Josip Manolić ima 98 godina i jedan je od najstarijih vozača u Hrvatskoj. Prošle je godine na liječničkom pregledu dobio odobrenje da vozi do 100.
"Zakon ne priznaje godine nego, prije svega, zdrastveno stanje i jeste li sposobni da vozite dalje auto. Tako da i stota godina neće biti zapreka da produljim vozačku dozvolu", kazao je u listopadu 2017. godine Josip Manolić.
Umirovljenici bi pregled plaćali 430 kuna
Jesu li svi 90-to godišnjaci u formi za vožnju kao što je Manolić? Neki bi rekli - ne. Jer izmjene Zakona o sigurnosti prometa na cestama predlažu uvođenje obveznog liječničkog pregleda za vozače starije od 67 godina. Cijena je 430 kuna, a umirovljenici bi pregled plaćali iz svog džepa.
"To s troškovima nije u redu. Sigurno bi trebali ići na pregled, ali mislim da bi to trebala financirati država", rekao je Romano iz Zagreba.
"I za mlade i za stare vozače trebaju biti bolje provjere. Mislim da to ne ovisi o godinama", kaže Zagrepčanka Ana. "Mislim da neki posebni liječnički pregled ne bi trebao biti. Jer, ako imnte svog liječnika koji vas prati, on bi trebao temeljem vaših nalaza i znanja o vama izdati potvrdu ili ne izdati", kazala je, pak, Dunja.
Iz Sindikata umirovljenika poručuju - stariji vozači nisu opasnost na cesti
Hrvatska broji nešto više od 9% vozača starijih od 67 godina. Prema statistikama MUP-a, u prvih 10 mjeseci ove godine sudjelovali su u gotovo 12% prometnih nesreća. Od ukupno 3.347 prometnih nesreća u kojima su oni sudjelovali, izazvali su njih 2.376, točnije 71%. U tim nesrećama smrtno je stradalo 28 osoba.
Iz Sindikata umirovljenika poručuju - stariji vozači nisu opasnost na cesti. "Pokušavaju na temelju podataka koji nisu niti točni, niti su pošteno i pravično iskazani, u javnosti nagovoriti zakonodavca da opet donese zakon", kazala je predsjednica Sindikata umirovljenika Hrvatske Jasna Petrović.
Protiv su zakona koji bi osiromašio već siromašne umirovljenike - a preglede bi, kažu - ako na njima toliko inzistira, trebala platiti država. "Mi smo apsolutno protiv toga da se išta mijenja u postojećem zakonu osim da se pridodaju operativni akti kojima bi se osiguralo da i dalje vode o tome skrb liječnici primarne zdrastvene zaštite koji najbolje poznaju svoje pacijente i koju terapiju uzima", kaže Petrović.
A kako se to radi u zemljama članicama Europske unije? Rijetke su zemlje u kojima umirovljenici, kao dosad u Hrvatskoj, voze bez liječničke provjere. Tako je samo u Austriji, Njemačkoj, Belgiji, Nizozemskoj i na Islandu. Svi ostali kontroliraju umirovljenike nakon 65. - Italija, Mađarska, Češka, Španjolska, Portugal, i to sve češće što su stariji. U Ujedinjenom kraljevstvu i Lihtenštajnu liječnički pregledni obavezni su nakon 70., a samo u Luksemburgu nakon 80.
"Zalažem se za ovaj zakon, ali da on bude u jednom danu na jednom mjestu. Treba biti prilagođeno našim građanima. Konkretno 50 do 100 kuna u jednom danu na jednom mjestu", kaže prometni stručnjak Željko Marušić. Koliko god nezadovoljni bili - bake i djedovi vozači - novim će se pravilima morati prilagoditi.