Obilježena je 28. obljetnica preleta DanijelaBorovića koji je 1992. izvršio prelet MiG-om s aerodroma Bihać u Pulu. Zapuštenim tunelima aerodroma Željava prošetao je i RTL Danas.
Razrušeni su i derutni tuneli podzemnog objekta Klek na bivšem aerodromu Željava. Nekada je to bio najčuvaniji i najtajniji podzemni vojni objekt u ovom dijelu Europe.
- Povijesni prelet MIG-om hrvatskog pilota: 'Sletio sam u mrak, s 300 km/h. U pitanju su bile sekunde'
Sada u potpunom mraku, a nekada je ovdje bio pravi podzemni zrakoplovnisvijet. Tuneli su dugački ukupno 3700 metara. Bivši vojni aerodrom Željava 92. godine uništen je s 50 tona eksploziva.
A gradio se deset godina, u njega je utrošeno između šest i osam milijardi dolara, što bi u današnjoj vrijednosti bilo oko 60 milijardi dolara. Radilo je tu više od 1000 ljudi, a bile su smještene tri lovačke eskadrile i 65 aviona MIG 21. A i ulazi u tunele podno Plješivice napravljeni su s prostorom za krila i rep po mjeri MIG-a 21.
"Tu je bila radionica, teško je procijeniti jer ima veliku dubinu tu su avioni bili po dijagonali lijevo i desno puno aviona je bilo, sve se održavalo, bio je odvojenih motora od trupa. Sve što se moglo, tu se radilo", rekao je Danijel Borović, umirovljeni vojni pilot.
U tunelima su bile i učionica, ambulanta, prostor za razvijanje filmova jer se jedna eskadrila koristila za izviđanje i snimanje, a dvije su bile borbene.
"To vam je bilo prosto nevjerojatno kad gledate ovako, a kako je tek bilo onda. Tek sada saznajemo da je to bila jedina jedinica izvan varšavskog pakta koje se i NATO savez pribojavao toliko je bila ubojita moć i osposobljenost tog letačkog puka koji je ovdje boravio", govori Zlatko Kramar, bivši aviomehaničar.
A bili su spremni i za najgore. U slučaju atomskog udara oko 1000 ljudi je moglo boraviti unutra i raditi mjesec dana. U podzemni objekt moglo se ući kroz četiri ulaza, vani je bilo pet pista. S jedne od njih prije 28 godina u Pulu je doletio prvi MIG-21. Neke susjede od tada nije sreo.
- Zašto su Amerikanci zaustavili isporuku F-16 i je li MORH u posao s Izraelom uletio kao MIG u maglu?
Prelet u jeku rata spremao je nekoliko mjeseci. Imao je najprije zabrane letenja, potom je letio samo u dvosjedu i tako čekao najpovoljnijitrenutak za bijeg. Za vrijeme samog leta ni vrijeme ga nije služilo, pa je mijenjao rutu, zbog zamračenja nije vidio ni Cres, ni Rijeku, a pistu u Puli osvjetljavao je samo automobil.
"Odjednom vidim neki bljesak, još jednom vidim i shvatim da to meni netkosignalizira ispod sebe vidim dvije trake, i sine mi to su ti kamioni. Gađam svijetlu jednu točku u daljini i trake i nadam se da neću promašiti pistu", kaže Borović.
Nije je promašio i tako je Hrvatska dobila svoj prvi MIG 21, a mjesto odakle je poletio sada derutno, privlači znatiželjnike.