Uočene greške su otklonjene na četiri transportna helikoptera Mi-171Sh dok će peti helikopter na otoku Krku biti popravljen u petak, a grešku su uočili hrvatski stručnjaci na svih 10 helikoptera koji su bili na remontu u Rusiji, kazao je zapovjednik Hrvatskog ratnog zrakoplovstva (HRZ) Michael Križanec.
Ruski izvođač, kompanija Russian Helicopters, priznao je svoju
grešku još sinoć te će svi radovi i sav materijal biti naplaćen
njima, dodao je na današnjoj konferenciji za medije Križanec,
koji je jučer naredio prizemljenje 10 helikoptera.
VEZANE VIJESTI
Koliko je problem s remontom helikoptera, koji očito postoji, velik i opasan te tko je za njega odgovoran, s vojnim analitičarem Igorom Tabakom u RTL Danas razgovarao je RTL-ov reporter Boris Mišević.
- Tabak: 'Nakon remonta ima perioda za otklanjanje problema. Ali kad je tih dječjih bolesti puno, onda imate boležljivo dijete'
Prije 10 dana rečeno je da je remont obavljen profesionalno, a s obzirom na to što je obznanjeno danas očito je da to nije tako i svi se pitaju što je posrijedi.
''Tad se čulo da je riječ o dječjim bolestima'', podsjetio je
Tabak i istaknuo: ''Nakon velikih remonta ima perioda za
otklanjanje problema. Ali kad je tih dječjih bolesti puno, onda
imate boležljivo dijete''.
''Ovaj posao remonta od svojih samih začetaka prije par godina
zapravo svako malo ispliva u javni fokus i svako malo je bilo
govora o onakvim ili ovakvim problemima'', pojasnio je Tabak i
potvrdio da je remont trebao biti puno prije napravljen.
Vojni analitičar Igor Tabak i RTL-ov reporter Boris Mišević
''Njima je resurs istekao zapravo 2007. godine, onaj
desetogodišnji, ovo im je prvi remont nakon proizvodnje. Hrvatska
ih je dobila rješavanjem klirinškog duga kao nove – ispod čekića.
Oni bi morali još dugo biti u službi. To su dobri helikopteri,
koje je Hrvatska dosta umjereno koristila i nema razloga da oni
još dugo ne budu uspješni u službi'', istaknuo je Tabak.
Naglasio je i da nema savršenih stvari: ''Jasno je da može biti
nekakvih problema, tome služi garantni rok, od 18 mjeseci u ovom
slučaju ili 300 sati naleta po pojedinom helikopteru. Dakle, ima
još vremena, ima još sredstava da se to riješi''.
''Naravno, druga je stvar način na koji se to sve rješava, ali i
prezentira u javnosti'', upozorio je vojni analitičar i
podsjetio: ''6. veljače moglo se čuti da je bilo 160 problema,
danas se čulo oko 200. 50-ak problema na tjedan dana se nakupilo
– to je dosta. S druge strane, prije tjedan dana operativna
spremnost od 50 posto mašina nije baš idealna. Danas smo čuli od
40 posto ukupne spremnosti – taj broj u sedam dana je još pao. To
su sve donekle zabrinjavajući podaci, koji bi bili problem ako se
nastave', upozorio je Tabak.
VEZANE VIJESTI
Nekima bi se moglo učiniti da je priča o remontu helikoptera
slična onoj s MIG-ovima, ali Tabak kaže da to ne treba
izjednačavati: ''MIG-ovi 21 u trenutku kada ih je Hrvatska slala
u Ukrajinu na remont su mašine koje se više desetaka godina ne
proizvode, za koje više desetaka godina nema proizvodnje
rezervnih dijelova, dakle, to je više obnova oldtajmera, nego
popravak, ako uzmemo analogiju automobilsku''.
Iako nadležni uvjeravaju da situacija nije bila dramatična,
legitimno je pitanje je li moglo doći do tragedije – do pada
helikoptera, a Tabak na to odgovara: ''Od upućenih se moglo čuti
– da, tu je postojala opasnost. Srećom, do toga nije došlo. S
druge strane, naša nacionalna sigurnost nije ugrožena. MI-171Sh
helikopteri su praktički pola naše transportne flote. Zadnjih
godina kako je bila kompletna njihova kvota na remontu, ovi
stariji MI-8 su obavljali sve poslove, bili su i na Kosovu u
misijama, kao što su i sad trenutno, dakle, to je savladiv
problem''.
VEZANE VIJESTI
Što se tiče Kiowea koje su sve prizemljene nakon tragedije u Zlarinskom kanalu, prema riječima ljudi iz sustava vojske, doznaje Mišević, trebale bi biti opet u zraku, pitanje je tjedana, otprilike manje od mjesec dana.