MNOŠTVO NEDOSTATAKA /

Lokacija Tomaševićeve garaže je promašena? Profesor s 'Prometa' ima bolji prijedlog

Image
Foto: Ilustracija: Zeljko Hladika/Pixsell

Radovi na novoj garaži kod Klaićeve s 800 parkirnih mjesta mogli bi krenuti već polovinom 2025. godine, a u planu je da budu gotovi do 2026. godine. Zamisao je da dio karata bude satnih, a dio pretplatničkih kako bi zadovoljili stanare okolnih blokova

1.3.2024.
13:23
Ilustracija: Zeljko Hladika/Pixsell
VOYO logo

Zagrebački gradonačelnik Tomislav Tomašević najavio je pokretanje jednog od najvećih projekata od kada je preuzeo vlast u metropoli. Javna podzemna garaža ispod srednjoškolskog igrališta u Klaićevoj ulici pored istoimene Klinike za dječje bolesti s 800 parkirnih mjesta trebala bi riješiti dugogodišnji problem nedostatka parkinga u tom dijelu grada.

Izgradnjom, najavljuje Tomašević, smanjit će se priljev vozila u najuži centar grada. Njegov zamjenik Luka Korlaet otkrio je da bi radovi na novom projektu moglo krenuti već polovinom iduće godine, a u planu je da budu gotovi do kraja 2026. godine. Zamisao je da dio karata bude satnih, a dio pretplatničkih kako bi zadovoljili stanare okolnih blokova.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

'Ova garaža nije prioritet'

Image
Foto: Grad Zagreb

Predviđen kapacitet od 800 parkirnih mjesta mogao bi biti prevelik, upozoravaju stručnjaci. Profesor s Prometnog fakulteta u Zagrebu Ivan Dadić ne misli da je lokacija garaže u potpunosti promašena, no uvjeren je da neće biti dovoljno iskorištena.

"Mislim da će 800 mjesta biti previše. Ali, garaža je recimo potrebna kod Hrvatskog narodnog kazališta te kod Glavnog i Autobusnog kolodvora. Sve su to prostori gdje bi trebalo imati garažu kako bi se vozila premjestila s ulica da ne zagađuju okoliš, barem vizualno", smatra Dadić.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Ova bi garaža, po njegovu mišljenju, bila tek treća po prioritetu, no pretpostavlja da ju iz Grada žele napraviti zbog bolnice.

Garaža koju je obećavao Bandić

O projektu garaže kod Klaićeve govori se više od 20 godina, a obećavao ga je još pokojni gradonačelnik Milan Bandić. Zagrebački holding svojedobno je odustao od gradnje zbog nedostatka novca pa je inicijativu preuzeo Bandić. Najavljivalo se da će radovi započeti još 2013. godine, ali od toga nije bilo ništa.

U 2014. bilo je riječi da će gradnja početi za dvije godine, a Bandić je obećavao da "ljudi iz bolnice" više neće čekati "u repovima na "sva četiri" u desnoj prometnoj traci u Klaićevoj. Trebala je to ujedno biti i prva garaža u u grada koja će se graditi po principu javno-privatnog partnerstva.

Image
Foto: Marko Lukunic/PIXSELL

Godinu dana kasnije, tadašnji prvi čovjek Zagreba okreće ploču i najavljuje predlaganje gradnje podzemne ispod Hrvatskog narodnog kazališta (HNK) jer je, tvrdio je, ona prioritet budući da se tamo može "zaraditi koja kuna", za razliku od garaže u Klaićevoj. U grandioznim najavama spominjalo se da je će iz garaže ispod HNK liftom ići direktno u ložu s minus četvrte etaže. I to je do danas ostalo samo mrtvo slovo na papiru.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

"Garažu kod Klaićeve vjerojatno žele graditi zbog bolnice, no bit će relativno prazna jer je daleko od centra grada. Teško da će tko parkirati tamo pa ići na Trg bana Josipa Jelačića pješice. Isto tako, ljudi koji se svečano obuku za kazalište, trebali bi pješice do njega", ističe Dadić dodajući da je Zagreb išao pogrešnim smjerom i napravio apsurdan parkirni sustav.

Po njemu u budućnosti bi bilo dobro izgraditi podzemni tramvaj ili željeznicu ispod Trga bana Josipa Jelačića, ali ne i metro. Željeznice su dobro izgrađene pa bi ih trebalo samo denivelirati. "U tom smislu bilo bi dobro imati parking ispod trga za 1000 vozila, isto i ispod Glavnog kolodvora. Međutim, u cijeloj priči ne sagledavamo aspekt vozila kojih neće biti manje nego će se samo manje koristiti", objašnjava prometni stručnjak koji podsjeća da Zagreb ima više vozila po glavi nego što ima Beč te da javni prijevoz nije riješen kako treba.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Garaža kod Klaićeve bit će izgrađena ispod sadašnjeg srednjoškolskog igrališta koje će biti osuvremenjeno novim sadržajima. Na igralištu će biti sportski tereni za atletske discipline, atletska kružna staza, skakalište za skok u dalj i troskok, vježbalište sa spravama ili poligon s preprekama, igralište za sportove s loptom, rukomet, mali nogomet i košarku.

Arhitekt: 'Kapacitet garaže mi se čini prevelik'

Dadić pozdravlja ideju sa školskim igralištem za kojeg kaže da ne bi trebao biti izvedbeni ni tehnološki problem budući da bi se garaža iskopala ispod njega, uz zanimljiv okolni sadržaj na igralištu. S njim se slaže arhitekt i profesor na Arhitektonskom fakultetu Tin Sven Franić za kojeg je srednjoškolsko igralište opravdana lokacija.

Image
Foto: Grgur Zucko/PIXSELL

"Rubno je vezana na najuži gradski centar, uz dvije važne gradske prometnice. Garažom bi se trebala ostvariti mogućnost pristupa Dječjoj bolnici u Klaićevoj, koji sada uopće ne funkcionira. Garaža bi trebala prostor zapadnog kraka 'Lenucijeve potkove' osloboditi od brojnih parkinga i stvoriti bolji ambijent za građane", poručuje Franić koji podsjeća da ideja nije nove.

Dodaje da je važećim Generalnim urbanističkim planom (GUP) predviđena je izgradnja podzemne garaže pod srednjoškolskim igralištem, no kapacitet mu se čini prevelik. "Nadam se da postoji prometna studija koja sagledava aspekte i opravdava ovako predviđen kapacitet", ističe arhitekt.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Podzemna garaža nije samo struktura pod zemljom. Franić objašnjava da kapacitet garaže zahtjeva veći broj kolnih ulaza i izlaza, pješačkih pristupa i instalacijskih postrojenja koji će biti vidljivi.

"Prostor partera u sadašnjem trenutku je prilično zapušten, međutim taj prostor ima izvanredni prostorni potencijal i vrijedno zelenilo. Ne bi trebalo zaboraviti ni potrebe društvenog standarda, Petu gimnaziju i Osnovnu školu Izidor Kršnjavi koje su sada podstandarno prostorno opremljene, nemaju ni dvorane za tjelesni. Ovakva lokacija zaslužuje studiozan pristup pri izradi građevnog programa koji mi nije poznat, pa ne mogu ni komentirati, te provjeru prostornih mogućnosti kroz javni arhitektonski natječaj, koji bi afirmirao kvalitetu javnog prostora i navedeni potencijal. Nisam siguran da proces otvorene Javne nabave nudi kompeticiju ideja niti osigurava kvalitetu arhitektonsko urbanističkog i pejzažnog oblikovanja novog prostora srednjoškolskog igrališta", naglašava.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Mnogi gradski prostori višestruko manje ambijentalne vrijednosti, pa čak i male interpolacije u gradskom centru su podvrgnute proceduri javnog arhitektonsko urbanističkog natječaja, pa mu, kaže, nije jasno zašto ovaj kapitalni gradski prostor nije.

POGLEDAJTE VIDEO: Što je uzrok tramvajske nesreće? Neki misle tehnički kvar, a drugi: 'Zagreb je nakon Bandića potonuo'

Sjene prošlosti
Gledaj odmah bez reklama
VOYO logo