Masterplan studija za projekt Split United, to jest trajnije premještanje željezničkoga i autobusnog kolodvora s Istočne obale u blizini trajektne luke na područje Kopilice, u sjevernom dijelu grada, kako bi se središte Splita rasteretilo prometne gužve tijekom turističke sezone, predstavljena je u ponedjeljak u Splitu.
Kako je rečeno, tu su studiju izradili konzultanti iz austrijske tvrtke IC Consulenten i Austrijskog instituta prostornog uređenja te njihovih suradničkih tvrtaka, a za njezinu izradu Europska banka za obnovu i razvoj (EBRD) dala je oko 600 tisuća eura.
U tijeku javna rasprava
Splitski gradonačelnik Andro Krstulović Opara istaknuo je kako će sljedećih mjesec dana trajati javna rasprava o toj studiji, nakon koje će početi prilagodba prostornih planova na Istočnoj obali i na području Kopilice.
"To je projekt kojim trebamo ostaviti po strani sve svoje razlike i ujediniti se oko Split Uniteda jer je to projekt koji nadilazi gradonačelnika, Gradsko vijeće i politiku", rekao je i dodao da je taj projekt "generacijski iskorak koji treba iskoristiti".
Razvoj Splita i okolice
"Masterplan će determinirati razvoj Splita i njegove okolice u sljedećih 30 godina. Projekt uključuje cijeli grad, uključujući i stanovnike Kopilice. Oni znaju da će razvojem Kopilice morati pronaći novi prostor, a isto tako ćemo i mi morati ponuditi novi prostor života", rekao je Krstulović Opara.
Kako je objašnjeno u priopćenju, nacrtom tog masterplana predviđeno je preseljenje željezničkoga i autobusnog kolodvora s Istočne obale na Kopilicu, čime će Kopilica postati glavno prometno središte koje će povezivati taj grad i okolna područja sa svijetom. Navodi se da će se na Istočnoj obali osloboditi prostor za izgradnju hotelsko-kongresnog centra s podzemnim garažama te mrežom biciklističkih staza i šetnicom.
"Kopilica će postati komercijalno održivo područje mješovite namjene utemeljeno na studiji potražnje provedenoj u sklopu izrade Masterplana. Tako je u njoj planirana poticajna stanogradnja, starački dom, proširenje sveučilišnog kampusa uz osiguranje studentskog smještaja te poslovni centar", navodi se u priopćenju. Državni tajnik u Ministarstvu mora prometa i infrastrukture Tomislav Mihotić je istaknuo kako najvećim dijelom prostora na Istočnoj obali, gdje su sada željeznički i autobusni kolodvor, te područja Kopilice na koje će se premjestiti ti kolodvori, raspolažu HŽ Infrastruktura i HŽ Putnički promet.
Željeznička komunikacija između Kopilice i Istočne obale
Objasnio je kako će se između Kopilice i Istočne obale uspostaviti željeznička komunikacija, Hrvatske ceste uredit će pristupne prometnice Gradskoj luci. Mihotić je u sklopu tog projekta spomenuo i važnost uspostave željezničkog prometa od splitske Zračne luke u Kaštelima i trajektne luke na Istočnoj obali, napominjući kako se u medijima i u javnosti nedovoljno govori o toj zamisli. Na novinarski upit postoji li financijska konstrukcija za te infrastrukturne prometne projekt na splitskom području, Mihotić je odgovorio kako HŽ Infrastruktura "radi projekciju cijene tih projekta".
Direktorica Europske banke za obnovu i razvoj za Hrvatsku Victoria Zinchuk je istaknula kako je za tu banku obnova gradova u Hrvatskoj iznimno važna. "Realizacijom te Masterplan studije stvorit će se nove prilika za ulaganje u Split", istaknula je.
Mišljenja konzultanata
Konzultanti na izradi Masterplan studije su istaknuli kako će se realizacijom tog plana otvoriti oko dvadeset tisuća novih radnih mjesta te da su pri njezinoj izradi korištena iskustva europskih gradova, posebice Beča i Barcelone.
Konzultant Gunter Stock je objasnio kako će prema tom materplanu vlak između Kopilice i Istočne obale prometovati svakih 15 do 20 minuta, uz pojačane gradske autobuse, te će se tako smanjiti broj osobnih automobila u središtu Splita, a povećat će se korištenje električnih bicikla budući da je konfiguracija tla u Splitu brdovita.
'Kopilica nije dovoljno iskorištena'
Konzultant James Mathews je rekao kako područje Kopilice obuhvaća oko 100 hektara površine koja nije dovoljno iskorištena, a Istočna obala, na kojoj su željeznički i autobusni kolodvor te Gradska luka, s površinom oko 20 hektara stvara velike prometne gužve u središtu Splita.
Konzultant Christof Schremmer je preporučio da se na Kopilici grade manji stanovi po prihvatljivim cijenama za tročlane obitelji. Konzultanti su također rekli kako se problem prometa u Solinskom zaljevu treba riješiti izgradnjom mosta ili tunela.