Dosta dramatičan kraj godine u Agrokoru i to taman kad se činilo da će godinu završiti u sreći i veselju ali nije Agrokor jedini problem s kojim Vlada ulazi u Novu godinu.
Odjednom je zapeo i najveći hrvatski infrastrukturni projekt - Pelješki most. Milenijski projekt od dvije milijarde kuna, blokirala je tvrtka s 10 kuna temeljnog kapitala i 0 kuna prihoda. I to baš kada je konačno trebao biti odabran izvođač radova. U finalu su naime ostali Austrijski Strabag i jedna od najvećih kineskih kompanija "China Road and Bridge Corporation" koja je dala čak 600 milijuna kuna jeftiniju ponudu od Strabaga.
Je li problem upravo u tome, jer poznato je da mi ne volimo jeftine nego skupe ponude, je li problem u žurbi i lošem vođenju natječaja ili je riječ o samo kratkom proceduralnom zastoju
Na ovoj adresi je registriran Lipov Gaj, tvrtka koja koči projekt Pelješkog mosta. No, iako ovdje ima čitav niz reklama i poslovnih prostora, Lipovom gaju ni traga. Nemojte se sramiti ako vam je to ime nepoznato. Nije riječ ni o kakvom građevinskom gigantu nego o jednostavnom društvu s ograničenom odgovornošću osnovanom 2016. godine s temeljnim kapitalom od 10 kn i bez kune prihoda u prošloj godini.
Tvrtka se, službeno, bavi Savjetovanjem u vezi s poslovanjem, imaju manje od 5 zaposlenih, a najveći infrastrukturni projekt u jugoistočnoj Europi vrijedan najmanje dvije milijarde kuna zaustavili su žalbom na dokumentaciju za nadzor nad izgradnjom mosta, i to ovim važnim argumentima.
U natječajnoj dokumentaciji im je smetalo što je kao rok za prijavu naznačen 21. prosinca u 10 sati, a ne u ponoć, to što dva stavka dokumentacije opisuju isto traženje i što su Hrvatske ceste izmjenjeni tekst natječaja zbog jedne od prethodnih žalbi objavile već dva dana nakon što je žalba usvojena, a nisu čekali punih 8 dana kako je propisano.
Sve je to Državna komisija za javne nabave danas označila neutemeljenim, ali je prihvatila dio žalbe na to da u dokumentaciji nije bio cjelokupni troškovnik nadzora. To se moglo otkloniti i običnim traženjem pojašnjenja od Hrvatskih Cesta no Lipov gaj je odabrao žalbu.
Objašnjenje smo pkušali potražiti kod Ivana Mahnića, jedinog osnivača Lipovog gaja, ali su nam rekli kako je nedostupan za izjave. No, već po uloženoj žalbi, politika je odgovorila.
"Niti unutarnji niti vanjski neprijatelji neće zaustaviti Pelješki most", govorio je Oleg Butković, ministar prometa, pomorstva i infrastrukture 6. prosinca 2017.
Radovi na mostu započeli su još u vrijeme Ive Sanadera. A most su obećavali baš svi premijeri svake vlade do danas.
"Ne samo da se nastavlja projekt Pelješkog mosta nego smo dobili bespovratnih 357 milijuna eura", rekao je Andrej Plenković, premijer RH 14. kolovoza 2017.
Ali baš Vladu krivi bivši ministar gospodarstva, Mostovac Tomislav Panenić i to zbog prebrzo raspisanog natječaja.
"Oni su ipak odlučili ne čekati novi zakon o javnoj nabavi nego krenuti po starom zakonu čije posljedice sada vidimo", kazao je Panenić.
Po starom zakonu na natječaju najjeftinija ponuda pobjeđuje
najbolju, a po novome najbolja ne mora biti i
najjeftinija.
"Novi zakon je bio gotov još u lipnju 2016., usvojen je na Vladi
međutim zbog krize vlasti došlo je do raspuštanja sabora i nije
ušao u proceduru", rekao je Panenić.
Iako žalba na natječaj za nadzor radova ne priječi odabir izvođača, bez nadzora nema ni početka radova. Hrvatske ceste još čekaju s objavom tvrtke koja će graditi most.
"Odluka o izvođaču radova bit će objavljena u propisanom roku, odnosno, najkasnije do 15.1. iduće godine", poručila je Tamara Pajić, glasnogovornica HC-a.
No, ponude su već otvorene. Ali u Hrvatskim cestama očito su oprezni, da se opet ne dogodi neka nebulozna žalba.
"Koncept same odluke je završen, te se u ovom trenutku zaista detaljno i temeljito pregledavaju svi parametri tog istog koncepta kako bi odluka mogla biti donešena", kazala je Pajić.
Čini se kako više ništa ne namjeravaju prepustiti slučaju - već su se jednom opekli i to na drugom mostu - čiovskom - gdje je na natječaju odabrana najpovoljnija ponuda izvođača koji je propao prije nego su nosivi stupovi mosta izronili iz vode.
Gost Direkta bio je bivši ministar prometa, SDP-ov Siniša Hajdaš Dončić čija se Vlada također hvalila kako gradnja Pelješkog mosta samo što nije počela, pa evo još nije a tko zna kad će...