Ovo je najveći požar. Po broju kuća koje su izgorjele, najveći još od onog kod Splita prije 5 godina. Pa se sada, jasno, svi pitaju jesmo li bili spremni - jer od 12 aviona za gašenje koliko imamo, 5 ih je na remontu.
Stari su, dijelovi se više ne proizvode, pa neki misle da je vrijeme za nove japanske kanadere. Naravno da je pitanje i kako je požar buknuo i hoćemo li uskoro saznati da je i ovaj put sve bilo djelo piromana?
Teško je zaboraviti slučaj od prije nekoliko godina, kad je žena nakon posla kupila brikete, stala pored ceste i zapalila vatru. To je bio najveći požar te godine. A dvije godine prije toga zapalila ih je sedam.
Trebaju li nam strože kazne za piromane ili možda registrar piromana? Puno je pitanja…
Nema kanadera, a pučanstvo pasivno – tako se pisalo '93. dok eskadrila kanadera nije postojala. Onda 2001. problem je bio jer su od pet letjela samo tri, pa je 2003. Velebit gorio dok je kanader bio u Tivtu. A 2022., sinoć dok je gorilo oko Šibenika, normalno, odmah se otvorilo pitanje: jesu li hrvatski vatrogasci spremni za velike požare?
Jer prije dva mjeseca doznali smo da situacija nikad nije bila gora. Od 12, u funkciji su samo četiri aviona, ostali su bili na remontu. U međuvremenu neki su brže bolje zašarafljeni, pa ih sad kao može letjeti sedam.
Za stare kanadere više nema ni dijelova. Šef zagrebačkih vatrogasaca kaže da moramo biti svjesni da je kraj ere kanadera - prestali su se proizvoditi još 2014.
Budućnost je možda japanska inačica s cijenom 4 do 5 puta većom od naše, ali je, kaže, totalno kul. Od te kul avijacije još smo daleko. I to je samo jedan problem. Drugi su piromani. Je li sustav prema njima preblag?
Jednu od najvećih kazni u povijesti Hrvatske dobio je student teologije iz Zadra 2010., koji se ljutio na grm pa zapalio Velebit i dobio 15 mjeseci zatvora. Ove godine jedan trogirski piroman je dobio sedam mjeseci zatvora.
Svi se najviše sjećaju slučaja zaposlenice Hrvatskih autocesta koja je otkrivena jer je prije posla kupila kocke za potpalu – pa onda izazvala najveći požar 2019. Potreban je registar piromana – smatra odvjetnik Veljko Miljević. "Vi morate imati popis svih počinitelja tih kaznenih djela unatrag 30 godina. To je sasvim sigurno da se ti podaci mogu izvuć ali ti podaci se moraju operacionalizirat", kazuje.
Operacionalizirati znači strože kontrolirati. Ali najveći piroman na planeti su naravno - klimatske promjene. Jer požara je uvijek bilo, ali ovoliko puno velikih, u ovako kratkom razdoblju baš i ne.
Užasni su prizori i iz Francuske, iz Italije… Bukti i u Španjolskoj, a u Portugalu su u tijeku evakuacije - svaka narančasta točkica na karti je aktivan požar u ovom trenutku, Mediteran gori.
"Projekcije klimatskih promjena predviđaju još gore scenarije nego ono što smo imali u proteklom desetljeću", objašnjava klimatolog Ricardo Deus.
Ali u ovom pregledu ključnih požarnih pitanja, ubacili smo još jedno možda ne toliko ključno. Je li vrijeme da ukinemo tradiciju političara na zgarištima?
I Zoran Milanović i Ante Kotromanović kao premijer i ministar radili su to nakon velikog požara na Pelješcu 2015. Kao i Kolinda Grabar Kitarović i Damir Krstičević, 2017. nakon velikog požara kraj Splita, kad je ministar obrane dao kultnu neopozivu ostavku koju je onda opozvana, a i Andrej Plenković se tad proslavio.
"U medijskom smislu ovaj je požar dobio na atraktivnosti", rekao je tada Plenković.
Pa je i sam postao atrakcija memova, čak ga je i HGSS podbadao. Jedini neupitan kotačić u sustavu svake godine su oni, lajkamo ih šeramo njihovu hrabrost, ali nažalost kad vatru ugase, njihovi problemi se redovno zaborave. Odnosno, nisu više toliko atraktivni.