Nakon završenog očevida prometne nesreće na autocesti kod Slavonskog Broda u kojoj je jutros smrtno stradalo 10 osoba, priveden je vozač autobusa. Ispostavilo se da je vozač autobusa priznao da je zaspao, zbog čega je vozilo sletjelo s ceste. U slijetanju autobus sa 69 putnika s ceste, smrtno je stradalo 10 osoba, a do sada su potvrđene 23 teže i lakše ozlijeđene osobe.
Komentirajući nesreću u članku pod naslovom "Umor stranih vozača autobusa i kamiona, tempirana bomba. Jutros je eksplodirala!", prometni stručnjak Željko Marušić je za Autoportal.hr rekao da su često ukazivali na opasnost umora u prometu. "Dva vozača koja voze 1852 km u teškim uvjetima, vožnja pod tempomatom brzinom 100 km/h, trenutak sna i katastrofa. Ova je nesreća pokazala koliko nam nedostaje Hitna helikopterska medicinska služba", napomenuo je.
Marušić ističe da su umor i pospanost najopasniji za prometnu sigurnost - opasniji i pogibeljniji od korištenja mobitela i alkoholiziranosti. Kad vozač zaspi vozilo nekontrolirano skreće izvan ceste, udara u nosače i portale uz cestu, probijaju središnju barijeru i skreću na suprotni trak, upozorava prometni stručnjak.
Problem rada na crno
Marušić tvrdi da je težak umor najveći problem hrvatskog gospodarskog prometa, kojeg su dio i vozači iz ostalih europskih zemalja, posebice iz središnjeg i istočnog dijela. Taj težak umor vozača posljedica je rada službenog posla i paralelno jednog ili više neslužbeno, tj. "na crno".
"Problem je najveći u rutama koje kombiniraju promet u Europskoj uniji i izvan nje. Naime, propisi EU, Uredba EZ br. 561/2006 o vremenima rada i odmora, definira maksimalno vrijeme vožnje od 4,5 sata, pa pauzu od 45 minuta, maksimalno dnevno 9 sati, dvaput tjedno moguće je 10 sati, tjedno maksimalno 56 sati, a u dva tjedna 90 sati.
Teško je u ovu 'matematiku' uključiti autobusnu vožnju od 1852 kilometra, jer je to, po navedenom propisu neizvodivo u 23 do 26 sati, koliko traje vožnja od Frankfurta do Prištine (ovisno o gužvama na prometnicama i granicama). Nemoguće, ali se vozački resurs provjerava do granice EU-a, Bajakova, a poslije, tko te pita. No, ta je ruta za vozače nehumana.
Zbog kontrola u Njemačkoj, ti vozači nekoliko dana ne voze, ali u danima 'odmora' intenzivno voze druge poslove (najčešće 'na crno' i u sljedeću vožnju kreću mrtvi-umorni. Najveći im je odmor dok kolega vozi, a svoje voze napola jedva održavajući koncentraciju, pod tempomatom. I tako iz dana u dan, dok se statističkom neminovnošću ne desi tragedija", upozorava Marušić.
Marušić tvrdi da je nužno sljedeće:
- Budući da se teško može kontrolirati ukupno vrijeme vožnje tijekom tjedna vozača koji kreće iz Prištine, Niša, Tuzle..., naša policija treba početi rigorozno kontrolirati ono što se može kontrolirati, na graničnim prijelazima, odmorištima itd.
- Ova je tragična nesreća ukazala koliko je važno uvesti Hitnu helikoptersku medicinsku službu (HEMS). Bolnica u Slavonskom Brodu nema kapacitet za zbrinjavanje većeg broja teško ozlijeđeni, od kojih su mnogi stigli kasnije od optimalnog, nažalost neki i prekasno. Helikopterska služba bitno bi skratila vrijeme dovoženja ozlijeđenih do bolnice te u slučaju nedostatka kapaciteta, omogućila otpremu ozlijeđenih u okolne medicinske centre.