Iz HAC-a su, nakon bezbroj najava i odgoda, napokon objavili javni natječaj za odabir izvođača za novi elektronički sustav naplate cestarine, vrijedan oko sto milijuna eura.
Naplatne kućice do kraja iduće godine
Sustav bi trebao biti u funkciji krajem iduće godine, ali već se zna da se ne bi se išlo na klasične vinjete kakve imaju, recimo, u Sloveniji, nego kao do sada 'plati koliko voziš', doznaje RTL, prenosi Danas.hr
Cestarina bi se naplaćivala preko novog ENC uređaja i automatskog sustava koji bi očitavao tablice, dakle zaustavljanja ne bi trebalo biti. Naplatne kućice tako bi se mogle ukloniti, zajedno s rampama, a prizori ogromnih kolona na ulasku i izlasku s autoceste u špici sezone konačno preseliti u povijest.
Deset puta veći protok
Naplatnim kućicama sada može proći 300 vozila na sat, novom naplatom o bi se trebalo udeseterostručiti. Više neće biti plaćanja u gotovini, dobra je vijest i što će isti sustav vrijediti za sve autoceste u Hrvatskoj što dosad nije bio slučaj. Projekt težak 100 milijuna eura kompletno se financira europskim novcem, a cestarina će se naplaćivati na dva načina.
Dva načina naplate
Ubrzo nakon uvođenja novog sustava naplate kreće i uklanjanje kućica. Prvo će se micati najveće postaje poput zagrebačkog Lučkog pa ljetne gužve i višesatno čekanje odlaze u povijest.
'Bilo je i vrijeme'
Svako tko je barem jednom vozio prema moru, prošao je pakao naplatnih kućica. Čekanje u kolonama izazivalo je bijes i frustracije, ali tome napokon dolazi kraj. Krajem iduće godine rampe se dižu, uvodi se nova, elektronička naplata cestarine.
"Svaka čast, bilo je i vrijeme. Bilo je vrijeme da izbjegnemo gužve tako da, jedva čekamo!", rekao je Veljko iz Zagreba. "Čekalo se jako puno, pogotovo kad su praznici i to, katastrofa. Ovo je extra vijest! Hvala Bogu da je do toga došlo", izjavila je Teodora iz Srbije.
Cijena ostaje slična
Cijena cestarine, neslužbeno doznaje RTL, ostat će ista ili vrlo slična. Fizičkih prepreka na ulazima autocesta više neće biti pa će presretači loviti one koji se švercaju. Kako prenosi Danas.hr, doznale su se i kazne.
"Ima ta vozila koja će zaustavljati fizički te korisnike i onda će im se naplaćivati cestarinu. Mislim da je sada u Zakonu da je 100 eura mandatna kazna plus cestarina koju nisu platili", rekao je Kasunić.
Iako i javnost i stručnjaci pozdravljaju uvođenje elektroničkog sustava, mnogi se pitaju zašto je odabrana naplata po prijeđenim kilometrima, a ne po vremenu, popularna vinjeta kao u Austriji ili Sloveniji koja bi bila jeftinija za vozače koji često putuju.
"Za društvo i za razvoj države bi možda korištenje vinjeta bilo korisnije, ali opet ako gledamo parcijalno način na koji su građene autoceste, načine financiranja, vjerojatno je sustav direktne naplate cestarine relacijskom tarifom je nešto povoljniji u smislu servisiranja tih dugova odnosno kredita kojima su građene autoceste", rekao je Marko Ševrović s Fakulteta prometnih znanosti.
Ima prostora za povlaštene tarife
Detalji novih tarifa se još kriju, ali postoji način da se uvedu povlaštene tarife za česte relacije kao i popusti za vožnju danima i mjesecima kada su autoceste prazne. "Sustav omogućava i uvođenje takozvanih tarifnih modela koji bi onda bili bazirani na način da favoriziraju učestale korisnike kao slučaj kod vremenskih vinjeta", kazao je Ševrović.
A što o svemu kaže bivši ministar, najzaslužniji za izgradnju autocesta. "Ne samo da je trebalo, nego se moralo to učiniti jer mi gubimo otprilike dva milijuna eura mjesečno na troškovima koji su nepotrebni, uvođenjem ovog modela ti troškovi nestaju", istaknuo je Radimir Čačić, bivši ministar gospodarstva.