U poljoprivredi je 25 godina, i ovakvu borbu s poskupljenjima Josip Kunovec ne pamti. Proizvodnja je, kaže nam postala gotovo neisplativa.
"Iz mjeseca u mjesec stvari se mijenjaju, čak iz dana u dan. Doslovno od jutra do popodne, tako da je situacija dosta složena i teška", kaže poljoprivrednik Josip.
U godinu dana račun za gorivo s 4000, porastao mu je više od duplo, na devet tisuća kuna.
"Mi smo se pripremili da će cijena goriva otići gore, i računali smo na to da će otići gore, ali ne baš toliko", tvrdi Josip.
Lošim vijestima za poljoprivrednike, čini se, nema kraja. Stručnjaci upozoravaju: jesen bi mogla biti još teža.
"Ako se zadrži razina cijena inputa do kraja godina ili čak porastu, tada će jesenja sjetva i priprema za proizvodnju za slijedeću kalendarsku godinu biti obavljena po skupim inputima", objašnjava Ivo Grgić, profesor s Agronomskog fakulteta Sveučilišta u Zagrebu.
Nagli rast cijena dizela u Europi utječe i na ribare, pa je poskupljenje između 10 i 20 posto neizbježno.
"Ulazni troškovi svi su nam porasli i automatski čim je porasla cijena plavog dizela nama to dolazi do neizdržljive faze i kačarski sektor ne vidi budućnost u daljnjem radu ukoliko se nešto ne promijeni s cijenom plavog dizela", rekao je Antonio Šunjić, predsjednik Ceha ribara pri Udruženju obrtnika Split.
Promijenila se i računica mnogim vozačima koji su kupovali dizelaše i godinama se znatno jeftinije vozili. Već sada tank plaćaju skuplje od vozača benzinaca. Hitnu intervenciju traže i prijevoznici.
"Gorivo je 30 posto našeg troška, u takvim okvirima za svakih 10 posto rasta cijene mi bi svoju cijenu morali korigirat na 4 posto, u ovom trenutku mi bi sada svoju cijenu trebali korigirati 20 posto što se sada čini nemoguće", rekla je Višnja Marin, predsjednica Inicijative povremeni prijevoz putnika.
SAD je zabranio uvoz nafte iz Rusije, Britanija je najavila da će postupno do kraja godine smanjivati uvoz, a Europska unija razmatra mogućnost zabrane. Ukoliko do nje dođe, postavlja se pitanje tko će nadoknaditi ruskih 760 tisuća barela dnevno?
"Iran može nadoknaditi veliki dio te nafte i prema vijestima koje stižu Iran je to spreman učiniti, ali preduvjet za to su skidanje međunarodnih ekonomskih sankcija prema Iranu koje su uvele, naročito SAD, tako da sve je moguće ali za to treba još jedan krug političkih dogovora", objašnjava naftni stručnjak Igor Dekanić.
S obzirom na to da Ruski dizel čini približno polovinu europskog
uvoza, u slučaju ozbiljnijih naftno-plinskih sankcija, Europa bi
izgubila daleko više od Rusije.