Hrvati već tradicionalno za Božić potroše i više nego im dozvoljavaju njihove mogućnosti. Nakon kupovine zato često slijedi i kajanje, posebice kada se shvati da ono što su platili nema kvalitetu koju bi trebalo imati.
S kvalitetom i cijenom proizvoda problema nemaju mađarski, španjolski i luksemburški potrošači, dok su latvijci i Bugari, na čelu s Hrvatima najnezadovoljniji ponuđenim proizvodima.
Rijetko tko zna da se robu kupljenu putem interneta može otkazati i vratiti u roku 14 dana i za nju dobiti povart novac. No, ne znaju svi ni da se isto može napraviti i s robom u trgovinama.
"Naš potrošač ima pravo tražiti zamjenu proizvoda, ima pravo tražiti da mu netko to popravi ili da raskine ugovor i dobije povrat novca", kazao je Tomislav Lončar, tajnik Hrvatske udruge za zaštitu potrošača.
I kupci znaju zloupotrebljavati sustav
Svaki potrošač u takvom bi slučaju najradije da mu se vrati novac, no ipak tako ne funkcioniraju svi trgovci. "Trgovci u dosta slučajeva vraćaju, prihvaćaju tu robu, ali ne vraćaju novac već predlažu da kupimo nešto drugo", tvrdi Lončar.
No, iako trgovci ispadaju glavni zlikovci, iz ministarstva gospodarstva poručuju da i kupci znaju zloupotrebljavati sustav. "Klasičan primjer je korištenje odjevnih predmeta koji se jedanput obuku, a onda se vrate trgovcu", tvrdi Nataša Mikuš Žigman, državna tajnica Ministarstvu gospodarstva, poduzetništva i obrta.
U vraćanje proizvoda u Hrvatskoj upušta se tek jedna trećina potrošača. Taj bi broj možda bio i veći, ali tek njih 50 posto za koja su njihova potrošačka prava.