Nakon što smo objavili tekst o neodgovarajućoj opremljenosti vozača tramvaja i autobusa ZET-a za uvjete borbe protiv koronavirusa, javio nam se jedan vozač s informacijom – da su vozačima dopremljene maske, ali maske „domaće radinosti“ koje ne ulijevaju povjerenje.
Primili smo i fotografije. Radi se o maskama koje su sašivene od bijele pamučne tkanine, s vidljivo istaknutom etiketom na kojoj je navedeno da se – maske prije upotrebe trebaju oprati, i to na 95 stupnjeva. „Kad ja dođem u smjenu, u 3.50 po noći, gdje da ja sad „prokuham“ tu masku? I da je peglam?“, pitao je vozač koji nam se obratio.
Na etiketi je vidljivo i mjesto proizvodnje, to je URIHO Zagreb, dakle, radi se o projektu koji je gradonačelnik Zagreba Milan Bandić objavio na press konferenciji u petak, 13. ožujka. Pogoni URIHO-a, ustanove za profesionalnu rehabilitaciju i zapošljavanje osoba s invaliditetom, objavljeno je na press konferenciji, započeti će proizvodnju zaštitnih maski i vrijedni djelatnici te tvrtke očito su u najkraćem roku napravili najbolje što im se zadalo, ali evidentno je da te maske nemaju nikakav certifikat, odnosno, da se ne radi o profesionalnim zaštitnim maskama.
Radi se o komadu pamučne tkanine i maska nudi razinu zaštite kao i kakav komad pamučne majice, ili donjeg rublja. Što se tiče koronavirusa, definitivno ne nudi nikakvu zaštitu.
Pamučne maske kakve su dobili ZET-ovci trebalo bi oprati i i opeglati prije upotrebe
Kakve su preporuke Zavoda za javno zdravstvo?
Na stranicama Hrvatskog zavoda za javno zdravstvo i dalje stoji napomena da ni obične medicinske maske, tzv. kirurške, ne daju odgovarajuću zaštitu za koronavirus, te se naglašava da medicinsko osoblje mora koristiti maske veće jačine.
„Kirurške maske sprječavaju širenje infekcije s bolesnih ljudi na druge. Kirurške maske su manje učinkovite u zaštiti ljudi koji nisu zaraženi. Za uobičajeni socijalni kontakt s oboljelim dovoljna je kirurška maska i održavanje udaljenosti najmanje jedan metar od bolesnika. Zdravstvenim djelatnicima koji su u doticaju s pacijentima za koje se sumnja ili je potvrđen SARS—CoV-2 savjetuje se korištenje kirurške maske ili maske veće razine filtriranja (FFP2), a kod zahvata gdje se stvara aerosol FFP3 maske.“, stoji u objavi na stranicama HZJZ.
Uputili smo na mail epidemiologa i upit o pamučnim maskama domaće proizvodnje, no još nam nije stigao odgovor. Kada smo pokazali fotografije dr. Ivanu Bekavcu, anesteziologu u Klaićevoj bolnici u Zagrebu s kojim smo nedavno objavili intervju o stanju u zdravstvu odmah je konstatirao: „Pamučna maska ne može biti zadovoljavajuća zaštita!“
„Vozači u javnom prometu jače su izloženi socijalnim kontaktima i oni bi sigurno morali imati pravo na profesionalnu zaštitu. Razumijem namjeru Grada Zagreba, namjera je dobra - traže rješenja jer je očigledno došlo do nestašice zaštitnih sredstava, ali ovo ne može biti ozbiljno rješenje. Postoje posebne preporuke o sastavu zaštitnih maski i moja je sugestija da se i oni obrate Hrvatskom zavodu za javno zdravstvo, da ne improviziraju.“, kaže dr Bekavac.
URIHO: Radili smo u suradnji s Gradskim ljekarnama
I pregledom informacija kako su opremljeni vozači u javnom prijevozu u drugim zemljama EU dolazimo do fotografija na kojima vozači imaju mnogo ozbiljniju zaštitnu opremu od ove koju su za vozače u Zagrebu osmislili Milan Bandić i Pavle Kalinić. U Njemačkoj, primjerice, imaju maske koje ne izgledaju niti kao kirurške maske kakve se najčešće koriste kod nas.
Poslali smo upit i u URIHO, zanimalo nas je jesu li maske radili u suradnji s nekim zdravstvenim stručnjacima ili su one isključivo tekstilni proizvod bez ikakvog „blagoslova struke“, no nije nam odgovoreno jesu li uključeni liječnici. Ali naglašeno je da se maske rade u suradnji s Gradskim ljekarnama, čiji su dobavljač. Iz URIHO-a je istaknuto da se radi o „višekratnim“ maskama, „perivim na 95 stupnjeva“ i da su njihov originalni proizvod.
Ovako izgledaju maske vozača gradskih autobusa u Njemačkoj
U pisanom odgovoru iz URIHO-a su naveli da postoji „veliki interes i veliki broj narudžbi iz cijele Hrvatske“, ali i izvana, no prioritet su im kažu – zdravstvene ustanove i MUP. „Trenutno plasiramo 10 tisuća komada dnevno, no, još uvijek postoji nestašica na tržištu, te smo narudžbe rasporedili po prioritetima.", piše u odgovoru.
Jesu li Gradske ljekarne u suradnji s gradskom vlasti u Zagrebu, same od sebe, bez konzultacija s epidemiolozima, zaključile su da je prihvatljivo proizvoditi i plasirati proizvode koji zapravo ne nude nikakvu zaštitu od koronavirusa? Između ostalog, pošiljka je stigla i u ZET, i vozači se s pravom pitaju kakav je smisao nositi takve maske.
„Ne dižemo paniku, radimo, ali želimo biti adekvatno zaštićeni. Radi svojih članova obitelji i sebe osobno. Ovih dana se toliko apelira na odgovornost svih građana, pa očekujemo i minimum odgovornosti od gradskih vlasti – da nas odgovorno opreme“, poručuje vozač koji nam se obratio u ime „grupe zabrinutih vozača ZET-a“.