Vlak je uvijek brži, ali tako ne smije biti i s automobilima. Hrvatska se ponovno suočava s nizom stravičnih prometnih nesreća kojima su krivci mladi vozači, obično u nabrijanim autima. Posljednja, u zagrebačkoj Ilici, pri čemu su dvije žene izgubile život, samo je još jedan podsjetnik da je ovo očito problem koji neće samo tako nestati.
Stručnjaci poručuju kako je potrebno da policija počne provoditi zakon, a pravosuđe snažnije kažnjavati prekršitelje jer dosadašnjim blagim kaznama šalju krivu poruku. A trebalo bi popričati i s roditeljima.
Miris spaljenih guma, lijepe mehaničarke i naravno egzibicije profesionalnih stunt vozača samo su dio onoga što ovaj vikend nudi manifestacija Extreme day world tour u Kutini.
No među izloženim autima nedostaje Mercedes C63 AMG s 510 konja vrijedan najmanje pola milijuna kuna. Marin Kamenički (20) nije ga mogao dovesti jer je njime u noći s četvrtka na petak ubio dvije žene nakon što je izgubio kontrolu zbog prevelike brzine.
Organizatori i profesionalni vozači stoga upozoravaju.
"Nije baš pametno divljati, ali naravno ako netko to želi uvijek ima pista za to", kaže stunt vozač Matija Podhraški.
"Pa poruka ne bi bila toliko mladim vozačima, nego više vlasti da počinju raditi nešto na poligonima, trkalištima, nešto u tom smjeru - mladi će uvijek divljati na cesti ako nema druge alternative", smatra stunt vozač Jure Križman.
Mladi vozači željni oktanskog adrenalina noću su čest prizor na cestama. Ali kazne koje dobivaju su preblage.
Aktivisti su stoga na Facebooku pokrenuli grupu Stop pijanim vozačima u kojoj objavljuju podatke o počiniteljima nesreća kako bi barem javnost znala tko su. Među njima se našao i Marin Kamenički koji je na Instagramu često stavljao objave vezne uz aute i brzinu.
"Ono, divljak iz Ilice je osnovao Udrugu (i bio joj predsjednik) u spomen dečku kojeg je ubio pijani vozač Toni Borić (o čemu smo i mi pričali, otac mu je poznati kirurg Igor Borić), a onda sam svojim divljaštvom završi na našim stranicama. Pa gdje je tu logika?", objavljeno je na Facebooku grupi Stop pijanim vozačima
Podaci MUP-a pokazuju da su prošle godine mladi vozači do 24. godine ozlijedili 1935 osoba, a ubili ih čak trideset!
Prometni stručnjak Marušić ne misli kako bi građani trebali uzimati pravdu u svoje ruke, ali poručuje da se iz ove nesreće treba izvući pouka i donijeti niz mjera.
"Trebalo bi vratiti odredbu o ograničenju snage za mlade vozače i da sada to bude na 75 kilovata, odnosno 95 konjskih snaga", zaključio je Željko Marušić, prometni stručnjak.
Predlaže i uvođenje sustavnog mjerenja brzine na svim prometnicima te uvođenje mehanizma od 12 kaznenih bodova. No veliki problem je praksa blagih kazni za krivce.
"Ja sam čak predlagao da Sabor donese odluku da se ukida hrvatsko pravosuđe i da se to da EU na dvije godine da dovede u red. Jer je uzalud da policija sankcionira, piše prekršajne i kaznene prijave ako to kroz pravosuđe prođe skandalozno i netko se izvuče jer je tatin sin", ističe Marušić.
Što god bio uzrok divljanja, na policiji je da one koji to rade gdje ne smiju uhvate na vrijeme, a na pravosuđu da ih i primjereno kazni.