Povećanje cijena prijevoza najvećim je dijelom utjecalo na ubrzanje rasta stope inflacije u Hrvatskoj. Radi se o stopi od 2,1 posto, što je najviše od kolovoza 2018. godine, piše Novi list. Cijene u travnju ove godine bile su čak 10,7 posto veće nego prošle godine u istom mjesecu. Najviše su rasle cijene goriva i maziva za osobna vozila - čak 25,1 posto, a slijede cijene zračnog prijevoza - 22,1 posto.
Prijevoz je jedna od djelatnosti koja je najviše stradala za vrijeme pandemije koronavirusa, a pad prometa i prihoda odrazio se i na tvrtke koje se bave prijevozom u državnom vlasništvu, primjerice Jadrolinije, HŽ-Putničkog prijevoza i Croatia Airlinesa.
Poslovanje tih kompanija uvelike će ovisiti o ovogodišnjoj turističkoj sezoni, a nijedna od kompanija nije rekla da su veće cijene rješenje za situaciju u koju ih je dovela pandemija.
No, ekonomski analitičar Željko Lovrinčević procjenjuje da je takav potez neizbježan jer se nakon smanjenog volumena posla i prihoda u posljednjih 15 mjeseci neće uskoro vratiti na poslovanje kakvo je bilo prije pandemije.
Pad prometa
Iz Jadrolinije su za Novi liste rekli da im gubitak prihoda uzrokovan padom prometa u vrijeme pandemije iznosi oko 35 posto. Cijene Jadrolinije su, kao i za svaku državnu tvrtku, propisane koncesijskim ugovorima s Agencijom za obalni linijski pomorski promet. Također, istaknuli su da se na njihovim linijama trenutno primjenjuju izvansezonski cjenici te da od 4. lipnja na snagu stupaju sezonski. Osim navedenog, navode i da cijene otočnom stanovništvu ostaju iste cijele godine. Na pitanju je li za veliki pad prihoda rješenje povećanje cijena nisu odgovorili.
Iz HŽ-a tvrde da ne namjeravaju povećati cijene usluga, iako su u 2020. godini imali 103,1 milijun kuna manje prihode od prodaje karata nego u 2019.
Prema preliminarnim podacima, Croatia Airlines u 2020. godini ima 70 posto manji prihod u putničkom prijevozu od prihoda ostvarenog 2019. Govoreći o povećanu cijena, iz CA rekli su da su na domaćim linijama zadržali iste tarife, dok su se cijene na međunarodnim letovima smanjivale ili povećavale u odnosu na konkurenciju.
Iz Croatia Airlinesa su podsjetili da su mjere ublažavanja utjecaja krize na poslovanje kompanije proširene i na poslodavce koji se bave prijevozom i skladištenjem budući da su epidemiološka ograničenja utjecala na smanjenje broja putovanja svim prijevoznim sredstvima, a time i na smanjenje prihoda.
'Amortiziranje udara'
Lovrinčević stoga smatra da bi putničke kompanije suočene sa značajnim gubitcima u pandemiji, ali istovremeno suočene i s rastom cijene energenata mogle posegnuti za povećanjem cijena.
"S obzirom na to koliko ih je pogodila kriza i koliko će i dalje njihovi prihodi biti pod pritiskom epidemije, vjerujem da će već početkom lipnja neke od tih prijevozničkih kompanija morati posegnuti za povećanjem cijena. Jedini je to način na koji mogu barem dijelom amortizirati udar koji su imale i još uvijek imaju na svoje poslovanje", smatra Lovrinčević.