radimir čačić u direktu /

Ekskluzivno: Svjetska banka izrazila zabrinutost zbog Vladinog modela privatizacije autocesta

Doznajemo da je u opširnom pismu Ministarstvu financija Svjetska banka izrazila skepsu i suzdržanost prema ovakvom modelu privatizacije autocesta

11.6.2015.
22:32
VOYO logo

Ministar Siniša Hajdaš Dončić započeo je s najrizičnijom političkom i financijskom operacijom zadnjih nekoliko godina - privatizacijom autocesta. Vlada je na današnjoj sjednici dala suglasnost za početak postupka privatizacije HAC ONC-a, poduzeća na koje će se ubuduće prebaciti svi prihodi autocesta a svi dugovi će ostati HAC-u, državi i  poreznim obveznicima.  

Image
današnja sjednica /

Vlada srezala zatezne kamate, ali i donijela odluku o isplati razlike jubilarnih nagrada

Image
današnja sjednica /

Vlada srezala zatezne kamate, ali i donijela odluku o isplati razlike jubilarnih nagrada

HAC ONC će se potom privatizirati putem javne ponude, a Vlada se nada da će od građana, mirovinskih fondova i drugih investitora za 60 posto dionica dobiti oko milijardu i po eura.  

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Mnogo ozbiljnija i mnogo važnija reakcija od ovih klasičnih političkih, stiže iz Svjetske banke. 

Doznajemo, naime, da je u opširnom pismu Ministarstvu financija Svjetska banka izrazila skepsu i suzdržanost prema ovakvom modelu privatizacije autocesta. To su vrlo diplomatske riječi, ali iza njih se krije zabrinutost i negativna ocjena cijelog modela.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Problem se već danima kuha u krugovima međunarodnih investitora, a ni u Ministarstvu financija baš ne spavaju mirno. Naime, ovim procesom Vlada planira ukinuti poduzeće Autoceste Rijeka - Zagreb koje na sebi ima oko 900 milijuna eura kredita. To su izuzetno povoljni krediti s bankovnom maržom od 0,2 - 0,5 posto. 

Image

U slučaju ukidanja ARZ-a svi ti krediti bi mogli doći odmah na naplatu jer to omogućavaju njihove ugovorne klauzule. Da bi vratila te novce država bi se morala zadužiti po maržama koje su danas za Hrvatsku između 3,5 i 4 posto. To bi godišnji iznos kamata gotovo trenutno povećalo za oko 300 milijuna eura. 

Image

S druge strane kreditori nisu  oduševljeni ni s Vladinom odlukom da HAC -tvrtka kojoj su dosad dali 3 milijarde i 200 milijuna eura  kredita odjednom ostaje bez prihoda od trošarine i naplate autocesta koji godišnje iznose oko 320 milijuna Eura jer ti se prihodi po ovom zakonu sele na novu zlatnu koku koja će se privatizirati  HAC-ONC. Na osnovu tih prihoda su banke HAC-u i odobrile kredite.  Što bi se dogodilo da samo neki od njih odluče naplatiti svoje zaduženice i mjenice, što im također omogućavaju ugovorne klauzule u Ministarstvu financija ne žele ni zamisliti.

Image

Koliko će privatizacija HAC Onca biti atraktivna još je neizvjesno, ali skepsu investitorima unosi članak 7. ovog Zakona koji kaže kako se Ugovor o upravljanju HAC -ONC-om može izmijeniti ako to zatraži Hrvatski Sabor.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Drugim riječima netko bi trebao dati milijardu i po eura za 60 % dionica HAC-ONCa i onda se nadati da recimo već idući saziv Sabora za 6 mjeseci neće kazati da to ne vrijedi. 

Gost RTL Direkta Radimir Čačić o koncesiji na autoceste: 'Vlada se mora ponašati državnički, a ne politikanski!'

"Ova suzdržanost, točnije zabrinutost Svjetske banke je logična, ali u svojoj suštini ne znači ništa. Model sa kojim je Vlada krenula, model monetizacije je u danim uvjetima, kad nam se desilo što nam se desilo od 2004. na dalje, da se raspao model koji smo postavili u vrijeme Račanove vlade, više nije bio održiv. On bi s danim parametrima držao HAC nad vodom i mi više danas ne bi imali nijedne lipe duga. Sada je jedini održiv model, a za to sam se i zalagao - monetizacija", kazao je Radimir Čačić za RTL Direkt.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

"Vlada je trebala dati autoceste u koncesiju, djelovati bez ikakvog pritiska javnosti. Vlada se treba ponašati državnički, a ne politikanski. Povukli su se, i sad idu s drugim modelom, a on nije naročito dobar i Svjetska banka ima potpuno pravo reagirati na ovaj način. Da sam u ovom trenutku još uvijek Milanovićev suradnik, odmah bi pokrenuo monetizaciju!", dodaje Čačić.

Tekst se nastavlja ispod oglasa
sjene prošlosti
Gledaj odmah bez reklama
VOYO logo