VOJNI ANALITIČAR ZA RTL /

Prizemljeno 10 vojnih helikoptera: 'Ima zabrinjavajućih podataka, koji bi bili problem ako se nastave'

Ovi helikopteri su dobri i trebali bi biti još dugo u službi, istaknuo je vojni analitičar Igor Tabak u razgovoru za RTL Danas

13.2.2020.
19:30
VOYO logo

Uočene greške su otklonjene na četiri transportna helikoptera Mi-171Sh dok će peti helikopter na otoku Krku biti popravljen u petak, a grešku su uočili hrvatski stručnjaci na svih 10 helikoptera koji su bili na remontu u Rusiji, kazao je zapovjednik Hrvatskog ratnog zrakoplovstva (HRZ) Michael Križanec

Ruski izvođač, kompanija Russian Helicopters, priznao je svoju grešku još sinoć te će svi radovi i sav materijal biti naplaćen njima, dodao je na današnjoj konferenciji za medije Križanec, koji je jučer naredio prizemljenje 10 helikoptera.

VEZANE VIJESTI

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Koliko je problem s remontom helikoptera, koji očito postoji, velik i opasan te tko je za njega odgovoran, s vojnim analitičarem Igorom Tabakom u RTL Danas razgovarao je RTL-ov reporter Boris Mišević.

  • Tabak: 'Nakon remonta ima perioda za otklanjanje problema. Ali kad je tih dječjih bolesti puno, onda imate boležljivo dijete'

Prije 10 dana rečeno je da je remont obavljen profesionalno, a s obzirom na to što je obznanjeno danas očito je da to nije tako i svi se pitaju što je posrijedi.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

''Tad se čulo da je riječ o dječjim bolestima'', podsjetio je Tabak i istaknuo: ''Nakon velikih remonta ima perioda za otklanjanje problema. Ali kad je tih dječjih bolesti puno, onda imate boležljivo dijete''.

''Ovaj posao remonta od svojih samih začetaka prije par godina zapravo svako malo ispliva u javni fokus i svako malo je bilo govora o onakvim ili ovakvim problemima'', pojasnio je Tabak i potvrdio da je remont trebao biti puno prije napravljen.

Image
Foto: RTL

Vojni analitičar Igor Tabak i RTL-ov reporter Boris Mišević

''Njima je resurs istekao zapravo 2007. godine, onaj desetogodišnji, ovo im je prvi remont nakon proizvodnje. Hrvatska ih je dobila rješavanjem klirinškog duga kao nove – ispod čekića. Oni bi morali još dugo biti u službi. To su dobri helikopteri, koje je Hrvatska dosta umjereno koristila i nema razloga da oni još dugo ne budu uspješni u službi'', istaknuo je Tabak.

Naglasio je i da nema savršenih stvari: ''Jasno je da može biti nekakvih problema, tome služi garantni rok, od 18 mjeseci u ovom slučaju ili 300 sati naleta po pojedinom helikopteru. Dakle, ima još vremena, ima još sredstava da se to riješi''.

''Naravno, druga je stvar način na koji se to sve rješava, ali i prezentira u javnosti'', upozorio je vojni analitičar i podsjetio: ''6. veljače moglo se čuti da je bilo 160 problema, danas se čulo oko 200. 50-ak problema na tjedan dana se nakupilo – to je dosta. S druge strane, prije tjedan dana operativna spremnost od 50 posto mašina nije baš idealna. Danas smo čuli od 40 posto ukupne spremnosti – taj broj u sedam dana je još pao. To su sve donekle zabrinjavajući podaci, koji bi bili problem ako se nastave', upozorio je Tabak.

VEZANE VIJESTI

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Nekima bi se moglo učiniti da je priča o remontu helikoptera slična onoj s MIG-ovima, ali Tabak kaže da to ne treba izjednačavati: ''MIG-ovi 21 u trenutku kada ih je Hrvatska slala u Ukrajinu na remont su mašine koje se više desetaka godina ne proizvode, za koje više desetaka godina nema proizvodnje rezervnih dijelova, dakle, to je više obnova oldtajmera, nego popravak, ako uzmemo analogiju automobilsku''.

Iako nadležni uvjeravaju da situacija nije bila dramatična, legitimno je pitanje je li moglo doći do tragedije – do pada helikoptera, a Tabak na to odgovara: ''Od upućenih se moglo čuti – da, tu je postojala opasnost. Srećom, do toga nije došlo. S druge strane, naša nacionalna sigurnost nije ugrožena. MI-171Sh helikopteri su praktički pola naše transportne flote. Zadnjih godina kako je bila kompletna njihova kvota na remontu, ovi stariji MI-8 su obavljali sve poslove, bili su i na Kosovu u misijama, kao što su i sad trenutno, dakle, to je savladiv problem''.

Image
Foto: RTL

VEZANE VIJESTI

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Što se tiče Kiowea koje su sve prizemljene nakon tragedije u Zlarinskom kanalu, prema riječima ljudi iz sustava vojske, doznaje Mišević, trebale bi biti opet u zraku, pitanje je tjedana, otprilike manje od mjesec dana.

Tekst se nastavlja ispod oglasa
Sjene prošlosti
Gledaj odmah bez reklama
VOYO logo