Polako se približavamo 1. siječnju, danu kada ćemo i službeno naše kune zamijeniti eurima te ući u eurozonu. Institucije se već naveliko pripremaju, pripremaju se i građani, a da bi građanima olakšali prilagodbu na novu valutu, aktiviran je i besplatni info telefon o zamjeni kune eurom. Poziv na broj 0800 2023 besplatan je za pozivatelje bez obzira na to zovu li s fiksnih ili mobilnih uređaja.
Informativnu kampanju o zamjeni hrvatske kune eurom provode Vlada Republike Hrvatske i Hrvatska narodna banka, a građani i poduzetnici pozivom na navedeni broj dobit će odgovore na pitanja koja se odnose na zamjenu kune eurom svakim radnim danom, subotom, nedjeljom i blagdanom od 8 do 18 sati.
"Svaki propušteni poziv bit će povratno nazvan unutar najviše 120 minuta, pod uvjetom da korisnik nije u tom roku ponovno nazvao i ostvario komunikaciju s agentom. Također, pozivi zaprimljeni u vrijeme aktivacije automatske telefonske sekretarice bit će povratno nazvani sljedeći dan najkasnije do 11 sati, pod uvjetom da pojedinačni korisnik nije u međuvremenu ponovno nazvao i ostvario komunikaciju s agentom", navodi se na službenoj stranici na kojoj se nalaze sve informacije o zamjeni valute.
Besplatni info telefon 0800 2023 aktiviran je 22. rujna 2022. i građani ga od tog datuma koriste, a iz Hrvatske narodne banke naveli su nam da će besplatni pozivni broj biti aktivan do, okvirno, kraja ožujka 2023.
Građani imaju brojna pitanja
Hrvatsku narodnu banku pitali smo i oko čega najčešće zovu građani. "Građani su najveći broj pitanja u rujnu imali o dvojnom iskazivanju cijena, a zanimale su ih i općenite informacije o uvođenju eura. U listopadu je najveći broj pitanja bio o zamjeni gotovog novca (rokovi i načini zamjene), automatskoj zamjeni na računima te što će se dogoditi s deviznim računima građana", kazali su nam iz HNB-a.
"Građane također zanima izgled kovanica i novčanica eura te hoće li nakon 1. siječnja vrijediti novčanice i kovanice eura koje sada imaju", dodali su.
Za novu valutu i novu eru novca u Hrvatskoj pripremaju se i banke, a Hrvatsku udrugu banaka pitali smo jesu li banke posljednjih tjedana primijetile da građani više polažu novac na svoje račune.
"Posljednji podaci HNB-a s kojima raspolažemo odnose se na kolovoz 2022. kada su ukupni depoziti kućanstava iznosili 263,4 milijarde kuna uz stopu rasta od oko 10%. Udio deviznih depozita u ukupnim depozitima iznosio je 59.4% (156,5 milijarde kuna), dok je udio kunskih štednih i oročenih depozita iznosio 7,1% (18,9 milijarde kuna). Udio depozitnog novca, odnosno novca na transakcijskim računima građana, iznosio je 33% (88 milijarde kuna) u ukupnim depozitima kućanstava", pojasnili su iz HUB-a.
"Važno je napomenuti da je, prema podacima HNB-a, gotov novac izvan kreditnih institucija ostvario najveći mjesečni pad još od uvođenja kune kao nacionalne valute. Postupno smanjivanje gotovog novca koje se bilježi tijekom proteklih mjeseci može se, među ostalim, povezati s približavanjem uvođenja eura početkom iduće godine", odgovaraju iz Hrvatske narodne banke.
Banke se pripremaju već duže vrijeme
Najjednostavniji način za konverziju kuna u eure jest položiti gotovinu do kraja ove godine na kunske račune u cilju automatizirane provedbe konverzije po fiksnom tečaju i bez troškova, dodaju iz HUB-a pa dodaju kako očekuju da će većina građana svoju gotovinu konvertirati tako.
"Od 1. listopada banke koje naplaćuju naknade potrošačima za polog gotovog novca su na temelju preporuke HNB-a ukinule takve naknade do 31. prosinca 2022. kako bi se motiviralo građane da svoju gotovinu polože na račune i tako automatski provedu konverziju u eure 1. siječnja 2023.", kažu.
Napominju da je svakako važno napomenuti da građani trebaju obavijestiti banku u slučaju da donose veće iznose gotovine te da će postojati mogućnost konverzije gotovine tijekom cijele 2023. godine u bankama, Fini i Hrvatskoj pošti bez naknade i po fiksnom tečaju konverzije.
Na pitanje pripremaju li se banke dodatno na period u kojem će zbog promjene valute biti pojačano poslovanje, iz HUB-a kažu da se banke za cjelokupni proces konverzije pripremaju već duži period te će svakako voditi računa o pojačanoj potražnji građana pri kraju ove i na početku iduće godine i prilagoditi interne procedure i poslovanje kako bi se u najvećoj mogućoj mjeri pojednostavio cjelokupni postupak.