Što se tiče budućnosti zelene Hrvatske - prijelaz na zelene tehnologije - bit će prvi projekt na koji će se trošiti europski milijuni iz Nacionalnog plana oporavka. No, iako je cilj do 2050. godine potpuno zaustaviti emitiranje CO2 u prometu i industriji, Vlada i dalje ustraje u najavi otkupa INA-e.
Istražili smo kako se vraćanje naftnog proizvođača u državno vlasništvo uklapa u Go-green dugoročne planove i kad će sjesti prvi euri za oporavak.
Hrvatska je rok za predaju Nacionalnog plana oporavka i otpornosti rastegnula koliko je mogla, ali 1100 stranica planova za trošenje bespovratnih 6,3 milijardi eura je napokon poslan Europskoj komisiji. Ako ga komisija odobri, prvih 6 milijardi kuna dobit ćemo na jesen.
"Tu će biti projekata vezanih uz znanost i obrazovanje, uz
zdravstvo, obnova i izgradnja bolnica, nabavku opreme. Puno
sredstava u promet, vodoopskrbu, energetiku", rekao je
Zvonimir Savić, posebni savjetnik predsjednika
Vlade.
Brzina implementacije sredstava bit će od presudnog značaja kako
bi COVID krizu Hrvatska pretvorila u razvojnu priliku.
"Što prije dajmo poduzetnicima priliku za svoje planove, što prije da sredstva dođu da kreiraju projekte, a druga stvar da kreiraju sinergiju između privatnog i javnog sektora", kazao je predsjednik Uprave PricewaterhouseCoopers John Gašparac.
Ministarstvo gospodarstva raspolagat će najvećim dijelom kolača. A prvi natječaj će biti - digitalizacija.
"Digitalizacije procesa u smjeru novih tehnoloških rješenja na
razini mikro, malih i srednjih poduzetnika", rekao je ministar
gospodarstva i održivog razvoja Tomislav
Ćorić.
Jedna od najvažnijih smjernica za trošenje sredstava su zelene
tehnologije. Ćorić kaže da će Hrvatska do 2050. doći do nula
stope emisije CO2.
Prvi koraci u tom smjeru već se rade. Fond za zaštitu okoliša i energetiku početkom lipnja raspisuje 90 milijuna kuna vrijedan natječaj za subvenciju energetski učinkovitih vozila. Kupci će moći birati između oko 50 proizvođača i 550 vozila. Fond će sa 70 tisuća kuna subvencionirati kupnju privatnih automobila, a ukupno s 400 000 kuna tvrtke za ekološke vozne parkove.
No, u isto vrijeme Vlada koja ide prema zelenoj industriji ne odustaje od kupnje INA-e. Pregovori traju, a više bi se trebalo znati ovog ljeta.
"Ukoliko se ponuda i potražnja nađu, doći će do otkupa. Ukoliko
to ne bude slučaj, neće", kazao je ministar Ćorić.
Taj potez ministar opravdava procjenom da će prijelaz na vozila
na ekološki pogon biti dugotrajan, a za to vrijeme će fosilna
goriva i dalje biti potrebna