Večeras će se spojiti zadnji segment Pelješkog mosta - 250 tona
težak čelični komad jedino je što još dijeli stanovnike hrvatskog
poluotoka i krajnjeg juga od ostatka zemlje.
Oduševljeni stanovnici Pelješca ne mogu vjerovati da se ovo
zaista događa jer priča o Pelješkom mosta traje već 23 godine.
Sada je napokon postala stvarnost.
Nakon tri stoljeća, ponovno spojeni sjever i jug Hrvatske. Do tog povijesnog trenutka dijele nas još samo četiri i pol sata, kada će biti postavljen zadnji dio čelične konstrukcije. Dan je to koji su stanovnici Pelješca i okolice čekali desetljećima.
"Naježim se i kada pomislim. Večeras će biti i smijeha i radosti i tuge i svega", rekao je Neno Vučković, Metković.
"Svaka čast ljudima koji su ga napravili. mislim da će to puno pomoći našem ovdje turizmu, malim selima koja nisu imala pristup ni dućanima, gradovima većim. Jako sam ponosna i jako ga je lipo za vidjet", kaže Iva Butigan, Opuzen.
Most dug 2404 metra ujedinjuje Hrvatsku od Komarne do Brijeste na Pelješcu. Širok je 23 metra. Drži ga 12 stupova od kojih je deset u moru. 70 000 kubičnih metara betona i 100 tisuća tona čelika utrošeno je za izgradnju. Most je tri godine gradilo 670 radnika i inženjera.
Do sada se na poluotok moglo trajektom od Ploča do Trpnja ili kopnenim putem preko Neuma – što zahtijeva prelazak granice. Mostom će se put skratiti za oko sat vremena.
"Nismo još ni svjesni koliko će nam ovaj most značiti za masu stvari. Cestovno, gospodarski, turistički. Ljudi će tu željet živjet, rekao je Vedran Antunica (HDZ).
Da most za njih život znači kaže i djevojčica s ove slike, danas 24 godišnja Pelješčanka Lucija. Još se živo sjeća velike svečanosti početka izgradnje Pelješkog mosta 2007. u Brijesti.
"Nekih desetak godina sam imala i ono što se sjećam je da je to je tada bila opća radost. Svi su mislili da će započeti radovi. Došla je cijela svita političara. Meni kao djetetu je to tada bio doživljaj", kaže Lucija Mrgudić, Orebić.
Tada je Ivo Sanader čak po drugi put otvorio radove na izgradnji tog strateški važnog projekta.
"Hajdemo da to bude i ranije. Ja mislim da se most može izgraditi nešto i ranije. Da ne čekamo pune četiri godine", rekao je Ivo Sanader u listopadu 2007.
Priča o izgradnji Pelješkog mosta traje otprilike otkad je Lucija rođena. 1998. ideju su iznijeli Luka Bebić na sjednici Sabora, te bivši dubrovačko neretvanski župan Ivan Šprlje u svojoj izbornoj kampanji.
Otada se za izgradnju mosta puno puta stisnula ruka. Izmijenilo se čak osam Vlada. Ali sve je ostalo na ovoj animaciji. Umjesto mosta predlagala se autocesta kroz Bosnu i Hercegovinu, čak i izgradnja podvodnog tunela. Ipak, most se ispostavio kao najbolje rješenje.
"Potpuno smo u pravu kad kažemo da će se taj most graditi. Da će to početi vrlo brzo i da će procedura biti dovedena do kraja u zadnjem kvartalu ove godine", rekao je Zoran Milanović, bivši predsjednik Vlade 2015. godine.
Procedura je napokon dovedena do kraja 2018. godine kada je potpisan dvije milijarde kuna vrijedan ugovor o izgradnji s kineskom tvrtkom China Road and Bridge Corporation.
Sa susjednom BiH, koja je dugo kočila projekt žalbama, postignut
je kompromis: dovoljno visok most da brodovi mogu neometano
ploviti do Neuma. Gradnja je napokon doista započela.
Tri godine nakon - premijer emotivan.
"Osjećam se sjajno. Postojat će pet velikih postignuća.koja će ostati iza naše vlade. Jedan je Pelješki most jer je to jednom u životu jednoga naroda da se spoji cijeli teritorij Hrvatske", rekao je Andrej Plenković.
Most u cijeloj punini od neizmjernog je značaja za stanovnike Pelješca, posebno Stona. A već iduće godine će moći sve to izbjeći vozeći se ovim mostom samo nekoliko minuta.