Hrvatska regulatorna agencija za mrežne djelatnosti (HAKOM) izvijestila je kako do ponedjeljka, 4. srpnja, počinju vrijediti odredbe izmijenjenog Pravilnika o načinu i uvjetima obavljanja djelatnosti elektroničkih komunikacijskih mreža i usluga, kojima će za teleoperotere nastupiti niz promjena u poslovanju, a građani će lakše moći ostvariti i zaštititi svoja prava.
HAKOM ističe kako izmjene donose nova korisnička prava i obveze
operaterima, a proizašle su iz zadnjih izmjena i dopuna Zakona o
zaštiti potrošača iz listopada lani.
Između ostalog, uređuje se način na koji teleoperateri mogu
prodavati svoje usluge i uređaje putem sredstava daljinske
komunikacije i izvan svojih poslovnih prostorija.
Žele stati na kraj prevarama
Prilikom takve prodaje korisnicima će morati biti predočene sve
potrebne informacije i obavijesti, ne bi li se izbjeglo da ne
budu dovoljno informirani prilikom donošenja odluke žele li neku
uslugu ili ne. To uključuje cijeli proces ugovaranja, od same
prodaje pa do naknadne potvrde, koju je operater dužan dostaviti
na kućnu adresu korisnika.
Nadalje, ne bi li se izbjegle prijevare i krađa identiteta
prilikom zasnivanja pretplatničkih odnosa, u kojima je glavni
cilj prevaranata domoći se skupih uređaja, a pretplatu
“prepustiti” korisniku s ukradenim identitetom, isporuka uređaja
moći će se obaviti samo na adresu korisnika.
Teleoperatori će morati i na svojim stranicama jasno istaknuti opće uvjete poslovanja i cjenike, a ako nude i mogućnost sklapanja ugovora putem interneta, onda moraju jasno navesti i način raskida ugovora, koji treba uključivati i raskid putem interneta, odnosno elektroničkim putem.
Umanjenje računa razmjerno trajanju kvara
Također, a što će građane vjerojatno najviše zanimati, propisuje se da operater mora sve kvarove na opremi koja je ustupljena korisniku na korištenje ili mu iznajmljena za vrijeme trajanja ugovora (npr. modem) ukloniti za najviše 5 dana.
U suprotnom korisnik ima pravo raskinuti ugovor bez plaćanja naknade za prijevremeni raskid, uz umanjenje računa za taj mjesec. U obrazloženju ove odredbe navodi se da “nije razumno biti bez pristupa internetu ili ne moći pratiti TV programe samo zato što operater nije u stanju u razumnom roku korisniku dostaviti ispravnu opremu i zamijeniti neispravnu”.
Ova se odredba ne odnosi na kvarove na liniji, ali korisnicima će se uvijek umanjiti račun razmjerno trajanju kvara.
Od 2017. i nova pravila za brzinu pristupa internetu
Od 1. siječnja 2017. godine na snagu će pak stupiti i obveza operatera da korisnicima moraju osigurati minimalnu brzinu širokopojasnog pristupa internetu od 70 posto maksimalno ugovorene brzine, kao i obveza da u slučajevima prijavljenih i utvrđenih kvarova duljih od 24 sata korisniku uvijek moraju ponuditi umanjenje računa ili drugi vid obeštećenja, bez potrebe za ulaganje prigovora na iznos računa.
Nakon što ove odredbe stupe na snagu, iz HAKOM-a najavljuju da će
provoditi pojačani nadzor te provjeravati pridržavaju li se svi
operateri novih propisa.
Ujedno se pozivaju korisnici da prijave sve eventualne
nepravilnosti u primjeni novih pravila, i to na posebnu e-mail
adresu nova.prava@hakom.hr. Koja
sva nova prava imaju, zainteresirani korisnici mogu pročitati
OVDJE.