JESMO LI I TO ČUDO DOČEKALI? /

HAC konačno ukida naplatne kućice, procurili detalji o naplati, ali i kaznama te kako će loviti neplatiše

O novom sustavu naplate cestarine govori se još od 2016. godine, a sada je HAC je konačno raspisao natječaj

6.4.2023.
23:14
VOYO logo

Iz HAC-a su, nakon bezbroj najava i odgoda, napokon objavili javni natječaj za odabir izvođača za novi elektronički sustav naplate cestarine, vrijedan oko sto milijuna eura.

Naplatne kućice do kraja iduće godine

Sustav bi trebao biti u funkciji krajem iduće godine, ali već se zna da se ne bi se išlo na klasične vinjete kakve imaju, recimo, u Sloveniji, nego kao do sada 'plati koliko voziš', doznaje RTL, prenosi Danas.hr

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Cestarina bi se naplaćivala preko novog ENC uređaja i automatskog sustava koji bi očitavao tablice, dakle zaustavljanja ne bi trebalo biti. Naplatne kućice tako bi se mogle ukloniti, zajedno s rampama, a prizori ogromnih kolona na ulasku i izlasku s autoceste u špici sezone konačno preseliti u povijest.  

Image
MNOGI ĆE OSTATI BEZ POSLA /

Naplatne kućice i plaćanje gotovinom odlaze u povijest: HAC otkrio što će se dogoditi s radnicima

Image
MNOGI ĆE OSTATI BEZ POSLA /

Naplatne kućice i plaćanje gotovinom odlaze u povijest: HAC otkrio što će se dogoditi s radnicima

Deset puta veći protok

Naplatnim kućicama sada može proći 300 vozila na sat, novom naplatom o bi se trebalo udeseterostručiti. Više neće biti plaćanja u gotovini, dobra je vijest i što će isti sustav vrijediti za sve autoceste u Hrvatskoj što dosad nije bio slučaj. Projekt težak 100 milijuna eura kompletno se financira europskim novcem, a cestarina će se naplaćivati na dva načina.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Dva načina naplate

"Jedan je ENC kao što imamo sada, a drugi će biti putem aplikacije preko mobitela uz koji će biti vezana kreditna kartica ili kartica tekućeg računa i funkcionirat će vrlo jednostavno, čak puno jednostavnije nego sad ovaj", istaknuo je Anđelko Kasunić, predsjednik Nezavisnog cestarskog sindikata u HAC-u. Radnici koji su dosad sjedili u kućicama bit će preraspoređeni, nitko neće ostati bez posla.

Ubrzo nakon uvođenja novog sustava naplate kreće i uklanjanje kućica. Prvo će se micati najveće postaje poput zagrebačkog Lučkog pa ljetne gužve i višesatno čekanje odlaze u povijest.

'Bilo je i vrijeme'

Svako tko je barem jednom vozio prema moru, prošao je pakao naplatnih kućica. Čekanje u kolonama izazivalo je bijes i frustracije, ali tome napokon dolazi kraj. Krajem iduće godine rampe se dižu, uvodi se nova, elektronička naplata cestarine.

"Svaka čast, bilo je i vrijeme. Bilo je vrijeme da izbjegnemo gužve tako da, jedva čekamo!", rekao je Veljko iz Zagreba. "Čekalo se jako puno, pogotovo kad su praznici i to, katastrofa. Ovo je extra vijest! Hvala Bogu da je do toga došlo", izjavila je Teodora iz Srbije.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Cijena ostaje slična

Cijena cestarine, neslužbeno doznaje RTL, ostat će ista ili vrlo slična. Fizičkih prepreka na ulazima autocesta više neće biti pa će presretači loviti one koji se švercaju. Kako prenosi Danas.hr, doznale su se i kazne.

"Ima ta vozila koja će zaustavljati fizički te korisnike i onda će im se naplaćivati cestarinu. Mislim da je sada u Zakonu da je 100 eura mandatna kazna plus cestarina koju nisu platili", rekao je Kasunić.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Iako i javnost i stručnjaci pozdravljaju uvođenje elektroničkog sustava, mnogi se pitaju zašto je odabrana naplata po prijeđenim kilometrima, a ne po vremenu, popularna vinjeta kao u Austriji ili Sloveniji koja bi bila jeftinija za vozače koji često putuju.

"Za društvo i za razvoj države bi možda korištenje vinjeta bilo korisnije, ali opet ako gledamo parcijalno način na koji su građene autoceste, načine financiranja, vjerojatno je sustav direktne naplate cestarine relacijskom tarifom je nešto povoljniji u smislu servisiranja tih dugova odnosno kredita kojima su građene autoceste", rekao je Marko Ševrović s Fakulteta prometnih znanosti.

Ima prostora za povlaštene tarife

Detalji novih tarifa se još kriju, ali postoji način da se uvedu povlaštene tarife za česte relacije kao i popusti za vožnju danima i mjesecima kada su autoceste prazne. "Sustav omogućava i uvođenje takozvanih tarifnih modela koji bi onda bili bazirani na način da favoriziraju učestale korisnike kao slučaj kod vremenskih vinjeta", kazao je Ševrović.

A što o svemu kaže bivši ministar, najzaslužniji za izgradnju autocesta. "Ne samo da je trebalo, nego se moralo to učiniti jer mi gubimo otprilike dva milijuna eura mjesečno na troškovima koji su nepotrebni, uvođenjem ovog modela ti troškovi nestaju", istaknuo je Radimir Čačić, bivši ministar gospodarstva.

Tekst se nastavlja ispod oglasa
Sjene prošlosti
Gledaj odmah bez reklama
VOYO logo