Eksplozija digitalnih platformi na domaćem tržištu rada, poput Ubera, Bolta, Glova, Wolta... ovih je dana bjelodano ukazala na brojne manjkavosti takvog načina zapošljavanja u vidu štrajka vozača Ubera sa šireg zagrebačkog područja nakon što im je gotovo dva tjedna kasnila tjedna isplata, a da pritom putem aplikacije nisu bili obaviješteni o razlozima i vremenu uplate.
"Digitalni robovi", kako su sami sebe nazvali, pobunili su se i organizirali su štrajk upozorenja, tražeći komunikaciju sa živom osobom ispred zatvorenog sjedišta zagrebačkog Ubera.
"Mi nismo roboti, ne želimo komunicirati generičkim porukama preko aplikacije dok Uber istodobno gradi imidž socijalno osjetljive kompanije. Želimo razgovor, mi smo živa ljudska bića", poručili su uberovci, u čijim su redovima mnogi kojima su vožnje jedini izvor prihoda.
Probleme u radu putem digitalnih platformi ovih je dana, više nego ikad do sada, u javnosti osvijestio Sindikat radnika digitalnih platformi, inače organizator štrajka zagrebačkih uberovaca. Prvo i osnovno, glavni je naglasak, takav je rad prepun nedostataka, zbog čega su pravno nezaštićeni djelatnici prepušteni apsolutnoj volji online poslodavaca. I treba ga zakonom urediti, piše Mirela Goreta za Slobodnu Dalmaciju.
"S jedne strane, osobe koje su otvorile svoje obrte i firme, unatoč tome što se pred državom smatraju kao samozaposlene, u praksi su u potpunosti podređene na milost/nemilost uvjeta poslovanja platformi. S druge strane, platforme se ograđuju od bilo kakve odgovornosti jer takve 'samozaposlene' osobe smatraju "partnerima". Također, imamo i situacije da se osobe zapošljavaju u firmama koje su "partneri" platformama.
Te su osobe uglavnom u vrlo podređenom položaju, budući da ih brojne takve firme prijavljuju na samo dva do četiri sata radnog vremena, često rade s unajmljenim vozilima čiji najam iznosi oko 1000 kuna tjedno, nemaju pravo na bolovanje, godišnji, same plaćaju doprinose (koji često nisu zaista uplaćeni od strane poslodavaca), nemaju kreditnu sposobnost za kupnju vlastitog vozila, jer se firme za koje rade gase čim uđu u sustav PDV-a i otvaraju nove.
Razumijemo da postoje ljudi koji su u dugovima i ovrhama i da im trenutno odgovara rad na crno, međutim, takav rad jednostavno nije dugoročno održivo rješenje", kažu u Sindikatu radnika digitalnih platformi, apelirajući da se i njihov glas čuje prije izmjena Zakona o radu, koji je trenutno u pripremi.
Iva Filipović, tajnica Sindikata radnika digitalnih platformi, koji djeluje pod kapom Saveza samostalnih sindikata Hrvatske, vozačica je Ubera posljednje četiri godine. Kaže kako je prošla, pandemijska godina pokazala svu ranjivost platformskih radnika, pa je tako na početku pandemije, primjerice, Bolt spustio cijenu prijevoza za 20 posto.
"Posao je snažno pao, nema posla i onda još Bolt spusti cijenu prijevoza. Nedugo poslije je i Uber spustio cijene", prisjeća se Iva, koja uglavnom radi šest dana u tjednu, a jedan je slobodna. Ni prošle ni ove godine nije uzela godišnji odmor jer si ga nije mogla priuštiti. Ubija je neizvjesnost – prošlu je godinu, kad je pandemija dovela do usporavanja života, a i ovu, gotovo do svibnja, provela u brizi kako će se situacija razvijati, jer je promet konstantno bio nizak.
"Sada je u redu. Ako tijekom tjedna manje zaradiš, znaš da će doći vikend i da će se tada popuniti budžet", objašnjava Iva, svjesna da takav rad od danas do sutra nije održiv jer su vozači po cijele dane na cesti. Već sutra netko od radnika može doživjeti prometnu nesreću, a nema ni zdravstveno ni primanja, zapravo nikakvu sigurnost. Zato je udruživanje radnika digitalnih platformi bilo prijeko potrebno...
"Puno nam se javljaju dostavljači, a javila nam se i jedna djevojka koja radi preko platforme Upwork, koja spaja klijente s freelancerima ili agencijama kroz različite kategorije poslova tipa prevoditeljskih usluga. Nedavno sam vozila i ženu koja puno radi putem Bookinga i koja mi je rekla kako je u potpunosti podređena njima, te je zatražila pristupnicu u naš sindikat", govori Iva.
Novi Zakon o radu s naglaskom na digitalne platforme imat će, ističe, dugoročne posljedice i zato je sada pravi trenutak za zajedničku akciju.