Rezultati prvih izlaznih anketa u izbornoj noći za jedne su bili očekivani, a drugi se nisu mogli pomiriti da nisu u vodstvu.
"Mi smo i u prošlosti imali neke ankete, 2011. i 2007. i to se pokazalo apsolutno nevjerodostojnim", izjavio je tada međunarodni tajnik HDZ-a Miro Kovač.
"Znali smo da će biti tijesno, ovo su ankete, ali na nešto većem uzorku i do sad su te ankete pogađale", rekao je član Predsjedništva SDP-a Arsen Bauk.
Razlika u odnosu na rezultate izbora kod HDZ-a bila je tek jedan mandat, SDP-u je pripao isti broj, dok je MOST dobio dva više. Predizborne ankete predviđale su slične rezultate.
"Predizborna istraživanja mjere preferencije pojedinih političkih opcija u trenutku istraživanja. Od mjerenja do samih izbora imamo nekoliko stvari koje utječu na rezultat a to su kampanja i mobilizacija", objasnio je Ante Šalinović iz agencije IPSOS Puls.
Kampanja je, čini se, najviše donijela MOST-u. Strelovit rast počinje deset dana prije početka kampanje, kada ih ankete stavljaju na čvrstu treću poziciju. Uspjeli su utrostručiti šanse ukravši birače većinom desnog centra, ali i ostalih.
"Od ORAH-a, Živog zida, pa uostalom i kod Domoljubne koalicije je u odnosu na osmi mjesec palo za 4 posto, a Hrvatska raste je izgubila oko jedan posto", rekao je Agan Begić iz Promocije plus.
Dvije najveće stranke takav rast MOST-a nisu očekivale, u tome su ih ohrabrivale ankete koje su sami provodili.
"Anketama se pokušalo manipulirati upravo od strane HDZ-a i ljudi bliskih HDZ-u koji su pokušali utvrditi da ankete nisu dobre kako bi s njima manipulirali, tako da su oni sami sebe izmanipulirali. Tvrdili su da će dobi 70 mandata jer nisu vjerovali nikakim drugim anketama nego vlastitim i one su se pokazale na kraju krive", objasnio je Krešimir Macan, stručnjak za političku komunikaciju.
Predizborne ankete pokazuju kako birači dišu, no izlazne su na nekoliko posljednjih izbora dokazale da mogu precizno predvidjeti koga birači žele vidjeti na vlasti.