Post objavljen na Facebook profilu jelšanskog župnika don
Stanka Jerčića vezan uz
medicinski potpomognutu oplodnju, iako je namijenjen
samo ograničenoj grupi - prijateljima, izazvao je veliki interes
javnosti, pogotovo hvarske.
Naime, na tom otoku popriličan je broj djece začet uz pomoć
suvremene medicine, koju don Stanko prilično oštro osuđuje zbog,
kako tvrdi, "malverzacija zamrznutim embrijima koji počesto
završavaju u otpadu". Rečeni proces hvarski svećenik čak
mjestimično naziva "prenatalni rasizam", piše Slobodna
Dalmacija.
"Je li 'umjetno' začeće – bezgrješno? Ili se u jedan život 'investira' zatiranje drugoga, često mnogih? Tko odlučuje koji će zametak živjeti, a koji će u zamrzivač, a potom – prije ili poslije – u 'otpad' ? Nije li tu na (ne)djelu – 'prenatalni rasizam'?!
I kako se to neki 'katolički' supruzi zapanjujućom i nepodnošljivom lakoćom upuštaju u takvu 'avanturu' a da se prethodno uopće nisu ni posavjetovali s kompetentnim stručnjacima, pravnicima i moralistima, čak ni valjano obavijestili o pravnim i moralnim pitanjima i dvojbama, nego, možda, samo o medicinskim? Zar se sve to neodgovorno postupanje može pokriti plaštem zakonite i plemenite želje za potomstvom?", pita se, među ostalim don Stanko. I nastavlja:
- Vijećnik SDP-a gay paru: 'Možda bi vam pomogla umjetna oplodnja, samo se dogovorite tko će biti ona'
"Neplodnost može biti urođena, uzrokovana zagađivanjem okoliša, psihičkim problemima ili spolnim bolestima, i drugim razlozima. Naravno, ženinim starenjem gubi se prirodna plodnost. Usprkos tome što su uvjeti življenja u naše vrijeme bitno poboljšani, neplodnost postaje sve raširenija bolest jer joj pogoduju mnogi drugi, izrazito negativni uvjeti suvremenog života: stresna užurbanost, brza i nezdrava prehrana, zatrovani prehrambeni proizvodi, diktatura ženske mode koja kao da je (a kao da nije!) sotonski uperena protiv života.
Uspješnost umjetne oplodnje je do 20 posto ako se u maternicu žene unese jedan embrij, a do 40 posto ako se unesu tri embrija. Prema tome, velik broj embrija umre, što je oblik pobačaja. K tomu, velik broj embrija bude zamrznut, neki se koriste u znanstvenim pokusima nakon kojih se usmrte. Moguće je i da embrij bude zaražen tijekom laboratorijskog postupka. Nadalje, liječnici u laboratoriju izabiru bolje embrije a bacaju lošije i tako odlučuju koji će živjeti, a koji će biti uništeni. Milijuni embrija na taj način pogibaju, sa ili bez znanja roditelja, što se s pravom može nazvati "prenatalnom diskriminacijom i rasizmom". (...)
Katolička crkva iz više razloga protivi se umjetnoj oplodnji i smatra je teškim grijehom... Crkva se protivi zamrzavanju embrija, eksperimentiranju nad njima ili korištenju u kozmetičke svrhe. Naravno, Crkva nije protiv djece rođene umjetnom oplodnjom. Zalaže se da svako dijete koje dođe na svijet tim putem bude prihvaćeno s ljubavlju", ublažio je jelšanski župnik svoj istup objavljen na društvenoj mreži početkom prošloga tjedna.
Što ga je ponukalo da se, pak, upravo tada obrati svojim sljedbenicima na Facebooku?
"Taj je tekst već objavljen, i to u prosincu, u listu 'Marija' s kojim godinama surađujem. Hotimično sam htio, međutim, da ga pročita više ljudi, i cilj sam postigao jer su društvene mreže očigledno jači medij od tiskovina.
Vjerujte da s punim poštovanjem gledam na nastojanja supružnika da dobiju dijete, duboko razumijem tu želju. No, želim podsjetiti na notornu činjenicu i stav Crkve: što je s embrijima koji se tom prilikom masovno uništavaju?! Imali ste jednom objavljen podatak o čak pedesetak tisuća njih uništenih jedne godine u Francuskoj; dakle, govorimo globalno o milijunima embrija koji su, nakon procesa oplodnje, završili u smeću.
Tko sebi uzima za pravo ocijeniti neki zametak "boljim" i "vrjednijim života" od drugih koji nisu dobili priliku? To je kao da imate bolesno i zdravo dijete, pa procijenite da vam se više isplati ulagati u ono koje će, grubo rečeno, dati bolje rezultate uz manje troška. Svi se slažemo, međutim, u tome da ćemo za bolesno dijete, čiju dijagnozu ne pokriva lijek s popisa HZZO-a prodati sve što imamo kako bi živjelo. Zašto onda embrije, taj život u zametku, diskriminiramo?!
Samo sam htio javnost dodatno informirati o toj nuspojavi umjetnog začeća, ne umanjujući dostojanstvo djeteta rođenog nakon tog procesa. Ono je, dakako, jednako vrijedno kao i svako drugo dijete. Osobno sam puno njih krstio i pričestio, i drugima ću i ubuduće udijeliti isti blagoslov i sakrament", rekao je župnik za Slobodnu Dalmaciju.
Među onima koji su eksplicitno iskazali negodovanje je stanovnica Jelse posljednjih dvanaest godina Marina Potočnjak, majka djeteta dobivenog umjetno potpomognutom oplodnjom prije pet godina.
"Jako me naljutila objava don Stanka, mogla bih danima govoriti o tome. Držim da bi u svojim istupima trebao dati prioritet napuštenoj i zlostavljanoj djeci, a ne ovim mališanima koje treba prigrliti jednako kao sve druge ljude", kazala je Potočnjak.
"Surađujem s don Stankom Jerčićem petnaestak godina na zaručničkim tečajevima i kristalno mi je jasan stav Crkve po pitanju umjetne oplodnje. Podržavam ga", kratko je poručila i utjecajna katolička aktivistkinja te osmerostruka majka, liječnica dr. Danijela De Micheli Vitturi, specijalistica obiteljske medicine i savjetnica te poučavateljica prirodnih metoda planiranja obitelji.