Treću ekonomsku školu u Zagrebu pohađa jedan učenik koji ne smije pasti razred. Naime, od kada je prošle godine u rujnu stigao u školu postalo je očigledno da učenik ima lošije radne navike, pa na kraju nije položio četiri predmeta s prolaznom ocjenom. Nakon toga kreće zavrzlama u kojoj su sukobljeni roditelji i nastavnici, piše Jutarnji list.
Učenik trećeg razreda, koji je promijenio prethodno dvije škole, na kraju školske godine je imao zaključeno četiri negativne ocjene, iz hrvatskog, matematike, statistike i računovodstva.
Nalogom inspekcije poništene ocjene
Međutim, roditelji su se na to žalili, pa su, nalogom inspekcije, poništene ocjene, a učenik u novoj školskoj godini ima priliku ispraviti ocjene iz prošle godine. Prosvjetna inspekcija utvrdila je proceduralne nepravilnosti i kršenja prava djeteta.
Učenik pritom dobiva i po nekoliko prilika za ispravljanje ocjena u nekim predmetima. Dosad je ispravio tri ocjene, a ostao je još samo hrvatski jezik.
Roditelji vjeruju da je nepravedno ocjenjivan
Njegovi roditelji, inače oboje gimnazijski profesori, uvjereni da je nepravedno ocjenjivan i antipedagoški tretiran, prvo su se žalili na zaključene ocjene iz statistike i matematike.
Iako nije odslušao gradivo prvog polugodišta četvrtog razreda budući da pohađa treći, cilj im je osigurati sinu prolazak u četvrti razred. Posljednjih tjedana nije na nastavi zbog bolesti, kako tvrde roditelji.
Jutarnji list razgovarao je s obje zaraćene strane, i s roditeljima i s nastavnicima.
Maltretiranje ravnatelja i skupine profesora?
Roditelji tvrde da ih mjesecima maltretiraju ravnatelj i skupina profesora te da ocjene nisu objektivno zaključivane.
"Svaki ispit koji je naš sin polagao iz matematike i hrvatskog jezika bio je svjesno opterećen preprekama i prezahtjevnim nepotrebnim koncepcijama koje su išle na to da učenika onemoguće u postizanju prolazne ocjene. Primjerak testova iz gramatike pokazali smo kolegama iz naših gimnazija. Posvađali su se oko toga što je ispravan odgovor na pojedina pitanja", tvrde roditelji učenika.
Traže disciplinsku odgovornost
Uvjereni da nastavnici i ravnatelj djeluju protuzakonito, amoralno i nepedagoški, roditelji su takva djelovanja nazvali “udruženim, zločinačkim, antipedagoškim pothvatom” te traže njihovu disciplinsku odgovornost.
Smatraju da njihov sin nije smio pasti razred te su zabrinuti što bi zbog cijelog problema i otezanja škole mogao propustiti polaganje državne mature. Zaključuju da je škola svime time stvorila opasan presedan, postupajući protiv zakona RH.
Nastavnici u očaju
Na suprotnoj strani nalazi se nekoliko nastavnika koji su očajni zbog pritiska roditelja. Njih 45 nastavnika poslali su prije mjesec dana zajednički apel ministrici obrazovanja u kojemu se žale na "kršenje prava i nasilje nad profesorima".
U pismu ministrici kronološki su opisali slučaj. Prvo je prosvjetna inspekcija zbog “proceduralnih nepravilnosti” poništila zaključne negativne ocjene ispita pred povjerenstvom iz statistike i matematike. Učenik je u kolovozu ponovno polagao ispitu iz statistike i položio ga.
Kada ispit iz matematike ponovno nije uspio položiti, iznova dolazi inspekcija i pronalazi “nepravilnosti” te poništava ispit. Sredinom rujna 2018. učenik ipak uspijeva položiti ispit iz matematike pred povjerenstvom iz trećeg pokušaja.
Otac tražio uvod u ispit
No, sve tada se dogodio i incident. Kako pišu nastavnici ministrici, otac učenika tražio je uvid u ispit i neprimjereno se ponašao. Pozvana je policija jer je “gospodin bez dozvole boravio u prostorijama školske zgrade”.
Nastavnici tvrde da roditelji cijelo vrijeme vrše veliki pritisak na profesorice te iznose laži, uvrede i klevete na osobnoj razini, nazivajući ih pedagoškim zločincima i inzistirajući na njihovu izuzeću.
Inspekcija nalaže dopunski rad
Nakon toga inspekcija je naložila da se učeniku osigura dopunski rad iz hrvatskog i računovodstva, međutim nastavnici u pismu tvrde da je to u suprotnosti sa Zakonom o odgoju i obrazovanju, gdje se navodi da se dopunski nastavni rad održava na kraju nastavne godine, do 25. kolovoza.
S obzirom na to da su obje profesorice dopunski rad od po 22 sata za svaki predmet morale ponoviti nakon tog roka, na početku školske godine, nastavnici postavljaju pitanje u skladu s kojom zakonskom odredbom inspekcija donosi takvu odluku.
Zavrzlama s hrvatskim jezikom
Nakon položenog računovodstva u prvom polugodištu ove školske godine, počinje nova zavrzlama s hrvatskim jezikom koji ponovno nije uspio položiti. Naime, zbog navodne bolesti izostao je s posljednja četiri sata dopunske nastave, pa su se roditelji žalili inspekciji, tražeći da nadoknadi te sate. Međutim opet pada ispit.
"Kako je, dakle, moguće da se bliži kraj prvog polugodišta, a u našoj školi postoji učenik kojemu još nije definiran status ponavljača ili redovnog učenika? Postoji li zakonska odredba koja to dopušta? Što će se dogoditi ako učenik s uspjehom položi popravni iz hrvatskog? Kako će nadoknaditi propuštene sadržaje iz četvrtog razreda? Hoćemo li biti prisiljeni učeniku nadoknaditi propuštene sadržaje ili će biti upućen na predmetne ispite?" - nizaju pitanja nastavnici ministrici Blaženki Divjak.
Iz Ministarstva su za Jutarnji list rekli da su stručno-pedagoškim nadzorom u školi utvrđeni teški propusti u radu nastavnika na štetu učenika te da su inspekcijskim nadzorom ustanovljeni propusti škole i povrijeđena prava učenika.
Kafkijanska atmosfera straha
Iako su u nadzorima vezano za hrvatski i matematiku uočeni propusti u zaključivanju ocjena i provedbi ispita, doduše bez navođenja kojih, nastavnice tvrde da je riječ o trivijalnostima.
Profesorica hrvatskog jezika Bojana Milovski podnijela je stoga prigovor na neutemeljeni nadzor.
"Pritisak je bio golem jer sam mjesecima svjedočila tome što se događa mojim kolegicama - najprije razrednici, a zatim matematičarki kojoj je nekoliko puta dolazio nadzor te je poništavana ocjena. Stvorena je prava kafkijanska atmosfera straha u kojoj sam se osjećala potpuno nezaštićeno i bespomoćno", kaže Bojana.
Stavljanje u povlašteni položaj
"Pitala sam se kako je to moguće, obratila sam se svim nadležnim institucijama, ali odgovora nije bilo. U Zakonu o odgoju i obrazovanju jasno piše da se dopunski nastavni rad održava nakon završetka nastavne godine, a popravni ispit najkasnije do 25. kolovoza tekuće školske godine.
...Dakle, nigdje se ne spominje nadoknada dopunskog nastavnog rada jer bi to značilo da bismo ga mogli održavati bilo kada i po nekoliko puta godišnje za učenike koji nisu mogli prisustvovati redovnom dopunskom radu", tvrdi nastavnica Milovski koja je uvjerena da je prosvjetna inspekcija učenika stavila u povlašten položaj u odnosu na ostale učenike.
Učenik se hvalio da će profesorica dobiti otkaz ako ne prođe?
"Uostalom, učestali posjeti nadležnog inspektora tijekom mog dopunskog rada očito su značili samo jedno, a to je da učenik dobije pozitivnu ocjenu. A i slušati glasine po školi od djece kako se učenik hvali da će profesorica iz hrvatskog dobiti otkaz ako ne prođe, nije baš najugodnija stvar na svijetu.
Škola, kao i svaki nastavnik ima pravo na autonomiju unutar zadanih okvira. Ovakvim postupcima nadležnih institucija, nažalost, stvara se dojam da je roditelj uvijek u pravu, sumnja se u nastavnikovu sposobnost prosuđivanja i ocjenjivanja učenika - u ovom slučaju ne jednog, nego četiri nastavnika, a učenicima se šalje kriva poruka: bitna je ocjena, a ne rad.
A mi se, profesori, kao najslabije plaćeni visokoobrazovani stručnjaci u ‘zemlji znanja’, moramo znati nositi s nedorečenim pravilnicima te raditi u najboljem interesu djece i roditelja. Mislim da nam se upravo dogodio teatar apsurda", zaključuje Milovski, piše Jutarnji list.
Roditelji u počeku bili vrlo ljubazni
Druga profesorica, Andrea Piškor, koja je učenika upoznala 2017./2018. godine te mu bila i razrednica, rekla je da je u suradnji s roditeljima pokušavala od samo početka učeniku pomoći u stjecanju radnih navika.
"Moju volju i iskrenu namjeru dokazuje često pozivanje na razgovore, angažman oko primanja roditelja izvan termina redovnih informacija, često komuniciranje telefonom, dogovaranje razgovora kod predmetnih nastavnika, a i sama činjenica da su učenika njegovi vršnjaci u razredu lijepo prihvatili.
Roditelji su bili vrlo ljubazni u svojim namjerama dok nije uslijedio moj prvi otpor njihovim zahtjevima za raznim povlasticama", kaže Piškor.
Napadnuta na osobnoj razini
"Tada sam dobila stručno-pedagoški nadzor za razredništvo, a pravi šok uslijedio je tek kasnije kada sam duboko povrijeđena kao čovjek i napadnuta kao osoba od strane roditelja. Zauzvrat mom potpunom povjerenju, iskrenim namjerama i uloženom trudu, dobivam izravne prijetnje otkazom, bivam prozivana osobom upitnog morala i vođom koalicije koja provodi pedagoški zločin nad učenikom!
Trpeći brojne uvrede, poniženja i omalovažavanja kao čovjek i kao profesionalac, shvatila sam da je riječ o roditeljima koji koriste manjkavosti sustava kako bi prikrili vlastiti neuspjeh. Žalosna je činjenica što su u toj namjeri bili nadasve neugodni i prešli svaku granicu ljudskosti", navodi Andrea Piškor.
Bilo je propusta u postupku
Mirko Kožul, ravnatelj škole, priznaje da je bilo propusta u postupku. Tvrdi da je prema zakonu moguće poništavanje ocjena sve dok se nešto ne počne raditi mimo svih propisa i zakona. Međutim, za njih je učenik ponavljač jer nije položio jedan predmet, tvrdi ravnatelj.
"Roditelj ima pravo tvrditi što želi. Kao ravnatelj, ne želim i neću pritiskati nastavnike, bez obzira na to što sam svjestan kakav bi mogao biti rasplet. Ne želim ispravljati krive drine. Imamo državu, sanjali smo je, uživajmo u njoj i neka svatko radi svoj posao za koji je odgovoran", rekao je ravnatelj u telefonskom razgovoru za Jutarnji list.
Ravnatelj je također rekao da će učeniku kada položi posljednji ispit taj isti dan bit omogućen upis u četvrti razred, a da će nadoknadu moći dobiti putem razrednog ili predmetnog ispita.