Uhićenje Blaža Curića, vozača potpredsjednika Vlade i ministra poljoprivrede TomislavaTolušića, jer je osumnjičenom FranjiVargi navodno dojavio da mu se sprema uhićenje zbog izrade lažnih SMS poruka izazvalo je brojne reakcije na domaćoj političkoj sceni. S obzirom da su u aferu lažni SMS-ovi navodno uključeni i potpredsjednik HDZ-a MilijanBrkić te bivši predsjednik TomislavKaramarko, s pravom se može zaključiti da je počeo konačni obračun sukobljenih frakcija unutar stranke.
"To je jedino objašnjenje", slaže se politički analitičar DavorGjenero. "Ako znamo da je najpovjerljiviji i najozbiljniji Plenkovićev čovjek ministar policije, onda to nije ništa nelogično i neočekivano", kaže Gjenero za Net.hr.
Obračun frakcija unutar stranke, kako smatra naš sugovornik, zaoštrio se zbog prosvjeda u Vukovaru. "Ključan datum je 13. listopad. Da nije bilo najave tog skupa u Vukovaru, ne bi bilo niti nove napetosti u HDZ-u", uvjeren je Gjenero.
Pobjeđuje onaj koji je radikalniji
Iako napominje da je zasad sve još u sferi spekulacije, Gjenero podsjeća na čelično pravilo političke borbe - pobjeđuje onaj koji je spreman upotrijebiti radikalnija sredstva. Prisjeća se da IvoSanader nije pobijedio IvićaPašalića na unutarstranačkim izborima, nego nakon njih kada je pokazao da je spreman bez zadrške preuzeti moć unutar stranke i iz odlučivanja u stranci isključiti Pašalića i njegove sljedbenike.
"I tu je bio ključ njegove pobjede. Da je Sanader ostavio Pašalića na margini, on bi doživotno ostao ugrožen u stranci. No, pokazao je da je spreman upotrijebiti radikalnija sredstva nego njegovi protivnici i isključiti ih iz političkog života", poručuje analitičar.
Andrej Plenković je, s druge strane, pokušavao igrati diplomatsku rolu sa svojim protivnicima i puštao im prilično širok manevarski prostor.
Đakić poput Kalmete
"Izgleda da je nakon najave prosvjeda u Vukovaru shvatio da oni to nisu iskoristili za unutarnju demokratizaciju stranke i za to da različite frakcije u stranci mogu opstajati jedna uz drugu i zato je sada odlučio radikalizirati sukob", kaže Gjenero.
Premijer se prije obračuna s desnim krilom stranke ipak dobro pripremio. "Ojačao je svoje bokove, konsolidirao parlamentarnu većinu i nakon toga može raditi što hoće", uvjeren je Gjenero.
Da se klima unutar HDZ-a lagano promijenila, moglo se naslutiti nakon što je Hvidra, čiji je predsjednik utjecajni HDZ-ovac JosipĐakić, odgodila svoje sportske igre čije se održavanje trebalo poklopiti s prosvjedom u Vukovaru. "Đakić i Hvidra su procijenili da je moć na drugoj strani i odlučili su ići u nastavak političke igre čvrsto uz predsjednika stranke. I to uopće nije neočekivano", smatra politički analitičar koji kao idealan primjer navodi BožidaraKalmetu.
"On je bio čovjek koji je u svakoj dosadašnjoj krizi prvi istupao u korist premijera Plenkovića. Njegova pozicija je bila slaba, ali je unatoč problemima koje ima s pravosuđem, danas bitno jača nego što je bila kada je Plenković preuzeo vlast. Kalmeta je bio dovoljno pametan da ne uđe u sukob s Plenkovićem kad mu je ovaj onemogućio kandidaturu i na parlamentarnim i na lokalnim izborima. Došao je u poziciju da potpuno potisne svog tradicionalnog protivnika DarkaMilinovića i da se uspostavi kao neupitno prvi čovjek HDZ-a, ne samo u IX. izbornoj jedinice, nego u cijeloj Dalmaciji", objašnjava Gjenero dodajući da mu se čini kako Đakić igra istu igru.
Regulirati status službenih vozača
Apostrofirao je još jedan detalj koji, po njegovom mišljenju, administracija treba riješiti.
"Interesantni su ti službeni vozači. Tako imate situaciju da vam se Bandićev šofer i njegov telefon pojavljuju u Aferi štandovi. U ozbiljnim državama te službene limuzine kojima se koriste visoki dužnosnici nisu u nadležnosti ministarstva, nego ili policije koja ih osigurava ili nekakve vladine službe koja osigurava transport dužnosnika", kaže Gjenero objašnjavajući da to sve funkcionira kao limo-service. Dužnosnik ima osiguranog vozača i automobil, ali nema baš svoj službeni automobil i svog službenog vozača.
"Tako se spriječava taj tip intimizacije. Državnog dužnosnika štitite od toga da netko tko se s njim neminovno intimizira, njemu iza leđa možda obavlja za svoj džep neke prljave poslove ili da ovaj dođe u situaciju da jednostavno svog šofera kao posilnog počne upotrebljavati za prljave poslove", poručuje analitičar i podsjeća da je IvicaRačan svojevremeno pokušao to regulirati, ali nije uspio.