U Budimpešti diplomatska misija premijera Andreja Plenkovića koji je pokušao omekšati mađarskog kolegu - i dok mu je to više - manje pošlo za rukom - u Hrvatskoj i dalje stoji upitnici.
Model otkupa INE, traganje za strateškim partnerom - mijenja se iz mjeseca u mjesec, a sada će država još i masno platiti međunarodnog stručnjaka koji će Hrvatskoj reći kako da vrati INU!
Potencijalnu bilateralnu idilu Zagreba i Budimpešte već dugo narušava isključivo probem INE i MOL-a. Mađarski premijer danas je bio vrlo pragmatičan. Kaže kako ne želi da problem INE truje povijesno dobre odnose dviju zemalja.
"Mađarska bi htjela riješiti taj problem što prije na fer način. Ako više ne želite MOL u Hrvatskoj mi smo spremni na fer dogovor i vratiti vam udio u INI. Ali dogovor mora biti pošten i mora se realizirati što prije", izjavio je predsjednik mađarske vlade Viktor Orban.
Plenković je prošlog Božića najavio kupnju INA-e. Pred vratima nam je već novi Božić, a model otkupa MOL-ovog udjela i dalje je za hrvatske građane politička apstrakcija koju praktično tek trebaju definirati unajmljeni savjetnici.Plenković skoro godinu dana od svoje najave danas objašnjava da se model rješavanja ogromnog problema i dalje aktivno traži.
"Čuli ste jasno da je Mađarska spremna pomoći proces da Hrvatska otkupi MOL-ove dionice u INI. Mi na tome radimo, politička volja je jasna, a cilj je da se pronađe model koji bi bio pravičan i na dosadašnja ulaganja s mađarske strane i na cijenu dionica u ovom trenutku", poručio je premijer Andrej Plenković.
Navodno je najrealanija kombinacija s novim strateškim partnerom. Ruski div Rosneft izrazio je želju za ulazak u igru. Od MOL-a bi kompenzacijom preuzeli 32 posto dionica INE te još 19 posto kupili od Vlade. Tako bi stekli većinski paket. No prvo na to mora pristati sam MOL koji je u najboljem položaju jer diktira cijenu.
"Rastava svakog braka je skupa i tako će vjerojatno biti i s prekidom partnerstva između Vlade i MOL-a koji zapravo nikada nije funkcionirao. No MOL-u se možda baš i ne žuri toliko jer trenutno s INO-om dobro zarađuju", komentar je našeg reportera Borisa Miševića.
Stručnjaci pak upozoravaju da ne možemo ići u ovu priču ako nemamo jasnu definiramo što želimo i jesu li to rafinerije.
"S druge strane jesu li nam rafinerije manje potrebne, ali da taj strateški partner počne ulagati zajedno s nama i istraživanje nafte i plina pa da Hrvatska doista postane malo više energetski neovisna", kazao je naftni stručnjak Miro Skalicki.
MOL-ov ukupni udio u INI procjenjuje se na oko 9 milijardi kuna. Koji god se model primjenio, oni iz Hrvatske odlaze u sigurnom plusu.