diskriminacija u kinematografiji /

Film i dalje zatvorena muška igra: žene postižu bolje rezultate, a ipak su potplaćene i nevidljive

Image
Foto: AP

Svaki pet film režira žena, a 84 posto javnih sredstava dodjeljuje se filmovima koje režiraju muškarci. Iako u svim zemljama filmovi redateljica češće sudjeluju na nacionalnim i međunarodnim festivalima te imaju više osvojenih nagrada, žene su i dalje manje zastupljene na A-festivalima

15.2.2016.
15:54
AP
VOYO logo

Europska ženska audiovizualna mreža - EWA objavila je rezultate istraživanja koji potvrđuju da su žene, unatoč uspjesima na filmskim festivalima i iskazanim namjerama postizanja ravnopravnosti spolova, u filmskom sektoru još uvijek u manjini.

Istraživanje, predstavljeno na ovogodišnjem Berlinalu, rezultat je dvogodišnjeg rada, a obuhvaća komparativne studije iz Austrije, Hrvatske, Francuske, Njemačke, Italije, Švedske i Velike Britanije.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Pokazalo se kako postoji značajna podzastupljenost redateljica i nesrazmjer u odnosu muškaraca i žena na svim razinama filmske industrije, unatoč činjenici da postoji gotovo jednak dio žena koje završavaju filmske akademije.

Odnos tek diplomiranih redateljica u odnosu na one koje rade u audiovizualnoj industriji je 44 naspram 24 posto, što pokazuje da postoji talent, ali da njihov potencijal nije iskorišten.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

U sedam ispitanih zemalja tek svaki pet film režira žena, a 84 posto javnih sredstava dodjeljuje se filmovima koje režiraju muškarci. Zbog toga je općenito manje filmova redateljica, što otvara i začarani krug u kojem ne postoji sklonost da se na tržištu takvi filmovi financiraju.

Kao najveći izazov za žene u svijetu filma navodi se borba za financiranje njihovih filmskih uradaka, nepovjerenje prema njima kod dijela ulagača, nejednaka podjela sredstava u korist muškaraca, osim za područje dokumentarnog filma te nedovoljna potpora ženama u tom sektoru nakon što osnuju obitelj.

Također, problem su i razlike u zaradi - kao i za ostala područja kada je riječ o zastupljenosti muškaraca i žena u svijetu filma, niti za to najčešće ne postoje komparativni podaci. Ipak, francuski primjer pokazuje da su od 2009. do 2012. redateljice bile za 32 posto manje plaćene od svojih kolega.

Iako u svim zemljama filmovi redateljica češće sudjeluju na nacionalnim i međunarodnim festivalima te imaju više osvojenih nagrada, žene su i dalje manje zastupljene na A-festivalima.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

S obzirom na rezultate istraživanja EWA je pozvala sve kreatore politika na nacionalnim i regionalnim razinama da hitno provedu sve potrebne korake kako bi vratili ravnotežu i zastupljenost žena na ekranima, te donijela preporuke za strukturalne promjene. Među ostalim, preporuča da se izjednači raspodjela javnih sredstava, potakne producente koji podržavaju redateljice, osigura veća podrška i ciljane strategije promidžbe, oglašavanja i distribucije te prikupljaju i prate relevantni statistički podaci.

EWA-ino zvješće nastalo je uz potporu Hrvatskog audiovizualnog centra, Austrijskog filmskog instituta, Francuskog nacionalnog filmskog centra - CNC, Švedskog filmskog instituta, Sveučilišta Rostock, Birkbeck koledža s londonskog sveučilišta, francuskog Centra d'histoire culturelle des societies contemporaines, talijanskog Direzione Generale Cinema/MIBACT, britanskog Creative skillset i Centra za regionalna, ekonomska i društvena istraživanja pri Sveučilištu Sheffield Hallam.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

S ciljem promicanja domaćih filmašica, Hrvatski audiovizualni centar izdao je publikaciju Women in Croatian Film: 2015/2016, u kojoj predstavlja hrvatske redateljice dugometražnih i kratkometražnih filmova te producentice koje stoje iza nekih od najuspješnijih i najzanimljivijih recentnih projekata.

Tekst se nastavlja ispod oglasa
Sjene prošlosti
Gledaj odmah bez reklama
VOYO logo