Ministarstvo obrane i Glavni stožer Oružanih snaga uspjeli su sa predstavnicima Sjedinjenih Američkih Država dogovoriti uvjete donacije američke vojske od 84 borbena vozila Bradley M2A2 ODS, od kojih bi se 62 vozila dovela u operativnu upotrebu i kojima bi se opremila oklopno mehanizirana bojna HV-a u Našicama. Preostala 22 vozila koristila bi se za pričuvu i rezervne dijelove.
Nabavkom ovih vozila Hrvatska će realizirati i svoju obvezu da do 2026. godine ispuni NATO cilj sposobnosti, odnosno opremi srednju pješačku brigadu borbenim oklopnim vozilima na gusjenicama, piše Jutarnji list.
Zahtjev smanjen na 84 vozila
Na početku procesa hrvatska je strana podnijela zahtjev za donaciju 120 vozila, a sada je zahtjev smanjen na 84 vozila a broj operativnih vozila na 62. Obveza Hrvatske je platiti remont i opremanje vozila te obuku i rezervne dijelove. Stručnjaci HV-a u Nevadi su već pregledali i odabrali vozila za donaciju, a riječ je o vozilima proizvedenim 90-ih godina prošlog stoljeća.
Projekt Bradley pokrenut je još 2017. godine kad su Sjedinjene Države Hrvatskoj ponudile mogućnost donacije EDA (Excess Defense Article) vozila kroz financijsku potporu programa ERIP (European Recapitalization Incentive program). Hrvatskoj je kroz taj program namijenjeno 25 milijuna dolara pomoći za zamjenu borbenih oklopnih vozila.
Projekt ide dalje
Usprkos svim beneficijama, realizacija projekta prilično se odužila zbog složenosti projekta i potrebnih procedura, a posljednjih tjedana iz vojnih krugova procurila je informacija da bi Hrvatska od projekta mogla odustati zbog nedostatka novca. Razlog državne besparice su troškovi od potresa i pandemije koronavirusa.
No, u Ministarstvu obrane govore da se od projekta ne odustaje, da on nema alternativu, ali je u nekim stavkama korigiran. U američkom veleposlanstvu u Zagrebu kažu da projekt ide dalje i da je krajnji rezultat znatno povećana vojna sposobnost, smanjenje troškova, ali i korist za hrvatsko gospodarstvo i obrambenu industriju.
Posebno je važan nedavni sastanak predstavnika MORH-a i Glavnog stožera s predstavnicima američkog veleposlanstva u Zagrebu na kojem su dogovoreni detalji nabave te je pronađeno rješenje zatvaranja financijske konstrukcije projekta. Sva 62 vozila remontirala bi se u tvrtki "Đuro Đaković" u Slavonskom Brodu, što bi prema grubim procjenama trebalo trajati oko tri godine.