"Ovo je iživljavanje nad radnicima i zastrašivanje", kazao je za Danas.hr Hrvoje Humek, dopredsjednik sindikata kabinskog osoblja zrakoplova.
Kako nam je kazao, nije na Upravi da određuje da li se u slučaju bolovanja kabinskog osoblja radilo o štrajku ili ne, već je to na sudovima da dokazuju.
"Štrajka u ovom slučaju nije bilo, niti je organiziran. U tom slučaju ovo bi otkazi bili nelegalni, jer za njih nema nikakve osnove", kaže nam Humek.
Podsjetimo, nakon prošlotjednog masovnog bolovanja kabinskog osoblja, HZZO je krenuo u inspekciju svih bolovanja. Pri tom su na posao vraćali određene zaposlenike, a iz sindikata su tada posvjedočili kako su se neke stjuardese rušile i povraćale jer su na posao iz straha dolazile bolesne.
Doktora se, ali i suca, izgleda igrao se i premijer Zoran Milanović koji je sa sjednice Vlade radnicima poručio da ako žele štrajkati, da to moraju činiti na legalan način. Kako sud u ovom slučaju još ništa ustvrdio nije, pitanje je na temelju čega i zašto se premijer svrstao na stranu Uprave?
'Ne ostavljamo nijednog člana bez borbe i bez podrške'
Sindikat je stoga već angažirao odvjetnike koji će zastupati stranu kabinskog osoblja. "Dokazi su pripremljeni, tako da ćemo sudskim putem dokazivati nelegalnost svakog otkaza. Na žalost, nastalu štetu platit će ili firma ili radnici, a ne rukovodstvo koje je sve to prouzrokovalo", kaže Humek ističući kako u državnim poduzećima uprava apsolutnu nikada ne odgovara za štetu koju je nanijela. "Uprava se eventualno smjenjuje uz velike otpremnine, a štetu snose država ili radnici".
Pravnici, nastavlja, koji provode ove odluke "isti su oni koji su provodili odluke i prethodnih dviju uprava nad čijim se odlukama zgražalo te ih se držalo za one koje su firmu dovele do bankrota".
Podsjećajući kako su u Croatia Airlinesu u tijeku pregovori o sklapanju kolektivnog ugovora, Humek poručuje kako je namjera sindikata "ne ostavljati nijednog člana bez borbe i bez podrške".
"Restrukturiranju" usprkos, tijekom posljednjih nekoliko mjeseci broj rukovodećeg kadra je povećan, dok se broj radnika smanjuje. Istom, u proteklih nekoliko mjeseci plaće rukovoditeljima su povećane, dok se uštede, pak, provode na štetu radnika.
"Već sada imamo pet radnika na jednog rukovoditelja, a nakon 'restrukturiranja ćemo imati četiri radnika na jednog rukovoditelja", elaborira Humek.
"Croatia Airlines bi trebala proći kroz postupak restrukturiranja, čemu SKOZ želi doprinijeti uštedama koje su potrebne, ali smatra da se uštede trebaju postizati pravedno i linearno, što je moguće jedino kroz smanjenje vrijednosti boda", objavljeno je prije manje od mjesec dana iz sindikata.
'Ovo je bio štrajk, a ne bolovanje'
S druge strane, član Uprave Croatia Airlinesa Zlatko Širac potvrdio je da su pokrenuli postupak otkazivanja ugovora o radu.
"Obzirom da nikad ranije nije zabilježen takav broj bolovanja u tako kratkom vremenu, toliki broj je na znakovit datum upućivao da je riječ o jednoj sinhroniziranoj industrijskoj akciji koja nije bila najavljena, a samim time nezakonita i nelegalna", rekao je Širac za Mediaservis.
Da od sličnih akcija zaštitimo i interes vlasnika i putnike i druge radnike Uprava se morala odlučiti na ovaj korak, objašanjava Širac. Kaže da je toliki broj radnika koji je otvorio pa zatvorio bolovanje u samo jednom ili dva dana dokaz da se radilo o štrajku, a ne bolovanjima. To nije bila nikakva epidemija, nastavlja Širac.
"Nego su bolovanja bila s raznim dijagnozama koje su, jasno teško provjerljive. Jasno je da je to bio manevar ljudi koji su to radili", rekao je Širac.
Uprava sada očekuje očitovanje Radničkog vijeća, ali njihovo mišljenje nije obvezujuće. Plan je raspisati natječaj za zapošljavanje novog kabinskog osoblja. Imaju u vidu bivše sezonce koji će se dodatno obučiti, ali i dio radnika koji će sada ostati bez posla. Samo, objašnjava Širac, više neće dobiti ugovor o radu u Croatia Airlinesu nego će raditi preko Agencije za ustupanje radnika.