Ministar zdravstva Vili Beroš nedavno je izjavio kako se zasad neće cijepiti trećom dozom jer je izmjerio da još uvijek ima visok broj antitijela. Iako je to rekao samouvjereno i testirao se u Klinici za infektivne bolesti dr. Fran Mihaljević, kojoj je na čelu još jedna članica Stožera prof. dr. sc. Alemka Markotić, poslije je to povukao.
Naime, Hrvatski zavod za javno zdravstvo, čiji je ravnatelj Krunoslav Capak, tvrdi da broj antitijela ne može biti kriterij. I tako je ministar priopćio kako će se ipak cijepiti i treći put zajedno s ostalim članovima Vlade.
Ovaj gaf savršen je primjer loše komunikacije među članovima Stožera, ali i njihove neadekvatne komunikacije prema građanima. Sjetimo se samo debakla s platformom Cijepise, izjave Alemke Markotić o cijepljenju trudnica, ne baš jasne komunikacije tijekom kampanje za cijepljenje, sve je to u određenoj mjeri utjecalo na građane, produbilo im sumnju u Stožer, umjesto da imaju povjerenja u stručne ljude koji bi trebali biti najbolji promotori cijepljenja i pridržavanja mjera.
'Raspalo se kao kula od karata'
Komunikacijski stručnjaci s kojima smo razgovarali naglašavaju kako Stožeru hitno treba profesionalni komunikator.
Ankica Mamić, ugledna stručnjakinja za odnose s javnostima, kazala je kako je na početku komunikacija bila dobra, no kako se to s vremenom raspršilo i povjerenje u Stožer je nestalo.
''Rezultat dobre komunikacije je rast reputacije i povjerenja, a mi kod Stožera imamo obrnut proces. Svaki dan je povjerenje u Stožer manje, a to je znak da se sustavno i strateški komunikacijski proces nije adekvatno vodio'', kazala nam je Mamić.
Mamić tvrdi kako je jako puno toga komunikacijski krivo napravljeno.
''Ono što je na početku bila idila, svi smo vjerovali doktorici Markotić prije svega, a onda i ostalim članovima Stožera, rekla bi da se raspalo kao kula od karata'', komentirala je Mamić.
S mišljenjem da je Stožeru hitno potreban profesionalni komunikator slaže se i Krešimir Macan, komunikacijski savjetnik i vlasnik agencije Manjgura.
''Članovi Stožera nisu uvijek konzistentni i to onda doprinosi tome da pada povjerenje u njihove odluke. Na početku su mogli improvizirati, na početku su bili dobro prihvaćeni dok smo imali apsolutno povjerenje u njih. Kad su se otvorile razne dileme, njima je bio potreban profesionalni komunikator'', rekao nam je Macan.
''I dan danas me šokira što nisu uzeli komunikacijskog stručnjaka. Mi smo im svi pomagali na početku i to je bilo na volonterskoj bazi, no oni su to trebali s vremenom profesionalizirati'', smatra Macan.
PR stručnjakinja pojašnjava kako članovi Stožera nisu komunikacijski stručnjaci, ali baš zato se u ovakvoj dugotrajnoj kriznoj situaciji trebalo pustiti struku da odrađuje taj dio posla.
''Oni se u svojim procjenama stalno pozivaju da su oni Vladino stručno tijelo za upravljanje ovom krizom. U teoriji se to zove krizni menadžment. Nema dobrog kriznog menadžmenta bez dobrog komunikacijskog savjetnika. Čudi me da ga nemaju'', rekla je Mamić.
''Dva su problema, premijer Andrej Plenković je, hvala Bogu, ukinuo tu zabranu rada državnim tijelima s PR agencijama, dakle prostor za angažman postoji. No čini mi se da je stvorena javna percepcija da je posao koji mi radimo zapravo bildanje imidža političara, no to nije tako. Strateško komunikacijsko savjetovanje znači upravljanje ukupnim komunikacijskim procesom'', pojasnila je Mamić.
Komunikacijski proces je složen i u normalnim situacijama, a u krizi je dvostruko složeniji.
''Nejasno mi je da je u Stožeru bilo mjesta za sve struke, jedino nije bilo mjesta za komunikacijskog eksperta'', komentirala je Mamić.
Sami sebe demantiraju
Mamić je podsjetila na poznatu izreku da se reputacija gradi godinama, a ruši u jedan dan. Ako bi Stožer ipak htio barem pokušati spasiti svoju reputaciju, prvo na redu trebalo bi biti angažiranje komunikacijskog stručnjaka koji bi koordinirao istupe članova Stožera, tvrdi Mamić.
''Treba im netko tko bi ih upozoravao da ne mogu govoriti stvari u koje nisu 100% sigurni. Kad sami sebe demantiraju i jedni druge kad demantiraju, time jako gube na reputaciji. Čak i tehnička provedba tih nekih elementarnih pravila javne komunikacije ovdje ne štimaju'', izjavila je Mamić.
Macan naglašava kako komunikacija mora biti dvosmjerna, članovi Stožera moraju znati primiti kritiku i na nju odgovoriti, a za to je potrebna profesionalna komunikacija.
''Nije svaka kritika bila utemeljena, zato su oni i reagirali. No svojom lošom reakcijom uvijek možete pogoršati tu kritiku. To je ono što mi učimo u komunikaciji, da nije bitna reakcija drugih, nego vaša reakcija. Oni ne reagiraju uvijek konzistentno, upravo zato što im fali ta profesionalna podrška'', smatra Macan.
Bilo bi korisno kada bi netko barem radio analitiku izjava članova Stožera, jer svi smo se naslušali toga koliko su često njihove izjave kontradiktorne.
''To ne znači da Stožer smije ili treba uljepšavati informacije, nego samo treba u javnost s onim u što se 100 % sigurni. A kad niste sigurni, trebate reći 'ne znamo, nismo sigurni, prvi put se događa u cijelom svijetu, učimo u procesu, čime bude sigurno o svemu ćemo obavijestiti javnost'', kazala nam je stručnjakinja za odnose s javnosti.
''Ovako se samo zakucavaju sve dublje i dublje'', smatra Mamić.
Macan je prokomentirao javne nastupe članova Stožera. Naveo kako je jedan od češćih izvora gafova Capak, koji ih je onda naknadno popravljao.
''Očito nije imao prilike ranije toliko komunicirati s javnosti, dok je po meni gospođa Markotić jedna od onih koja je konzistentnija, ali se i njoj znaju dogoditi greške'', izjavio je komunikacijski savjetnik.
''Mislim da ona ne bi imala problema kada bi komunicirala isključivo struku, ali su neke odluke djelom i politički motivirane i onda tu morate balansirati'', kazao je Macan.