrvatskoj plemkinji koju je upoznao na bečkom balu. Nažalost, zdanje u kojem su trebali zajedno živjeti nikad nije dočekalo svoje vlasnike. Ona je umrla tijekom izgradnje, a austrijski grof ga više nikada nije posjetio.

Službeno, svjetionik je dala izgraditi deputacija Tršćanske burze ("Deputazione di Borsa", op.a. današnja Gospodarska komora) pod pokroviteljstvom austrijskog cara Franje I. koji se i spominje u natpisu na podnožju građevine. Projekt je napravio arhitekt Pietro Nobile, koji je projektirao i cestu Trst-Pula. U izradi je korišten lokalni kamen s obližnje obale, a krov svjetionika pokriven je crjepovima koji teže čak 70 kilograma i odolijevaju najjačim burama.

Tekst se nastavlja ispod oglasa
Image
Foto: Srecko Niketic/Pixsell

Izgradnja je započela u ožujku 1817. godine, a do kraja iste godine već je bilo sagrađeno 80 posto. Svjetionik je prvi put upaljen u noći 17. travnja 1818. godine, a tom svečanom činu prisustvovao je i sam austrijski car koji je tada bio u posjeti Trstu.

Prvi svjetionik s rasvjetom na plin od ugljena

Zanimljivo jest i da je Savudrijski svjetionik prvi svjetionik u svijetu koji je za rasvjetu koristio plin dobiven destilacijom ugljena dopremanog iz rudnika s područja Labinštine. U slučaju eventualnih kvarova na plinskoj instalaciji, omogućeno je i alternativno rješenje pa se za rasvjetu moglo koristiti i ulje.

Svjetionik danas više nije u funkciji, zamijenjen je manjim potpuno automatiziranim, a njegova dva apartmana iznajmljuju se turistima.

Pogledajte video: Romantika ili apsolutna glupost? Mladić u rimski Kolosej urezao ime djevojke, izazvao bijes javnosti

Tekst se nastavlja ispod oglasa
Tekst se nastavlja ispod oglasa
Tekst se nastavlja ispod oglasa
Sjene prošlosti
Gledaj odmah bez reklama
VOYO logo