Tijekom ljeta ili najkasnije na jesen Hrvatska će morati platiti mnogo novca za Inu, naravno, iz proračuna. Već smo izgubili 4,5 milijardi kuna za jamstva Uljanika jer brodovi koje je brodogradilište dogovorilo nisu izgrađeni, a sada će Arbitražni sud u Washingtonu donijeti odluku o tužbi MOL-a protiv Republike Hrvatske, piše Express. Još 2016. Hrvatska je izgubila u Ženevi arbitražu protiv MOL-a, no tu je bilo riječi o svojevrsnoj pritužbi koju je vlada Zorana Milanovića pokrenula protiv MOL-a. To je bio vladin odgovor na arbitražu u Washingtonu. Podsjećamo, mađarska kompanija je najveći suvlasnik Ine.
Izgubili smo u Ženevi pa smo morali platiti sve troškove koji su na kraju premašili 100 milijuna kuna. Kako doznaje Express, ovoga puta će iz proračuna otići mnogo više novca. Izvori bliski Vladi rekli su novinarima da bi samo čudo moglo spasiti Hrvatsku od gubitka. Premda odluka još nije potpisana i formalizirana, sudeći prema onome što je u zadnje vrijeme poslano na očitovanja Hrvatskoj i MOL-u, odšteta će se popeti na oko 4,5 milijardi kuna. Toliko visok iznos spominjao je samo Tomislav Karamarko prije tri godine kada su njegovi partneri uvjeravali sve da Karamarko pretjeruje.
Ina će nas koštati isto kao Uljanik
"Otići će još jedan Uljanik" kazao je sugovornik upućen u slučaj. Formalne i službene potvrde iz Vlade o ovom slučaju nema, ali Express podsjeća da se niti prije nisu htjeli očitovati i u prošlom slučaju. Samo je Plenković 2016. izašao s informacijom da je arbitraža u Ženevi izgubljena. Međutim, rekao je da Vlada ima model kojim će otkupiti dionice od MOL-a. Tri godine kasnije, od otkupa dionica nema ništa. U međuvremenu je Vlada vjerojatno odustala da u ovom mandatu otkupi Inu.
26.10.2005., Zagreb - Premijer Ivo Sanader i ministrica Kolinda Grabar Kitarovic odrzali su prezentaciju novih web stranica Vlade RH o pregovorima s EU. Photo: Goran Stanzl/PIXSELL
Arbitraža koja će opteretiti državni proračun seže još u doba Sanaderove vlade. Ta vlada je 2009. potpisala ugovor kojim će otkupiti poslovanje plinom od Ine. Uz taj ugovor potpisuju se i međudioničarski ugovori kojima se prepušta pravo upravljanja i donošenja svih odluka u Ini MOL-u iako nisu većinski vlasnik. Rijetko tko je tada upozoravao da je ugovor o plinskom biznisu štetan, no Hrvatska ga nije mijenjala. Ispunjen je dio ugovora i otkupljeno podzemno skladište Okoli, ali Hrvatska nikad nije preuzela samo poslovanje plinom.
U tom ugovoru je stajalo da se plin nabavlja 15 godina po tzv. ruskoj formuli, koja je u ovom slučaju bila mnogo povoljnija za prodavača Inu nego za kupca - Republiku Hrvatsku. Kosoričina vlada koja je došla nakon vlade Ive Sanadera nije promijenila ugovor niti ga raskinula, ali je odgodila otkup plina. U međuvremenu su joj došle analize po kojima je vidjela da bismo imali milijunske gubitke svake godine na plinu. Vlada Jadranke Kosor odgodila je kupnju plina i to ostavila "nekom drugom". U međuvremenu USKOK je otvorio istragu protiv bivšeg premijera jer je namjerno sklopio štetan ugovor. Predao je upravljačka prava u Ini u zamjenu za 10 milijuna eura mita.
Mi ćemo sve platiti
Na kraju će sve troškove podmiriti porezni obveznici, odnosno hrvatski građani. Uzgred, ovaj će trošak znatno umanjiti šanse za neki novi krug poreznog rasterećenja. Vlada se pohvalila da je poreznim izmjenama tijekom tri godine građanima i poduzetnicima u džepu ostavila oko šest milijardi kuna. Prošle i ove godine izgubili smo 4,5 milijardi kuna na Uljaniku, a sada bi isti iznos mogao ići i za Inu.
28.12.2016., Zagreb - Zgrada INA Naftaplin u Ulici Pavla Subica. Photo: Borna Filic/PIXSELL
Kako kaže stara narodna, "u svakom zlu ima nešto dobro" pa ako se to uopće može nazvati "dobrim", novac neće ići MOL-u nego oštećenoj Ini. Država je još vlasnik gotovo 45 posto, pa joj se dio i vrati kroz isplatu dobiti. Odluka o zatvaranju rafinerije u Sisku te njenoj prenamjeni donesena je već danas. Ovaj mjesec je Ina poslala prve vagone krcate naftom iz Siska na preradu u Mađarsku. Nisu obrazložili na što točno misle, ali su rekli da je to test.
Sudovanje s MOL-om i gubitak arbitraže najviše će osjetiti hrvatski građani.