MALA ZEMLJA ZA MASU UHLJEBA: /

Imamo 313 turističkih zajednica, novinari istražili čime se bave i jesu li nam uopće potrebne

Image
Foto: Pixsell

Hrvatska je turistička zemlja, što između ostalog dokazuje i broj turističkih zajednica, koji je - prevelik

28.8.2019.
8:29
Pixsell
VOYO logo

Iako plaće zaposlenih u Turističkim zajednicama ne idu iz državnog proračuna, državi nije sporno što svako mjesto, bez obzira na broj stanovnika, broj turista i noćenja ili ponudu, ima turističku zajednicu, ured, tajnice i zaposlenike. Naime, takvih je zajednica u Hrvatskoj 313, a vode ih 229 direktora i 84 predsjednika. Samo u Splitsko-dalmatinskoj županiji postoje 43 turističke zajednice, a na Braču njih osam.

Uz njih sve, postoji i Hrvatska turistička zajednica koja na promociju troši milijune, ali nije se sjetila spomenuti Game of Thrones ili Luku Modrića, pa neki smatraju da se ne bi dogodilo ništa po turizam ako se ona ukine.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Različite prakse - različiti rezultati

No, zato Zaprešić, grad od 25.000 stanovnika i 16.000 noćenja, uz Turističku zajednicu ima i Savjet za turizam i ulaganja, čijih sedam članova prima 375 kuna naknade po sjednici na koju dođu. Zaprešić ima potencijala, jer nudi dvorce, golf i jezero.

"Turizam je uz IT industriju najdinamičnija i najpromjenjivija industrija modernog doba. Najbolje na lokalnoj razini možete procijeniti što je dobro, što nije dobro i što želite iskomunicirati. S druge strane, ne smijete brkati lončiće. Drugi par rukava je kako se radi u turističkim zajednicama", rekao je Toni Ganjto iz zaprešićkog TZ-a za RTL Direkt.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Još je manja Funtana, mala općina u Istri koja nema ni 100 stanovnika, ali ima TZ i 200.000 dolazaka turista te milijun i pol noćenja. Oni za turistički segment imaju samo dvoje zaposlenih. Slično je i u obližnjem Medulinu, gdje su sredinom mjeseca prešli dva milijuna noćenja. S direktorom, njihov TZ ima samo šestero zaposlenih.

"Naša turistička zajednica je po broju noćenja najbolja u Hrvatskoj. Nakon 26 godina njena postojanja, ona ima svoju svrhu definitvno. Treba biti u trendu i treba jako mnogo ulagati u promociju. Imamo i našu krovnu Hrvatsku turističku zajednicu za koju mislim da osobno vodi računa o tome", kaže Enco Crnobori, direktor TZ Medulin.

Image
POBJEDNIK UHLJEBLJIVANJA? /

Vodi gradić s 25.000 stanovnika i ima 7 savjetnika za turizam, a odbio je preusjeriti novac za Hitnu

Image
POBJEDNIK UHLJEBLJIVANJA? /

Vodi gradić s 25.000 stanovnika i ima 7 savjetnika za turizam, a odbio je preusjeriti novac za Hitnu

Promocija nije na razini

No, neki se ne slažu da bi svako mjesto trebalo imati svoju turističku zajednicu, ali se slažu da bi trebalo još više raditi na turističkoj promociji.

"U usporedbi s malom zemljom kao što je Ruanda, koja sad ima partnerstvo s Arsenalom iz Premier lige. 'Posjetite Ruandu' se vidi 35 milijuna puta na dan na Arsenalovom dresu diljem svijeta", kaže Paul Bradbury, iz Total Croatia Newsa te dodaje kako ne misli da treba ukinuti HTZ, ali treba reformirati sustav: "Mislim da nije tajna da je jedna velika stvar vezana uz turizam da većina budžeta nije vezana uz promociju turizma nego uz nepotizam i za rodbinu i prijatelje."

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Još jedan urednik turističkog portala smatra da je propuštena prilika za promociju Hrvatske u svijetu na krilima najpopularnijeg sporta - nogometa.

"To je veliki promašaj. Ali ne samo ovo prvenstvo. I prošlo prvenstvo u Brazilu igrali smo s domaćinom. I opet nismo iskoristili priliku", kaže Goran Rihelj, glavni urednik turističkog portala HrTurizam.hr i dodaje kako je 313 TZ-ova previše te da treba brendirati regije po modelu "jedna regija - jedan brend".

Tekst se nastavlja ispod oglasa

No, rijetke se turističke zajednice udružuju. Tako je Imota primjer takvog udruživanja, gdje u devet jedinica lokalne samouprave, u turizmu radi troje ljudi.

Ministrove riječi

Ministar turizma Gari Cappelli priznaje da dio TZ-ova nije potreban te da je udruživanje moguće, no da o broju TZ-ova odlučuju lokalne samouprave.

"Oni sami zapošljavaju broj djelatnika, a visinu plaća određuju vijeća turističkih zajednica. Mi smo jedino limitirali da mogu trošiti 40 posto sredstava na plaće, dosad su neki trošili i 90 posto. U nekim malim mjestima sigurno su doveli do razvoja nekih proizvoda koje nije imao tko razvijati", kaže Cappelli i dodaje kako je Hrvatska mogla biti bolje promovirana nakon Svjetskog prvenstva u nogometu, ali i da ove godine bilježimo rast broja turista, za razliku od Italije.

"Sigurno su marketinške kampanje koje smo imali urodile plodom. Mi smo šest mjeseci prije svjetskog prvenstva, kad nitko nije govorio o nogometu, napravili video uradak koji je u dva-tri tjedna vidjelo više od pet milijuna ljudi. Prije nego smo ušli u finale, na utakmici s Engleskom negdje 30-40 posto ljudi je znalo što je Hrvatska, nakon te utakmice ih je znalo oko 75 posto", kaže Cappelli.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Cappeli naglašava da je sezona, unatoč napisima da je podbacila, donijela plus u državnoj blagajni: "Prvih šest mjeseci imamo šest posto više, drugi paket je špica sezone, tj. srpanj i kolovoz, i treći paket je posezona koja je dobro najavljena. Mi smo na pet posto više što se tiče samog kolovoza i 2,5 posto više noćenja i dolazaka. Što se tiče cijele godine, više od četiri posto smo u plusu i 1,5 posto noćenja u plusu. Bitni su financijski rezultati, prije par dana imali smo milijardu i 400 milijuna kuna više prometa u odnosu na prošlu godinu."

Ministar dodaje kako je turistička sezona donijela plus u blagajni unatoč napisima o podbačaju. Gosti se često žale na prijevare i visoke cijene, a Cappelli kaže da je bitna edukacija i dizanje kvalitete.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

"Turističke zajednice su tu vrlo bitne, one su te koje tijekom zime trebaju educirati ljude kako se ponašati prema turistima. Tamo gdje postoji kvaliteta i educirano osoblje, imat će većeg uspjeha. Takvi objekti imaju bolju popunjenost. Kad kvaliteta dolazi do izražaja, ljudi ne pitaju za cijenu. Jednom prevareni, više nikad neće doći", kaže ministar.

Sjene prošlosti
Gledaj odmah bez reklama
VOYO logo