Ovu seriju gledali ste zahvaljujući HEP-u. Bijela podloga, ispisana poruka i logo tvrtke. Tako je u prvih nekoliko epizoda domaće dramske serije "General" koja već tjednima zabavlja gledatelje i izaziva burne reakcije stručne i manje stručne javnosti završavalo emitiranje na prvom programu. Poslije špice na kojoj su se, nakon imena glumaca, scenarista itd. redale zahvale institucijama i tvrtkama koje su omogućile snimanje serije, pa je i tu, između ostalog, naveden HEP. Ukratko, Generala je HEP podržao – dvaput.
A onda je prije dva tjedna krenulo emitiranje i dokumentarno-igranog serijala Predsjednik. Na završnoj šici, poslije prvih nekoliko imena ključnih aktera, dakle, u samom vrhu onih koji su ključni za serijal – opet je istaknut HEP. Scenarist i redatelj Gordan Malić, producent MiljenkoManjkas, i onda: "Posebna zahvala Hrvatskoj elektroprivredi".
Hrvatska nacionalna energetska tvrtka, najveći proizvođač, distributer i opskrbljivač električnom energijom, a u zadnjih nekoliko desetljeća i toplinskom energijom i prirodnim plinom, državna tvrtka koja je iznimno izložena promjenama političkih garnitura i koja je vrlo često služila kao utočište odabranim kadrovima, poznata je kao jedan od najvećih donatora, posebno sportaša, ali i mnogih drugih – manje ili više bitnih, a često politički dogovorenih događaja.
No, ovako intenzivna financijska podrška HEP-a u čak dvije kontroverzne "vanjske produkcije" na HRT-u svakako je zanimljiva i izaziva propitivanje: zašto državna tvrtka koja se bazično bavi energetikom želi podržavati projekte kao što su "General" i "Predsjednik" i kako su zadovoljni tom suradnjom? Jesu li zadovoljno promotivnim odjekom? Kontekstom u kojem se našao HEP?
Valja podsjetiti da je projekt General Antuna Vrdoljaka vrlo izdašno financiran javnim novcem. HRT je dao 9,6 milijuna kuna, HAVC 4,2 milijuna kuna, Grad Zagreb oko 1,8 milijuna kuna itd. Osim toga, evidentno, krenulo se i u skupljanje ozbiljnog novca i u državnim tvrtkama. HEP je, izgleda, bio – najizdašniji.
Bočica Jane u jednoj od epizoda Generala
I oglašavanje na HRT-u i direktno doniranje za Vrdoljakova 'Generala'
S HRT-a nam je potvrđeno da je s "producentom serijala 'General' i marketingom HRT-a ugovoren sponzorski paket za oglašivača HEP-a, koji sadrži sponzorirane programske najave i logotip sponzora na odjavnoj špici serijala." Naglašeno je da je sve sukladno cjeniku oglašavanja HRT-a. A za plaćanja direktno producentima "Generala", upućuju na tvrtku Kiklop film.
U cjeniku HRT-a navedeno je da je za 30 sekundi emitiranja u razdoblju od 20 do 22 sata: 12.300 kuna. A poslije 22 sata: 3600 kuna. Stoga se, grubom računicom, može utvrditi da je HEP svoju podršku emitiranju serije General – koja je imala osam epizoda - još dodatno platio najmanje sto tisuća kuna.
Iako smo HEP precizno pitali zašto su se odlučili financirati i film, odnosno seriju direktno i još posebno oglašavati uz seriju na HRT-u odgovorili su samo zbirnim brojkama. I otkrili da su oni pritom poslovali s tvrtkom AMV produkcija d.o.o. u vlasništvu Andre i Marka Vrdoljaka. "Kroz program sponzorstava i donacija HEP je za film General 2016. i 2017. godine odobrio ukupno 600.000 kuna. Ugovorna strana je Tvrtka AMV produkcija d.o.o.", navedeno je u odgovoru iz HEP-a.
Za dokumentarni serijal o predsjedniku Franji Tuđmanu koji su proizveli Gordan Malić i Miljenko Manjkas, HEP je tvrtki Intermedia grupa (u vlasništvu bračnog para Manjkas) 2019. odobrio 80 tisuća kuna, odgovoreno nam je iz HEP-a.
'Umjetnost i kultura su među najvažnijim područjima ulaganja u zajednicu'
Na pitanje Net.hr-a tko odlučuje kojim će filmovima i serijama HEP dati novac, a kojima ne – iz HEP-a odgovaraju da su "spomenuti ugovori sklopljeni na temelju odluka Uprave HEP-a, a prema proceduri propisanoj javno dostupnim Naputkom o kriterijima i postupcima financiranja i ugovaranja donacija, sponzorstava i pokroviteljstava u HEP-u d.d.
Umjetnost i kultura među najvažnijim su područjima ulaganja HEP-a u zajednicu i važan vid društveno odgovornog poslovanja. Sukladno načelu odgovornog gospodarenja, svi ugovori sadrže elemente koji osiguravaju vidljivost brenda. Na taj način, sponzorstva su u funkciji snaženja krovnog brenda s pozitivnim učinkom na tržišni položaj društava HEP grupe", odgovorili su na pitanje Net.hr-a smatraju li da je vezivanje HEP-a uz ovakve projekte bilo dobro za HEP.
Odnosno, izbjegli su nam precizno odgovoriti jesu li podvrgnuli kakvoj valorizaciji dosadašnja sponzorstva, odnosno, smatraju li da je HEP-u vezivanje uz film i seriju Antuna Vrdoljaka bio dobar posao za HEP ili ipak nije. Svoj stav zamotali su u opću brigu za "umjetnost i kulturu", mada je nakon svih negativnih recenzija stručnjaka ovaj proizvod teško nazvati "umjetnošću".