Dio tog paketa su i izmjene direktive o energetskim svojstvima zgrada koje bi trebale osigurati da parkirna mjesta ispred stambenih i nestambenih zgrada ubuduće imaju 'utičnice' za automobile na struju, piše Novi list.
Neke članice suzdržane, među njima i Hrvatska
Prema tom prijedlogu, u novim nestambenim zgradama s više od deset parkirnih mjesta, barem jedno mjesto moralo bi od 2025. godine biti opremljeno priključnim mjestom za punjenje, a isto bi vrijedilo i za nestambene zgrade koje idu u veliku obnovu. Jedini izuzetak mogle bi biti zgrade koje su u vlasništvu ili ih koriste mala i srednja poduzeća. Sličan uvjet vrijedio bi i za stambene zgrade: u novima s više od deset parkirnih mjesta ili starima koje idu u opsežnu obnovu, morali bi biti provedeni vodovi za punjenje električnih auta, odnosno tehnička priprema za instaliranje 'utičnice'.
No, ti su prijedlozi Europske komisije naišli na suzdržanost pojedinih članica, uključujući i Hrvatsku koja je, kako doznaje Novi list, zatražila da se uzme u obzir gospodarsko stanje svake članice te mogući utjecaj na kućanstva i građevinski sektor.
Uvaženi i hrvatski prigovori pa ublaženi strogi uvjeti
Hrvatski predstavnici u radnim skupinama koje razmatraju ovaj prijedlog istaknuli su da su na ovdašnjim cestama uglavnom vozila starija nego u razvijenijim članicama EU-a, da je kupovna moć slabija te se rjeđe kupuju novi automobili. Stoga hrvatska strana napominje da fiksni broj mjesta za punjenje, predviđen izmjenom direktive, treba prilagoditi hrvatskom standardu.
Novi uvjeti, koji uključuju i veće iskorištavanje tehnologije u zgradama, mogli bi utjecati na poskupljenje gradnje, upozorila je, među ostalim, Hrvatska u svom stajalištu.
Hrvatska je stoga tražila da se prijedlog direktive izmijeni, što je, prema neslužbenim informacijama, u međuvremenu i učinjeno, pa su strogi uvjeti ponešto ublaženi.
Tako je predloženo da se mjesta za punjenje ili vodovi moraju osigurati samo kada obnova zgrade uključuje i radove na elektroinstalacijama ili parkiralištu, a uvjeti bi vrijedili samo za one zgrade koje doista imaju vlastito parkiralište, piše Novi list. To znači da parkirna mjesta moraju biti unutar zgrade ili vezana za zgradu, a parking i zgrada moraju imati istog vlasnika.
U Hrvatskoj registrirano 856 električnih vozila
"Tražili smo prilagodbu direktive našim uvjetima jer ne želimo opteretiti građane i građevinarstvo", kažu u Ministarstvu graditeljstva i prostornog uređenja te napominju da Hrvatska nije usamljena u svojim primjedbama te bi se mogla izboriti za još neke izmjene.
U Ministarstvu kažu je to posebno važno kada je u pitanju obnova zgrada, jer će nove uvjete, kakvi god bili, biti jednostavnije ispuniti kod gradnje novih zgrada, nego obnove starih.
Inače, u Hrvatskoj je lani bilo registrirano 856 vozila koja koriste napajanje električnom energijom iz vanjskih izvora. Od toga je bilo 299 osobnih vozila, 55 teretnih, 250 mopeda, 183 motocikla, tri autobusa, 66 traktora i necestovnih pokretnih strojeva. Za njih je na raspolaganju bilo 126 javnih punionica.