UĐITE U VIOLINSKI SVIJET /

Otvorena izložba 'Violinom iznad granica/Stradivari u Rijeci – Kresnik i Cremona'

Image
Foto: Promo

Izložba ostaje otvorena do 31. siječnja 2021. godine, a kremonske violine će se moći pogledati do 8. ožujka 2020.

8.12.2019.
20:49
Promo
VOYO logo

U Pomorskom i povijesnom muzeju Hrvatskoj primorja Rijeka u petak, 6. prosinca, otvorena je izložba "Violinom iznad granica / Stradivari u Rijeci – Kresnik i Cremona". Franjo Kresnik svojim je životom i djelom koje je ostavio Rijeci u naslijeđe jedan od arhetipskihprotagonista programske cjeline "Doba moći" projekta Europske prijestolnice kulture, koji Rijeku, grad koji je u posljednjih 100 godina promijenio sedam država, predstavlja kao laboratorij europske povijesti, svijesti i savjesti.

Otvorenje izložbe počelo je koncertom "Violina i harfa u europskim salonima – koncert na Stradivarijevoj i Guarnerijevoj violini". Na violini je svirao Marco Bronzi uz pratnju Davida Buranija na harfi.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Izložbu su prigodnim govorima otvorili ravnateljica Pomorskog i povijesnog muzeja Hrvatskog primorja Rijeka Nikolina Radić Štivić, autorica izložbe Tamara Mataija, autor izložbe Fausto Cacciatori u ime Musea del violino Cremona, predsjednik Županijske skupštine Primorsko-goranske županije Erik Fabijanić, direktorica partnerstava i komunikacija RIJEKE 2020 Irena Kregar Šegota, praunuk dr. Franje Kresnika, Rene Kresnik, riječki gradonačelnik Vojko Obersnel, gradonačelnik Cremone i predsjednik Fundacije Museo del Violino, prof. Gianluca Galimberti i generalni konzul Republike Italije u Republici Hrvatskoj, Paolo Palminteri. Autori izložbe su Tamara Mataija, Fausto Cacciatori i Tea Perinčić.

Franjo Kresnik – liječnik koji je 'čitao' violine

Cijenjeni liječnik Franjo Kresnik u povijesti će ostati zapamćen i kao čovjek koji je imao moć čitati violine, koji je samo po zvuku mogao prepoznati autora i godinu proizvodnje i koji se više nego itko približionenadmašnom misteriju gradnje violina Antonija Stradivarija i Giuseppea Guarnerija del Gesú, majstora koji su svoje violine stvarali u talijanskom gradiću Cremoni na prijelazu sa 17. u 18. stoljeće.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Zbog svoje predanosti, ali i činjenice da se toliko približio misteriju gradnje ovih danas najpoznatijih svjetskih violina Kresnik je ostao zapamćen i kao jedan od najvećih autoriteta u poznavanju kremonske graditeljske tradicije.

FranjoKresnik rodio se u Beču 1869. godine, ali se s roditeljima preselio u Rijeku kao jednogodišnja beba. U dobi od 8 godina počeo je učiti violinu kod profesora Scaramelija, no umjesto željenog nastavka obrazovanja na Bečkom konzervatoriju, na zahtjev i želju roditelja upisao je studij medicine. Po dovršetku specijalizacije za pedijatriju na Klinici za pedijatriju u Innsbrucku 1900., oženio se Bertom rođ. Baron te se vratio u Rijeku gdje je otvorio privatnu liječničku praksu. Slovio je za izvrsnog pedijatra, a svoje usluge pacijentima slabijeg imovinskog stanja nije naplaćivao.

Paralelno s  liječničkim poslom, Kresnik je i dalje njegovao ljubav prema glazbi, a kako karijera violinista više nije bila opcija, u svojima tridesetima fokus je prebacio na gradnju violina. Najviše se zainteresirao za tehniku izrade kremonskih violina, zbog čega je proučavao i stručnu literaturu, i instrumente jer su glasovitekremonske radionice 17. i 18. stoljeća tada već odavno bile zamrle. Često je boravio u Muzeju u Cremoni proučavajući Stradivarijevu ostavštinu, a u Beču je proučavao zbirku Theodora Hämmerlea, punu vrhunskih kremonskih violina.

Najstarija  violina pohranjena u riječkom Muzeju predstavlja kopiju rada AntonijaStradivarija, međutim, Kresnik se u radu najviše naslanjao na Guarnerijeve principe rada.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Franjo Kresnik odigrao je ključnu ulogu u osnivanju danas svjetski poznate Međunarodne škole za liuteriju u kojoj je prvi instruktor bio upravo njegov učenik Carlo Schiavi. Prilikom istraživanja tajne izrade kremonskih violina Kresnik je nastojao rekonstruirati recepturu staroga kremonskoglaka kojim su se violine premazivale i proučio je svu raspoloživu literaturu i prikupio sve sastojke koji su mogli biti dostupni graditeljima violina u razdoblju od 16. do 18. stoljeća, kao i podatke o bojama, gradacijama i receptima.

Počeo je i sam eksperimentirati, a prema vlastitim riječima, pripremio je i koristio lak po kremonskoj recepturi, elastičan, otporan i baršunast na opip, a valja dodati i kako ga je ova tema zaokupljala do smrti. Za vrijeme svog života izradio je 52 violine, 2 viole, 2 violončela te instrumente za Holdenov gudački kvartet iz New Yorka – 2 violine, violu i violončelo.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Franjo Kresnik bio je korak ispred svog vremena, vjeran životu u Rijeci, posvećen razvoju izrade violina u Cremoni, a u društveno i političkiburnom razdoblju između dva svjetska rata utjelovio je istinskog građanina Europe, stavljajući važnost znanja i humanosti ispred granica koje je često i sam i doslovno i simbolički prelazio.

U Rijeci izložene Stradivarijeva i Guarnerijeva viloina

Osim što posjetiteljima otkriva najvažnije detalje iz života i rada ovog riječkog liječnika i svjetski poznatog stručnjaka za gradnju gudačkih instrumenata, izložba nastala u partnerstvu s Muzejem violina iz Cremone – rodnog mjesta violine, u Rijeku nam je donijela i neke od najpoznatijih glazbala na svijetu, među kojima i po jedno originalno djelo Antonija Stradivarija i Giuseppea Guarnerija del Gesúa.

Središnji dio izložbe "Violinom iznad granica / Stradivari u Rijeci – Kresnik i Cremona" čini osam instrumenata velike vrijednosti koji su u Rijeku stigli iz Cremone. Instrumenti o kojima se brine Muzej violina iz Cremone dio su mreže „Prijatelji Stradivarija“ koja okuplja ljude koji posjeduju, proučavaju, koriste ili se brinu o instrumentima izrađenima na tradicionalan kremonski način.

Posjetitelji izložbe imaju priliku vidjeti violinu Antonija Stradivarija iz 1734. godine poznatu pod nazivom "Lam ex Scotland University". Ime, kao i mnoge druge violine, nosi po sadašnjem ili bivšem vlasniku, a na sebi ima originalnu Stradivarijevu etiketu iz 1734. godine. Izložena je i violina Giuseppea Guarnerija del Gesúa, također iz 1734. godine koja nosi ime Principe Doria i koja na sebi ima originalnu Guarnerijevu etiketu.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Osim ovih, na izložbi su izložene i violine Carla Schiavija koji je bio Kresnikov učenik i prvi instruktor u Međunarodnoj školi za liuteriju u Cremoni te violine njegova učenika Pietra Tatara, zatim violine Gaetana Sgarabotta i Iginija Sdercija, viola Ferdinanda Garimbertija te violončelo Vicenza Cavanija – redom pobjednički gudački instrumenti s natječajne izložbe u Cremoni 1937. godine organizirane u sklopu Stradivarijevih svečanosti kojima je prisustvovao i dr. Franjo Kresnik.

Posjetitelji imaju priliku vidjeti i violinu visoke akustične kvalitete koju je Kresnik 1910. godine izradio prema Guarneriju te njegovu najstariju violinu koja je pohranjena u muzeju, a potječe iz prvog desetljeća 20. stoljeća.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Kremonski način izrade violina uvršten je na Popisnematerijalne svjetske baštine pod zaštitom UNESCO-a.

Generalni pokrovitelj izložbe je Generalni konzulat Italije u Rijeci uz podršku Talijanske Unije, Festivala Kvarner, a program financijski i opremom podržavaju Infobip i Prostorija.

Izložba se sufinancira novcem Ministarstva turizma RH, Ministarstva kulture RH, Primorsko-goranske županije i Grada Rijeke. Izložba ostaje otvorena do 31. siječnja 2021. godine, a kremonske violine moći će se  pogledati do 8. ožujka 2020.

sjene prošlosti
Gledaj odmah bez reklama
VOYO logo