U Zagrebu je prošle srijede, 16. studenog, održan kongres TISPOL-a, Mreže europskih prometnih policija. Jedan od uvodničara bio je novoimenovani predsjednik TISPOL-a Paolo Cestra, pripadnik talijanske policije, objavio je MUP na svojim internetskim stranicama.
Upečatljiv dio njegovog govora bilo je imenovanje novog "ubojice" na europskim cestama. Generalno gledano, do sada su glavni razlozi za najteža stradavanja u cestovnom prometu bili brzina, alkohol i nekorištenje komponenti pasivne sigurnosti.
Unatrag nekoliko godina postajemo svjesni nove pošasti, ona se naziva distrakcija, a utjelovljena je kroz uređaje bez kojih nam je današnji život gotovo nezamisliv. Riječ je, naravno, o mobitelima.
Ometanje u vožnji
Općenito, pojam distrakcija se može prevesti kao nepažnja, a u prometnom kontekstu to znači, skretanje pažnje s vožnje, uzrokovane nekim događajem, objektom (uređajem) ili osobom unutar ili izvan vozila.
Valja naglasiti da se prometni kontekst ne tiče samo vozača motornih vozila, nego je sveprisutan i kod pješaka, a nažalost vrlo često i kod vozača bicikala.
Događaju se razne distrakcije tijekom vožnje: jedenje, pijenje, pušenje, razgovor s putnicima u vozilu, ali niti jedna nije kao korištenje mobitela.
Psihologijska struka se slaže da su razgovor mobitelom i upravljanje vozilima dvije kognitivno zahtjevne aktivnosti, odnosno da je za kvalitetnI razgovor i upravljanje vozilom potrebna umna usredotočenost pa je jasno da se te dvije aktivnosti međusobno ometaju.
S obzirom na navedeno, jasno je da je ozakonjena uporaba komunikacijskih uređaja korištenjem hands-free pomagala zapravo jedno prijelazno i nesvrhovito alibi rješenje.
Hands-free uređaji nisu ništa sigurniji
S druge strane, znanstvenici su došli do spoznaje da razgovor sa suvozačem ima za razliku od razgovora telefonom, pozitivan utjecaj na vozača jer ga održava budnim i može mu ukazivati na uočene situacije na cesti i eventualno nešto korisno sugerirati.
S obzirom da je već opće poznata, doduše teško dokaziva, ali razumski jasna, opasnost od korištenja mobitela za vrijeme prometovanja u smislu teških stradavanja, apsolutno sveprisutna, a novija relevantna istraživanja obeshrabrujuće govore o korištenju zakonski "sigurnih" hands-free uređaja, najbolje rješenje bilo bi utišati mobitel i ne javljati se na njega tijekom vožnje.
Temeljem iznesenog, policija će ubuduće na području cijele Hrvatske kroz svakodnevne i ciljane aktivnosti posvetiti dodatnu pažnju sankcioniranju nepropisnog korištenja mobilnih telefona, a kroz svoje proaktivno djelovanje ukazivati građanima na potrebu izbjegavanja svih distrakcija tijekom sudjelovanja u prometu u bilo kojem svojstvu, jer bez usredotočenosti nema niti sigurnog prometa.
I dalje se svi ne vežu
Uz sve navedeno, ukazujemo na još jedan veliki problem, koji dovodi do najtežih stradavanja, a raširen je diljem Hrvatske. To je nekorištenje sigurnosnih pojaseva, pogotovo na stražnjim sjedalima automobila.
Gotovo je nevjerojatan izostanak percepcije o veličini ovog problema kada je stradavanje u pitanju. Ljudi nisu svjesni da ih nevezanjem, prilikom slijetanja vozila s ceste ili prevrtanja, sile koje djeluju u tim trenucima pretvaraju u projektile, koji donose zlo sebi i drugima u vozilu.
Osim toga, izuzetno su česta izlijetanja osoba iz vozila, koje gotovo u pravilu smrtno stradavaju, a oni koji su bili vezani, ostaju u vozilima s lakšim ozljedama.
U skladu s navedenim, u razdoblju pred nama, policija će posebnu pozornost posvetiti korištenju sigurnosnih pojaseva u vozilima, s posebnim naglaskom na vezanje na stražnjim sjedalima.