Iako je Vlada prije samo nekoliko dana ublažila kriterije ulaska za sve kamione koji stižu iz Italije, nakon što je u utorak potvrđen deveti slučaj koronavirusa u zemlji, ponovno se razmišlja o uvođenju strožih kontrola. Naime, početna informacija o devetom oboljelom je bila kako se radi o vozaču kamiona iz Varaždina koji je bio u Italiji. Kasnije je to demantirano, no ministar zdravstva Vili Beroš je svejedno istaknuo kako se "apsolutno razmišlja o uvođenju strožih mjera na granicama".
Otkako je Italija postala najveće žarište koronavirusa u Europi, Hrvatska je na svojim graničnim prijelazima provodila posebne mjere. S obzirom na to da je Italija jedan od najvećih gospodarskih partnera Hrvatske, deseci kamiona koji svakodnevno putuju u oba smjera i podosta stoje na granicama, slika su problema koji nije samo epidemiološki, već i gospodarski.
"Dosta je teško naći nekoga tko će voziti za Italiju i natrag. U Milano, odnosno ukupno u dvije, tri zone u Italiji uopće se ne može ući tako da, ako tamo poslujete, od toga ništa. Po povratku u Hrvatsku su kontrole, a tko ima imalo povišenu temperaturu ide u karantenu zajedno s kamionom. Vlasnici su u strahu da ne izgube i šofera i kamion pa uopće ne žele voziti za Italiju ako baš ne moraju. Trenutna potražnja je znatno veća nego što ima vozača. Sad jedino ide voziti onaj koji riskira. Štete su već sada velike, već sada je kaos, a vidjet ćemo kako će biti dalje", rekao je vlasnik jedne zagrebačke prijevozničke tvrtke za RTL.
Selektivno smještanje u karantenu?
U Udruzi hrvatskih cestovnih prijevoznika protive se mogućem ponovnom uvođenju mjera kojima su svi vozači kamiona koji su u protekla dva tjedna boravili u sjevernoj Italiji morali provesti 14 dana u karanteni.
"Protiv smo svih selektivnih mjera koje bi se odnosile samo na hrvatske vozače, da se u karantenu šalju samo vozači kamiona s hrvatskim registracijama. Ako će se uvesti neke mjere na međunarodnoj razini, onda je to nešto drugo, ali ovako, jednostrano, nema smisla. Proizvod će svakako doći iz Italije samo ga neće voziti Hrvati, već recimo Slovenci ili netko drugi", poručili su iz Udruge.
Svi koji iz sjeverne Italije dolaze na granične prijelaze, moraju stati sa strane i ispuniti anketni listić u kojem moraju navesti svoje podatke, informacije o tome gdje su bili i jesu li bili u kontaktu sa zaraženima koronavirusom. Potom razgovaraju sa sanitarnim inspektorom te se utvrđuje imaju li simptome bolesti. Ako nemaju, moraju se javljati dežurnom epidemiologu tijekom vremena inkubacije virusa, odnosno 14 dana. Za one koji imaju simptome rezerviran je izolacijski kontejner s ležajevima u kojem ostaju dok ih ne prebace u neku od zdravstvenih ustanova. Iz Hrvatskog zavoda za javno zdravstvo odbacuju kritike o karantenama, zabrani kretanja i obavljanja posla.
"Ali bez ograničenja kretanja. Oni će se trebati javiti epidemiologu, ali neće biti spriječeno njihovo kretanje. Mogu putovati preko granice ponovno i obavljati svoju gospodarsku djelatnost. Ali upozoravamo njihove poslodavce, poslodavci bi trebali osigurati zaštitnu opremu, oni bi tu zaštitnu opremu trebali koristiti", kazao je ravnatelj Hrvatskog zavoda za javno zdravstvo Krunoslav Capak.
Susjedi bez posebnih ograničenja
Uz ovakve mjere na domaćim granicama, zanimljivo je to što Srbija zasad nije uvela nikakve mjere na svojim granicama, ali pozorno prati situaciju u Hrvatskoj i Italiji.
"Na granici se pregledavaju svi putnici i kamioni koji dolaze iz sumnjivih područja. Nema nikakvih restrikcija ni problema u tranzitu, ali osjeća se slabiji promet. Psihološki aspekt je tu također, mnogi vozači iz straha ne žele ići za Italiju. Čuli smo informaciju iz Hrvatske o zaraženom vozaču i pratimo dalje situaciju", rekao nam je Aleksandar Spasić, glavni tajnik Poslovnog udruženja "Međunarodni transport" iz Srbije.
U Sloveniji, zemlji kojoj i dalje nema zabilježenih slučajeva koronavirusa, granice s obje zemlje su otvorene. Malih gužvi je prije nekoliko dana bilo na granicama s Hrvatskom.
"Stvorile su se velike gužve na granici kada je vaša Vlada uvela posebne mjere, no moram reći da smo to riješili u kratkom roku zahvaljujući dobroj komunikaciji i suradnji. Mi redovito dezinficiramo vozila, podijelili smo maske vozačima, ali država nije uvela nikakva posebna pravila", kazao nam je Peter Pišek, predsjednik slovenske Obrtno-podjetniške zbornice.
No, i gužve su riješene zahvaljujući mjerama HZJZ-a te pojačanom nadzoru nakon ulaska u zemlju.
"Možemo vidjeti da se frekvencije ulazaka i izlazaka smanjila, ali bih rekao da smo ubrzali procese temeljem onih uputa koje je HZJZ dao kad smo imali organizirane grupe, kad nismo svakom ponaosob u autobusu davali rješenje nego voditelju te grupe", rekao je za RTL glavni državni inspektor, HDZ-ovac Andrija Mikulić.