Sve se glasnije govori da bi i Hrvatska mogla upasti u probleme izazvane inflacijom, poskupljenjem goriva, poremećajima u globalnim lancima opskrbe i kroničnim nedostatkom vozača kamiona. Taj bi koloplet problema mogao na koncu rezultirati najcrnjim scenarijem s kojim su već suočene neke europske zemlje - praznim policama u trgovinama.
Upućeni kažu da se Hrvatska s time još nije suočila samo zato što je mala zemlja i malo tržište.
U maloprodaji se već osjeća nestašica
Ovih dana je poduzetnik Saša Cvetojević za Net.hr kazao kako se u maloprodaji već osjeća nestašica pojedinih artikala, dok je u slučaju kompleksnijih proizvoda, poput informatičke opreme, bijele tehnike i automobila, nestašica već poprilično izražena.
''Dolaskom kraja godine i sezone pojačanog šopinga te ponovnim uvođenjima restrikcija vezanim za covid u zemljama koje su nam trgovinski partneri, sve bi se moglo dodatno zakomplicirati'', kazao je Cvetojević.
U lancu opskrbe ključna karika su prijevoznici, a nedostatak vozača kamiona diljem Europe poprima dramatične razmjere. U Velikoj Britaniji nedostaje ih stotinjak tisuća da bi se opskrba koliko-toliko normalizirala, a u Njemačkoj je situacija tek nešto bolja.
'Tko će opstati, to Bog zna'
A kako je u Hrvatskoj, pitali smo Dragutina Kranjčeca, predsjednika Udruge hrvatskih cestovnih prijevoznika. On je početkom prošloga mjeseca u medijima govorio da nam vozače ''vabe stranci'' te izrazio bojazan da bi se uskoro mogli suočiti s nestašicama prehrambenih artikala.
''Danas je situacija još gora nego prije mjesec dana, unatoč tomu što je država zamrznula cijenu litre dizela na 11 kuna. Nafta je preskupa, cijene prijevoza su preniske, a vozača nema. Bazen bivše Jugoslavije po tom pitanju je maksimalno iskorišten. Događa se da pojedini naši članovi zatvaraju firme, uglavnom ove manje. Tko će opstati, to Bog nek zna'', kazao je Kranjčec.
Na pitanje koliko u Hrvatskoj nedostaje vozača u cestovnom prijevozu, Kranjčec kaže da 440 prijevozničkih tvrtki traži oko 4000 vozača.
''Imamo, međutim, podatak da je na Zavodu za zapošljavanje oko 2000 vozača, ali ne znamo jesu li to ljudi koji su trenutno sposobni raditi taj posao. Taj podatak koji smo dobili nitko nije demantirao'', napominje.
'Našim vozačima nude plaću 3000 eura'
Budući da su s problemom suočene i bogatije zemlje, ''lov'' na vozače kamiona je neminovan.
''Evo jedna agencija u Rijeci lobira za vozače i nudi plaću od preko 3000 eura za rad u Irskoj. Iz Njemačke su svakodnevni pritisci. U cijeloj Europi nedostaje jako puno vozača. A način na koji država reagira na sve to ukazuje nam da ćemo imati sve više problema. Posljedica toga vjerojatno će biti i nestašica robe. Ovo što se događa u hrvatskom prijevozništvu nije dobro, a to se onda prelijeva i na druge. Cijene bi u domaćem prijevozu za opskrbne lance trebale momentalno narasti za 20 posto da bismo zadržali obim vozača koji sada imamo'', upozorava.
Dragutin Kranjčec, predsjednik Udruge hrvatskih cestovnih prijevoznika
Poskupio i aditiv bez kojeg ne mogu voziti
Da bi predočio koliko je otežan posao prijevoznicima, Kranjčec iznosi jedan konkretan primjer. Unatrag dva, tri mjeseca, kaže, poskupio je AdBlue, otopina uree koja se dodaje dizelskim gorivima kako bi pospješila sagorijevanje ispušnih plinova i smanjila zagađivanje okoliša. Ta se otopina koristi kao aditiv kod 90 posto teretnih vozila.
''AdBlue je poskupio za jedan euro po litri, a govori se da ga uskoro neće ni biti kod nas. O čemu onda pričamo? Jesu li proizvođači napravili umjetnu nestašicu da bi digli cijene, ne znam. Ali vidite da cijene rastu posvuda i situacija nije dobra. Neće ni biti dobre dok se važne odluke donose sa zakašnjenjem, a zbog nečijih interesa'', kazao je za Net.hr predsjednik Udruge hrvatskih cestovnih prijevoznika koja okuplja 360 prijevozničkih tvrtki sa 4000 vozila.