Nesnosna prometna gužva i kolone koje u centru Splita pokvare ljeto i turistima i Splićanima od iduće sezone bi trebale biti znatno manje. Autobusni i željeznički kolodvor će se izmjestiti u Kopilicu, na ulaz u grad gdje je sada željeznički terminal za teretni promet.
Autobusni kolodvor u Kopilici trebao bi imati 19 perona i biti funkcionalniji nego ovaj postojeći. Iz Kopilice do centra grada i nazad putnike će prevoziti mini metro. Vožnja će trajati svega nekoliko minuta i to će funkcioniratii od sljedećeg ljeta.
Sve je to dio velikog projekta izravnog povezivanja zračne i trajektne luke - do novog kolodvora - putnici će u budućnosti stići izravnom željezničkom linijom od zračne luke - linija od Kaštel Starog već postoji - treba izgraditi još 7 kilometara pruge od zračne luke Split - odnosno do Divulja.
Prvi eksperimentalni putnik danas je bio ministar prometa Oleg Butković sa čelnicima lokalne i županijske vlasti koji su se provozali vlakom od Kaštela do Splita. Cijena projekta je 70 milijuna eura, a ima i varijanta od 300 milijuna eura, koliko će koga to sve koštati još se ne zna jer projekt je još u fazi dogovora i pregovora danas su u tom vlaku potisani tek neki ugovori o otkupu zemljišta i dobrim namjerama.
A sa ovom delegacijom u toj probnoj vožnji budućim metroom bila je i gošća RTL Direkta, gospođa Mirjana Čagalj, potpredsjednica Hrvatske gospodarske komore koja je i koordinator cijelog ovog mega projekta uvezivanja Zračne i Trajektne luke Split.
"Otvarat će se dva stajalište između Kopilice i grada. Jedno stajalište je kod suda i oni koji gravitiraju prema školama iz Kaštela, Solina i Trogira bit će usmjereni na tu željeznicu. To je za nas nedosanjani san kojeg sanjamo 20 godina i upeli smo da ga ostvarimo. On je mali korak, a sastavni je dio tri velika projekta", objašnjava gospođa Čagalj.
'To je iznimno posložen dinamički plan'
Tvrdi kako će se metrom između Kopilice i centra grada prometovati svakih 12 do 15 minuta, no da sve ovisi i o tome koliko će HŽ staviti putničkih linija.
"Dnevno imamo oko 800 linija i 250 do 350 turističkih autobusa koji ulaze u grad. Svi bi iduće ljeto trebali preći u Kopilicu. To je iznimno posložen dinamički plan i vjerujem da ćemo u tome uspjeti. To je jedan dio kojim će se rasteretiti ulaz ili izlaz iz grada. S time ne možemo očekivati čuda, ali ako možemo napraviti taj mali korak, zašto ga ne napraviti", kazala je.
O izgradnji poteza od Kopilice do zračne luke Čagalj tvrdi da se radi o drugom projektu. "Radi se o željezničkoj liniji od trajektne luke do zračne luke. O njoj se priča 20 godina. Do današnjeg dana nije realizirana.
Nedostaje izgraditi i potez do od Kaštel Starog do zračne luke. Nedostaje nekakvih 7 kilometara. Kad kažete sedam kilometara to ne zvuči puno, ali nitko ne zna zašto to nije napravljeno. Nije to tako strašno ali treba rekonstruirati sva stajališta. Njih 10 kroz Kaštel, pa u Solinu rekonstruirati, napraviti novu Kopilicu", objašnjava.
'Sinergija Ministarstva, grada i HŽ-a je iznenađujuća'
Tvrdi kako će konačna studija izgradnje izaći u siječnju te kako će se tada znati i cijena tog projekta. "Cijena može biti od 3 milijuna eura pa od 15 do 20 milijuna kuna po kilometru. Kad studija bude gotova moći ćemo se aplicirati i za EU fondove", tvrdi gospođa Čagalj.
U cijeloj ovoj priči potrebno je uskladiti i nadležno Ministarstvo graditeljstva, grad, županiju i HŽ te ostale sudionike procesa, a gospođa Čagalj tvrdi kako po tom pitanju s obzirom na broj aktera, nema tolikih problema.
"Moram reći da ta sinergija između Ministarstva, Grada i HŽ-a je iznenađujuća. Slušam kako se s HŽ-om ne može napraviti ništa, pa imamo promet Split, pa komunalno poduzeće, pa grad. Svi su dio projekta ali to sve funkcionira. Svi u tom projektu vide rješenje dijela prometnih gužvi od prethodnih godina. Ja još nisam naišla na ljudske i administrativne barijere", zaključuje Čagalj.