Ovo nije prvi put da se susrećemo ovim simpatičnim prototipom koji je svoje javno predstavljanje imao na 80. autosalonu u Ženevi, održanom početkom ožujka, a na kojem je polučio izuzetnu pažnju i zanimanje javnosti i velikih svjetskih proizvođača.
Primjenom novih računalnih tehnologija u Dok-ingu, XD je prvi automobil potpuno razvijen na računalu, a posebice njegova karoserija koja je stvorena bez klasičnog, dugotrajnog i mukotrpnog ručnog modeliranja. cate-201003290743004 Glavni konstruktor je Vjekoslav Majetić, direktor i vlasnik Dok-inga, a stilizacija i dizajn djelo je Igora Jurića, stručnjaka koji je godinama radio u njemačkoj automobilskoj industriji na sličnim projektima.
Kako je rečeno novinarima na predstavljanju, posebnosti i prednosti XD-a, električnoga gradskog automobila trosjeda, su prije svega njegova kratkoća (dužinom pripada tzv. A-segmentu vozila) te udobnost - jer ima širinu D-segmenta vozila u kojoj su vozač i dva putnika u kabini postavljeni u shemi slova ipsilon.
Vozač je u sredini, a malo iza njega/bočno postavljena su dva sjedala, što svima omogućuje iznimnu udobnost dosad nepoznatu u kategoriji malih gradskih automobila, poletnost (ubrzanje i dinamičnost sportskog automobila), te zanosnost zahvaljujući emocionalnom dizajnu i inovativnim tehnologijama.
Upravo te karakteristike traže mladi, inovativni i ekološki osviještenih ljudi - koji će u tom vozilu, nadaju se njegovi konstruktori, pronaći mnogobrojna zanimljiva rješenja.
Posebna su i vrata koja se otvaraju prema gore (gull wing), karakterni izgled prednjeg dijela vozila 's pronicljivim očima' te u obliku slova X oblikovana signalna svjetla koja definiraju stražnji dio automobila.
Ona dolaze do izražaja posebice u vožnji, jer su programirana tako da kod kočenja svijetli cijeli oblik X, a kod skretanja samo polovica, odnosno strelica u smjeru kojim će XD nastaviti vožnju.
Široka vrata otvaraju gotovo cijelu kabinu, pa su i ulazak i sjedanje na sjedala vrlo lagani i potpuno nesmetani. Pored toga, tako oblikovana vrata olakšavaju ulazak i izlazak iz vozila po kiši, stvarajući nadstrešnicu.
Tri sjedala postavljena u obliku slova Y, kakva su među prvima u svijetu odabrana za XD, omogućuje obilje prostora kako vozaču tako i putnicima. Vozač je smješten naprijed u sredini kabine, a putnici postrance iza njega. S obzirom na to da ispred putnika nema prednjih sjedala, oni maju prostora za noge kakav mogu naći tek u limuzinama. Sljedeća je novost konstrukcija vozačeva sjedala. Kako je smješteno u sredini kabine, ono se zakreće u odgovarajućem smjeru za oko 25 stupnjeva, kako bi vozaču olakšalo sjedanje ili ustajanje.
Radi sigurnosti i pouzdanosti, u XD su ugrađene baterije najnovije tehnologije: litijsko-željezno-fosfatne. One su nezapaljive i manje se griju od ostalih. Vrijeme punjenja, ako su uključene u standardne kućne utičnice (220 V), ovisi o jakosti toka struje (mjerimo ga u amperima). Na onoj standardnoj koju kontrolira osigurač od 10 do 16 ampera, punjenje prazne baterije do njezina punog kapaciteta trajat će oko 8 sati, a najčešće dopunjavanje s 20 do 30 posto kapaciteta do 80 posto kapaciteta trajat će samo 3 do 4 sata.
Punjenje baterija XD-a preko 'dvostruko jače utičnice' - izvorom struje od 32 ampera - trajat će upola manje. XD ima zakretni moment od 360 Nm – već na nula okretaja. Ubrzanjem (6,6 sekundi 0 do 100 km/h) može se uspoređivati samo s automobilima izrazitih sportskih osobina (rijetko ih susrećemo), dok maksimalnom brzinom koja je ograničena elektronički na teoretskih 130 km/h (u praksi će to vjerojatno biti 135 km/h), zadovoljava sve zahtjeve sigurnosti u prometu.
Dotjerivanje prototipa XD-a i njegova prilagodba masovnoj proizvodnji trajat će još oko godinu dana. Pritom će se glavni dio projektnih poslova odnositi na razvoj pogona na svim kotačima, pa će kupci moći birati žele li XD s prednjim ili stražnjim pogonom, odnosno s pogonom na sva četiri kotača. U serijskoj proizvodnji taj bi automobil trebao biti u cijelosti hrvatski proizvod.
O prodajnoj cijeni automobila još je prerano govoriti, jer nisu gotovi planovi o njegovoj proizvodnji, ali procjenjuje se da neće biti viša od sličnih električnih automobila.
Troškove za serijsku proizvodnju XD-a u Hrvatskoj trenutačno u Dok-ingu procjenjuju na oko milijardu kuna - ovisno o veličini proizvodnog pogona, planiranih serija i potrebi tržišta za takvim vozilom. Dakako, troškovi proizvodnje ovisit će i o tome hoće li se XD proizvoditi u Zagrebu ili negdje u Hrvatskoj gdje je proizvodnja financijski manje opterećena.
U standardnoj gradskoj vožnji XD s jednim punjenjem baterija može proći i do 250 km. Baterije XD-a vrlo su izdržljive i jamče operativnost najmanje 150.000 kilometra. Ako, primjerice, većina gradskih vozača na tjedan ne pređe više od 250 km, to znači da će ih baterije služiti 10 godina, uz potrošnju struje za punjenje od oko 7 kuna na 100 km - prema današnjoj cijeni struje ('noćne tarife') u Hrvatskoj.
Prethodni članci:
arti-201003030593006 arti-201002050481006