KAD SU BILI BIJELO DUGME /

I rokeri i narodnjaci - priča o najpopularnijem jugoslavenskom bendu

Image

Prije nekoliko dana na policama dućana osvanulo je prvih šest albuma Bijelog Dugmeta, okupljenih na jednom box-set izdanju. Tu prigodu iskoristit ćemo da se pozabavimo karijerom bez ikakve dvojbe najpopularnijeg rock benda na ovim prostorima, benda koji je rock'n'roll kakav većina nas poznaje zapravo i 'uvezao' u Jugoslaviju.

20.7.2013.
13:29
VOYO logo
VOYO logo

Prije Gorana Bregovića, Željka Bebeka i ostatka ekipe, većina ovdašnjih rokera „skidala“ je pjesme s Radio Luksemburga i prevodila ih na naš jezik, što im je olakšavala činjenica da su strana izdanja u Jugu stizala s pet do šest godina zakašnjenja. Bilo je, istini za volju, i nekoliko autorskih albuma, ponajprije fenomenalni „Naši dani“ Drage Mlinareca i njegove Grupe 220, no scenarij prema kojem će se neki takav sastav po pitanju popularnosti i broja prodanih primjeraka moći mjeriti s narodnjacima ili njihovom „light“ verzijom zvanom zabavna glazba djelovao je kao znanstvena fantastika.

Brega, čovjek čiji je talent bio usporediv samo s osjećajem za biznis i ambicijom, električnu je gitaru i orgulje donio i u najzabačenije dijelove bivše nam države te na rock'n'roll navukao čak i one kojima imena The Beatles i The Rolling Stones nisu značila baš ništa. Formula je bila jednostavna, preko instrumentalne podloge preslikane od Uriah Heepa, Deep Purplea i sličnih Bebek je pjevao stihove o konjima, selu, bekrijama i drugim temama preuzetim od svojih lakonotnih kolega. Već u vrijeme prvijenca „Kad bi bio Bijelo dugme“ postalo je očito da će Bregović karijeru grupe voditi u dva, nerijetko sasvim suprostavljena pravca, svoju kreativnu viziju istovremeno vjerno prateći i prilagođavajući je masovnom tržištu. Zbog toga se, pokraj istinskih klasika poput „Selme“, „Bitange i princeze“ i „Sanjao sam noćas da te nemam“, redovno nalazilo mjesta za infantilne, nevjerojatno stupidne pjesmuljke kao što su „Milovan“, „Hop cup“ i „Slatko li je ljubit tajno“ i nadrealno besmislene stihove tipa „u torbirgirgici nosiš moju sliku diko“ i „kad bi bio bijelo dugme, mala bi se zakopčala u me“.

Upravo iz tog razloga, pojavom novog vala i punka, Dugme je preko noći postalo skupina dinosaura kojima su se mladi i nabrušeni novinari Poleta ili Džuboksa često izrugivali nazivajući ih imenima poput „veseli Bosanci“ i veličajući nove bendove koji su, umjesto u „nanama“ i „pekarima“, inspiraciju pronalazili u životu na ulicama Zagreba, Ljubljane i Beograda.

Premda im popularnost ni u jednom trenutku karijere nije bila ozblijnije narušena, negdje u to vrijeme započela je kreativna kriza koja se produbljavala svakim sljedećim albumom, posebno nakon dolaska Alena Islamovića. „Doživjeti stotu“ i „Uspavanka za Radmilu M“., posljednje dvije ploče kako na ovom box-setu, tako i s Bebekom za mikrofonom, iz današnje perspektive djeluju kao prilično slabašan pokušaj prilagođavanja trendovima, zbog kojeg su se članovi grupe morali ošišati, obrijati i promijeniti način odijevanja. I tu je bilo sjajnih pjesama („Pristao sam biću sve što hoće“, „Ne plači“), ali je postalo i više nego očito da su se i Bregović i Bebek zasitili Dugmeta, zbog čega se jedan sve više počeo okretati skladanju za ostale izvođače, a drugi samostalnoj karijeri. Osamdesete su obojici donijele još nekoliko velikih hitova, no kritike o životu na staroj slavi postajale su sve češće i sve glasnije.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Nakon rata, Brega je glazbenu tradiciju Balkana uspio „prodati“ svijetu i postati jedini ex-yu glazbenik s pravom inozemnom karijerom. Najniža točka te druge faze njegove karijere svakako su bili povratnički nastupi Dugmeta u Zagrebu, Beogradu i Sarajevu kada je bend zvučao anemično, bezidejno i, što je najgore, neuvježbano.

Članovi Bijelog dugmeta zaista su živjeli po onoj „sex, drugs & rock'n'roll“ te izgledali i zvučali poput svojih svjetskih kolega. Da se nikad nisu pojavili, veliko je pitanje kada bi i u kolikoj mjeri takva glazba dosegnula značaj i status koji je imala sve do devedesetih. S druge strane, svojim su pastirskim rockom i folk utjecajima inspirirali nevjerojatnu količinu grozomornih kopija od kojih dobar dio još i dan-danas iskorištava neukus publike u svakoj od nekadašnjih nam republika.

Tekst se nastavlja ispod oglasa
Tekst se nastavlja ispod oglasa
Tekst se nastavlja ispod oglasa
ksw
NE PROPUSTI 21. VELJAČE!
VOYO logo
Još iz rubrike
Još iz rubrike