Potegnuli smo starom karlovačkom samo kako bi proveli dosad neviđeni eksperiment na hrvatskim cestama – vozili smo sporije, štedljivije, odnosno po propisima.
Da. Po propisima. I tako po propisima 10 minuta, čak malo više, jer na dionici gdje je ograničenje 50, mi vozimo 60 i, naravno, ogromna kolona je iza nas, a oni najnestrpljiviji nas prestižu, očito se ima, može se…
Svi su nas gledali čudno, kao da smo autoškola, a računica je jednostavna. Vozite brzinom 145 kilometara na sat i prosječno vam automobil troši 8 litara na sto kilometara, ali ako smanjite na 130 potrošnja pada za jednu litru, na sedam litara. Dakle, ušteda na primjeru Zagreb Split su 52 kune.
Nemojte juriti do semafora, kad prilazite nemojte odmah po kuplungu.
Rajko Horvat s Fakulteta prometnih znanosti otkriva tajnu: "Od 0,5 do 1 litre goriva moguće je uštedjeti i tako da pustite samo gas i približavate se s kočenjem motora i onda kad se približavate semaforu tek stisnete kuplung."
Napumpajte gume, ali ne previše da ne eksplodiraju. Goran Husinec, stalni sudski vještak za promet, razgovara s nama. "A da se brzine mijenjaju čim prije?", pitamo.
"Možemo i brzine mijenjati čim prije, tu možemo koji deci ušparati ili isključiti klimu, ali ako isključimo klimu da bi uštedjeli pola litre, znači nekakvih sedam kuna na sto kilometara, vozimo se u vrućem autu, preznojavamo se i štedimo na svom komforu.
Gume, klima, sporija vožnja, to su sve općepoznati, generički savjeti, ali postoji i cijeli HyperMiling pokret, gdje se štedljivi vozači natječu tko će manje potrošiti i objavljuju svoje detaljne upute. S visokim cijenama benzina, štedljivci su postali puno popularniji. Osim pravih hypermyling savjeta internet je logično prepun i onih malo manje ozbiljnih. Neki predlažu da se vratimo jedinom pravom energetski učinkovitom rješenju- Jabadabadu vožnji.
Od Kremenka, do krađe benzina susjedima kad zaspu ili budućnosti u kojoj ćemo se voziti na posao kao Amiši – gomila je savjeta za uštedu.
Trevor Noah u svom večernjem američkom showu kaže: "Što ti smanjuje potrošnju? Kad se automobil kreće. Znači, način na koji se mogu izbjeći prometne gužve je da svi semafori svijetle zeleno. Svaki semafor, svako križanje u Americi, zeleno svjetlo. Ali onda će se svi automobili sudariti? – Još bolje. Ako se sudariš, automobil ti ne radi, pa ćeš hodati i štedjeti na gorivu.
Zagrebački vozači imaju i svoje savjete. Zoran kaže: "Pa manje gasa, paziti na okretaje." Pitamo, je l' on to radi: "Pazim, pazim, moram…" Kristijan dodaje: "Pa da vam budem iskren, ne pazi se." Zaključujemo 'ima se, može se'. "Uvijek za sto točim pa se ima..", smije se.
Nekad su znak prestiža bili nakit, satovi, jastozi i tome slično – danas je znak luksuza brza vožnja autocestom.