Da autobusni i željezničički kolodvor u Splitu više ne mogu biti usred grada, na Rivi zbog nesnosnih gužvi - svima je jasno. Od idućeg ljeta zato - kolodvori će preseliti u na sjever Splita - u Kopilicu - odakle će se do trajektne luke stizati metroom.
Ali to se ne sviđa 52 obitelji koje žive u Kopilici - ne žele da im pored kuće svakih par minuta ide metro tj. brzi vlak, niti žele živjeti na kolodvoru.
A jedan profesor s Fakulteta građevinarstva napravio je simulaciju prometa na budućem kolodvoru i kaže - nastat će prometni kaos.
Igralište postaje stajalište autobusa. Umjesto golova stižu peroni. Umjesto zaigrane djece - 20 tisuća turista dnevno.
"U ovu ulicu će svi autobusi ući i izaći, u turističkoj sezoni je to 500 autobusa. Znači 1000 prolazaka gore dolje, plus svi osobni automobili, plus svi turisti, zaštita koju smo dobili od grada su paneli koji će biti ispred vrata i iz kojih ćemo mi izlaziti svaki dan", kaže nam Edita Barić, stanovnica Kopilice.
Edita živi u Kopilici. Splitskom naselju pored pruge, gdje su mnoge kuće nekoć bile HŽ-ovi uredi i čekaonice. Ovdje živi 50 obitelji - i nikome se od njih ne sviđa što im u susjedstvo stiže autobusni kolodvor. Jer - s prozora će moći pratit vozni red autobusa i vlakova, a boje se i da će im se kuće tresti.
Na Kopilicu su ljudi doselili jos prije 100 godina i trenutno ih je dvjestotinjak. Ovim tracnicama dnevno prode oko 10 vlakova, a uskoro ce prolaziti svakih 7 minuta.
Novo rješenje za kolodvor moralo se pronaći jer - Split svako ljeto živi ovako.
Godišnje kroz trenutnih 20 perona autobusog kolodvora prođe oko 1,5 milijuna putnika. Autobusni i željeznički kolodvor te trajektna luka u Splitu nalaze se na rivi, jedan do drugog što u turističkoj sezoni znači - čep.
Trenutni autobusni kolodvor izgradio se još prije 50 godina, i bio privremeno riješenje. Danas se gradi novi na Kopilici, ali opet privremeni.
Kolodvori sele nekoliko kilometara dalje - na ulaz u centar Splita. U gradu kažu - već ovo ljeto i Splićanima i turistima bit će lakše.
"Nakon svih ovh zahvata na području Kopilice koja je dobrim dijelom zapuštena, osim što će biti puno protočniji promet i bolja regulacija prometa. Bit će i sve skupa ljepši izgled hercegovačke ulice i svih sadržaja u njoj", uvjerava Nino Vela, zamjenik gradonačelnika Grada Splita.
Na prigovore stanovnika Kopilice kaže:
Ali iz Grada kažu: ne dolazi kolodvor stanovnicima, oni su već na kolodvoru.
""Mi ćemo živjeti u kružnom toku"
Ali nisu svi uvjereni da je selidba kolodvora u Kopilicu najbolje rješenje.
"Ništa nije provjereno, ad hoc se radi, nesto što nije ni kolodvor. A privremena riješenja nisu dobra, svako malo nešto privremeno... rok trajnosti", poručuje Dražen Cvitanić, šef Katedre za prometnice na splitskom Fakultetu građevinarstva, arhitekture i geodezije.
Profesor Cvitanić sa splitskog Fakulteta građevinarstva proveo je svoje istraživanje. Danima je stajao i brojao automobile koji prolaze kroz Hercegovačku ulicu u Kopilici kojom će se kretati autobusi. Zaključak je - stiže još veća prometna katastrofa.
"Problem će imati raskrižje na ulazu u grad, ulice Domovinskog rata, put Supavla, put Stinica, tu će se povećati broj autobusa koji će morati na izlazu iz grada skretat dva puta", kaže.
Stanovnici su ljuti jer su za gradilište ispred kuće saznali iz Slobodne Dalmacije.
"Mi ćemo živjeti u kružnom toku, kao u rezervatu. Ja ne znam kako ću ostaviti dijete doma, stvarno smo zabrinuti", ističe Edita Barić, stanovnica Kopilice.
"Ovdje smo živjeli za vrijeme Mediteranskih igara kada je bio privremeni kolodvor, kada je bio puno manji promet, kakve su bile gužve i kakva je bila nesnosljivost života u ovom dijelu Splita", dodaje Hrvoje Kekez, stanovnik Kopilice.
Stanovnici se i dalje bore da gradnju koja počinje krajem ožujka zaustave. S druge strane Grad planira završiti radove do lipnja i pretvoriti zapušteno naselje u jedan od najposjećenijih kolodvora u Hrvatskoj.