što s obrazovanjem u doba korone? /

Ministrica Divjak za RTL: 'Ako koronavirus dopusti, ciljamo maturu za lipanj ili srpanj'

Puno je pitanja, a odgovore na njih pokušala je dati nadležna ministrica Blaženka Divjak

13.4.2020.
19:11
VOYO logo

Točno je mjesec dana od odluke da se uslijed korona-krize prekida nastava u školama i na fakultetima.

I učenike, i roditelje i nastavnike more brojne brige. Postavlja se pitanje ocjenjivanja dok nastava traje online i na televiziji, ali i hoće li državna matura biti odgođena. Prema školskom kalendaru maturanti su trebali 16. svibnja pisati esej, no on je odgođen, a tijekom lipnja polagati ostale ispite. 

Tekst se nastavlja ispod oglasa

VEZANE VIJESTI

Puno je pitanja, a odgovore na njih pokušala je dati nadležna ministrica Blaženka Divjak s kojom razgovarao Adrian De Vrgna.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Ona je za utorak sazvala sastanak ministara EU zbog mature i upisa na fakultete.

"Gotovo sve škole u Europi su zatvorene, rade jedino vrtići u Švedskoj i niži razredi u školama. Glavne teme su vezane uz završne ispitie, ocjenjivanje i mature. 14  članica još nije donijelo odluke o tome kada će biti državna matura, među njima je i Hrvatska. 9 članica je donijelo odluke da će biti krajem svibnja, u lipnju i srpnju, dok će u Portugalu biti u kolovozu. Nama državna matura upada u vrijeme lipnja i ako epidemiološka situacija to dopusti i ako budu takve upute Stožera ja vjerujem da ćemo prvi scenarij da matura bude u lipnju, evantualno srpnju, i ostvariti", rekla je Divjak.

"Moramo čekati upute epidemiologa, za sada je izgledno da će to biti lipanj. Mi razrađujemo i druge korake, ali nitko ne zna kakva će biti situacija", naglasila je.

Kada je riječ o upisima u srednje škole, Divjak kaže da se natječaj raspisuje obično u svibnju, a upisi najvećim dijelom idu online preko e-upisa. Ministrica je ponovila da će ocjene biti zaključene na kraju osmog razreda tako da oko toga ne očekuje probleme.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Upisi u osnovne škole su za sada odgođeni, a ministrica kaže da se u EU razmatra da se oni provedu bez prisustva djece.

"Otom-potom, kad dobijemo procjenu", kaže Divjak. Upitana što sa psihološkim procjenama i djecom s posebnim potrebama, ministrica za sada nema konkretnih odgovara.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Divjak tvrdi da je nastava na daljinu dobra alternativa, no mnogi roditelji i učenici suočavaju se s teškoćama.

''Škola za život je kurikalarna reforma koju smo radili dvije-tri godine. Nastava na daljinu je nažalost najbolja altrnativa tome da nastave mora biti i da škola treba postojati, ako ništa onda barem u virtualnom svijetu. Pripremali smo se dva-tri tjedna i još uvijek tvrdim da smo među najboljima u Europi. Donijeli smo preporuke i upute oko ocjenjivanja i vrednovanja, one su vrlo jasne, poslali smo ih u škole. Učitelji i nastavnici su trebali napraviti planove kako s tim započeti", kaže Divjak dodajući da su učitelji i nastavnici ''bačeni u vatru'' te da treba imati razumijevanja za novonostalu situaciju.

''Smatram da za sada dobro plivamo, pokušavamo dati jasne upute", dodaje.

Na pitanje je li sustav zaboravio djecu s posebnim potrebama, Divjak kaže da pokušavaju odgovoriti na sva pitanja koja iskrsnu.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

"Svakom djetetu s potrebama treba drugačija prilagodba, treba s njim drugačije raditi. Najvažnije je da se nastava individualizira, i to se i sada radi.  Ostvarili smo suradnju s društvom prevoditelja za znakovni jezik. Što se asistenata u nastavi tiče znate da nitko nikome sada ne ide u kuću. Ako pomoćnik u nastavu ne može doći u nečiju kuću, onda ne može", kaže Divjak dodajući da smo svi žrtve ove situacije, a ne samo djeca s posebnim potrebama.

Ministrica kaže da su osigurali da se pomoćnicima u nastavi plaća isplaćuje cijelo vrijeme te će oni, čim situacija to omogući, nastaviti raditi. 

Tekst se nastavlja ispod oglasa

"Imamo jako puno prilagodbi koje omogućuju kvalitetno nošenje sa situacijom djece s teškoćama. Kada dobijemo još prijedloga, mi ćemo usvojiti".

Mnoge zanima kako se sada vrednuje znanje učenika. Divjak kaže da je uputa da u svakom predmetu trebaju biti barem dvije ocjene, jedna iz aktivnosti te druga iz nekog kompleksnijeg zadatka.

Cijelo vrijeme govori se o školi za život, ali udžbenici su i dan danas prepuni pojmova, definicija koji se uče napamet, a dostupni su s dva klika mišem. Na upit je tu kritičko promišljanje i zaokret koji je kroz reformu najavljivanm ministrica odgovara: "Ne pitaju se činjenice niti se ispituju podaci. Novi udžbenici su bolje koncipirani. Još imamo i starih udžbenika koji nisu reformski. Jasno kažem, razlikujte bitno od nebitnoga. Druga ocjena je iz razvoja ključnih kompetencija, rješavanje problema kritičkog promišljanja". kaže Divjak dodajući da na tome i dalje treba raditi.

Brojne zagrebačke škole stradale su u potresu. Postavlja se pitanje gdje s učenicima ako epidemija ubrzo prođe?

Tekst se nastavlja ispod oglasa

"Infrastruktura i škole su na osnivačima, u ovom slučaju Gradu Zagrebu. Naravno da sada možemo govoriti da se slabo skrbilo o školama, da nije bilo ulaganja. Ovo je prvenstveno pitanje za Grad koji  dobiva decentralizirana sredstva za to, ali ja vjerujem da ćemo i u sklopu ovih osnovanih zaklada dati prednost školama", kazala je ministrica.

Na kraju, upitana hoće li u rezanju materijalnih prava koje je izvjesno uslijed krize, deblji kraj opet izvući prosvjetni radnici, Divjak kaže da ti razgovori tek slijede.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

"To nije tema koja se u javnosti može otvoriti prije nego se razgovara sa sindikatima i prije  nego se razmotre sve mogućnosti. Nastava na daljinu ne može ići sama od sebe, ako je obrazovanje prioritet, onda u obrazovanje moramo i ulagati", zaključila je Divjak

Sjene prošlosti
Gledaj odmah bez reklama
VOYO logo