prošlo 28 godina /

Obljetnica velikog događaja iz Domovinskog rata: Prelet u jeku rata spremao je nekoliko mjeseci

Imao je najprije zabrane letenja, potom je letio samo u dvosjedu i tako čekao najpovoljniji trenutak za bijeg

4.2.2020.
19:47
VOYO logo

Obilježena je 28. obljetnica preleta DanijelaBorovića koji je 1992. izvršio prelet MiG-om s aerodroma Bihać u Pulu. Zapuštenim tunelima aerodroma Željava prošetao je i RTL Danas.

Razrušeni su i derutni tuneli podzemnog objekta Klek na bivšem aerodromu Željava. Nekada je to bio najčuvaniji i najtajniji podzemni vojni objekt u ovom dijelu Europe.

Sada u potpunom mraku, a nekada je ovdje bio pravi podzemni zrakoplovnisvijet. Tuneli su dugački ukupno 3700 metara. Bivši vojni aerodrom Željava 92. godine uništen je s 50 tona eksploziva.

A gradio se deset godina, u njega je utrošeno između šest i osam milijardi dolara, što bi u današnjoj vrijednosti bilo oko 60 milijardi dolara. Radilo je tu više od 1000 ljudi, a bile su smještene tri lovačke eskadrile i 65 aviona MIG 21. A i ulazi u tunele podno Plješivice napravljeni su s prostorom za krila i rep po mjeri MIG-a 21.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

"Tu je bila radionica, teško je procijeniti jer ima veliku dubinu tu su avioni bili po dijagonali lijevo i desno puno aviona je bilo, sve se održavalo, bio je odvojenih motora od trupa. Sve što se moglo, tu se radilo", rekao je Danijel Borović, umirovljeni vojni pilot.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

U tunelima su bile i učionica, ambulanta, prostor za razvijanje filmova jer se jedna eskadrila koristila za izviđanje i snimanje, a dvije su bile borbene.

"To vam je bilo prosto nevjerojatno kad gledate ovako, a kako je tek bilo onda. Tek sada saznajemo da je to bila jedina jedinica izvan varšavskog pakta koje se i NATO savez pribojavao toliko je bila ubojita moć i osposobljenost tog letačkog puka koji je ovdje boravio", govori Zlatko Kramar, bivši aviomehaničar.

A bili su spremni i za najgore. U slučaju atomskog udara oko 1000 ljudi je moglo boraviti unutra i raditi mjesec dana. U podzemni objekt moglo se ući kroz četiri ulaza, vani je bilo pet pista. S jedne od njih prije 28 godina u Pulu je doletio prvi MIG-21. Neke susjede od tada nije sreo.

Prelet u jeku rata spremao je nekoliko mjeseci. Imao je najprije zabrane letenja, potom je letio samo u dvosjedu i tako čekao najpovoljnijitrenutak za bijeg. Za vrijeme samog leta ni vrijeme ga nije služilo, pa je mijenjao rutu, zbog zamračenja nije vidio ni Cres, ni Rijeku, a pistu u Puli osvjetljavao je samo  automobil.

"Odjednom vidim neki bljesak, još jednom vidim i shvatim da to meni netkosignalizira ispod sebe vidim dvije trake, i sine mi to su ti kamioni. Gađam svijetlu jednu točku u daljini i trake i nadam se da neću promašiti pistu", kaže Borović.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Nije je promašio i tako je Hrvatska dobila svoj prvi MIG 21, a mjesto odakle je poletio sada derutno, privlači znatiželjnike.

Tekst se nastavlja ispod oglasa
BNP
GLEDAJ 24 SATA PRIJE
VOYO logo
Još iz rubrike
Image
DRAMA NA CESTI /

Policija zaustavila 27-godišnju vozačicu kod Komina: Našli interesantnu prozirnu vrećicu