Istraživanje, koje je agencija Promocija Plus za TIH provela
početkom listopada na uzorku od 1300 ispitanika, pokazuje da tek
nešto više od jedne petine ispitanih (21,2 posto) smatra da će
stranke svoje predizborne kampanje financirati u skladu sa
zakonom, dok ih čak 69,7 posto drži da to neće biti slučaj.
"Sav zakonodavni okvir i pritisak udruga civilnog društva uspio
je uvjeriti tek petinu građana da će svoje kampanje stranke
financirati zakonito", poručio je predsjednik TIH-a Nikola
Kristić na konferenciji za novinare.
Nešto više od 30 posto ispitanih navodi da će, prije nego na
glasačkom listiću zaokruži neku stranku, koaliciju ili nezavisnu
listu, razmisliti je li zakonito financirala svoju
kampanju.
Kao glavni razlog zašto će nekome dati glas gotovo svaki četvrti
(23,5 posto) navodi iskrenost i poštenje političara, dok 16 posto
njih navodi politički program i rješenja za probleme, a 9,1 posto
viziju razvoja, što Kristić smatra pokazateljem da je je hrvatsko
biračko tijelo počelo sazrijevati. Naime, u odnosu na
istraživanje 2009. učetverostručio se broj građana kojima su
ključni dobar program i rješenja za probleme, a utrostručio broj
ispitanih kojima je najvažnija vizija razvoja zemlje.
Na pitanje što misle o strankama i političarima koji ne
objavljuju izvore financiranja 46,4 posto ispitanih ih smatra
nepoštenima, 25,2 posto neodgovornima prema vlastitim biračima,
9,8 posto nedemokratski orijentiranima, dok ih 8,8 posto drži
snalažljivim političarima.
Od pojava vezanih uz financiranje stranaka i kampanja većini
građana (58,5 posto) najviše smeta korištenje proračunskih,
odnosno sredstava poreznih obveznika u stranačke svrhe, nešto
više od četvrtine (25,5 posto) najgorom smatra kupovinu
povlaštenog položaja u poslovanju s državom, a 9,6 posto kupovinu
funkcija u tijelima izvršne vlasti ili tzv. političku
trgovinu.
Upitani što po njima ima najveći utjecaj na donošenje odluka u
državi, čak 56,9 posto ispitanih smatra da je to vlastiti interes
političara, dok ih svega 9,3 posto misli da je na prvom mjestu
interes građana.
U TIH-u ističu da niski postotak vjere u poštivanje sustava koji
regulira financiranje izborne promidžbe pokazuje da stranke
trebaju uložiti dodatni napor u povećavanje transparentnosti
svoga financiranja, te naglašavaju da će dosljedno pridržavanje
zakona značajno povećati povjerenje građana u izborni proces, a
samim tim i u stranke te politički sustav u cjelini.
Član Upravnog odbora TIH-a Zorislav Antun Petrović kazao je da
TIH i GONG već "broje" troškove koje su izborni kandidati
potrošili ili troše u tzv. pretkampanji, te najavio da će podatke
o tim rashodima objaviti po otvaranju službene kampanje tijekom
koje će također prikupljati podatke o utrošenom novcu.
Samo jedna petina hrvatskih birača smatra da će stranke predizborne kampanje financirati sukladno zakonu, gotovo polovica ih nepoštenima drži političare koji ne otkrivaju izvore financiranja, a četvrtina ih kao glavni kriterij za koga će glasovati navode iskrenost i poštenje kandidata.