U travnju 2020., na vrhuncu pandemije koronavirusa u Njemačkoj, u kineskom Wuhanu na put je krenuo jedan teretni vlak. Cilj je bio njemački Duisburg. 35 kontejnera punih maski i zaštitne odjeće. U svemu tome je bilo i određene simbolike. Iz mjesta u kojem je izbila pandemija korone, u kineskoj metropoli s 12 milijuna stanovnika, krenuo je vlak s opremom koja je trebala pomoći u borbi protiv virusa. I to preko „Novog puta svile" s krajnjim odredištem - Duisburg, piše Deutsche Welle.
Kineski državni mediji su likovali o ulozi "Novog puta svile" u korona-krizi. "Ruta života i mogućnosti", tako je glasio jedan naslov u listu Global Times. Novi put svile je omiljeni projekt kineskog državnog i partijskog šefa Xija Jinpinga: nova trgovinska mreža između Azije, Afrike i Europe. Kina pritom u mnogim zemljama financira gradnju luka, željezničkih pruga, prometnica i drugih infrastrukturnih projekata. Predsjednik Xi je 2013. po prvi put spomenuo taj plan, od tada je dva puta pozivao na sastanke na vrhu na kojima se pričalo o Novom putu svile – cilj je bio „oduševiti" svijet za realizacijom njegovog projekta. Na summit 2019. u Peking su stigli predstavnici preko 100 zemalja.
"Novim putem svile želimo poboljšati gospodarsku razmjenu diljem svijeta i povećati stupanj blagostanja svih zemalja. To je put zajedničkog, globalnog rasta. Činjenice pokazuju da zajednički projekti potiču razvoj mnogih zemalja svijeta, a i za Kinu znače daljnje otvaranje prema svijetu", kazao je tada Xi.
Slabo korišten put
Mišljenja se razlikuju oko toga je li to doista tako. Kina rado hvali Novi put svile kao win-win situaciju. I to vječitom mantrom:
"Mi vam financiramo i gradimo infrastrukturu koja vam je nužno potrebna." Ako se ipak malo preciznije promotri na sve to, slijedi otrježnjenje, barem što se tiče Europe. „Slabo korišteni put", tako je početkom ove godine glasio naslov jedne studije Europske trgovinske komore u Kini.
Rezultat je bio poražavajući, kaže predsjednik Komore Jörg Wuttke:
"Glavna teza koju je Komora EU-a konstatirala u siječnju je bila da se radi više o političkom modelu, koji nema gospodarsku dimenziju. Drugi zaključak je bio da se na koncu konca sve svodi na Kinu. Dakle da se ne radi o multilateralnom modelu, već ja, Kina, imam bilateralne odnose s mojim trgovinskim partnerima i oni se onda moraju aranžirati s mojom veličinom i mojom jačinom. I još treća stvar, radi se de facto o projektu u okviru kojeg su kineske firme kročile na globalnu scenu i pritom 90% novostvorene vrijednosti ostaje kod kineskih firmi."
Tko profitira od Novog puta svile?
Profiteri su, sudeći po rezultatima studije, prije svega kineska građevinska i industrija željeza, odnosno transportna poduzeća koja realiziraju infrastrukturne projekte. Bez obzira radi li se Pakistanu, Grčkoj, Hrvatskoj ili Srbiji. Kina tvrdi da je oko 140 zemalja uključeno u Novi put svile. To je središnji projekt kineske vanjske politike.
Korona-kriza je ogroman udarac za Novi put svile. Opao je izvoz, opao je uvoz, granice su zatvorene, globalna logistika tjednima i mjesecima ne funkcionira. I još uvijek ne vlada normalnost. Iako su gospodarski pokazatelji porasli u drugom kvartalu 2020., ovo neće biti dobra godina za kineski mega-projekt.