Iz njemačke tvrtke Deutsche Bahn Bahnbau Grupe GmbH već mjesec dana odbijaju odgovoriti kako to da na svojim stranicama i dalje kao svoj dio projekta na izgradnji željeznice Križevci – Dugo Selo vode da je obavljen "u razdoblju od 2015. do 2018.". A znamo da radovi kasne već četiri godine i, smatraju mnogi, odgađat će se još i dulje.
Kako na pitanja nije reagirao voditelj projekata dr. Ali A. Elahwiesy, krenuli smo zaobilazno, od HŽ Infrastrukture, hrvatske državne kompanije koja je zaglavila s DIV Grupom Tomislava Debeljaka koja je DB Bahnbau Gruppe angažirala kao podizvođača na pruzi od Križevaca do Dugog Sela.
Istraživanjem tempa kojim DIV Grupa, da u nedostatku boljeg izraza kažemo, "napreduje" s radovima na projektu, pozabavli smo se prije mjesec dana.
Iz HŽ Infrastrukture su nam tada izričito naveli da je DIV Grupa, kao potpuno neiskusna u željezničkim radovima, posao dobila isključivo na temelju referenci tvrtke kćeri nečega tako svjetski spektakularnog kao što je Deutsche Bahn.
Povod je bila kombinacija problema s DIV-om koji kulminiraju već neko vrijeme; od Debeljakovih problema s neplaćanjem dugova Brodogradilišta u Splitu i užasne neizvjesnosti za radna mjesta radnika do vlastitog predstečaja što ga je predložila sama DIV Grupa. Tako smo došli do toga da je DIV na pruzi Križevci – Dugo Selo u 5 mjeseci obavio 0,67 posto projekta.
Projekt je izvorno doista planiran od 2015. do 2018. godine kako navodi DB Bahnbau Gruppe. Ali, rok za dovršetak je pomaknut prvo na 2020., pa na 2021. godinu, pa do ljeta 2023., a prilično je izvjesno da niti to neće biti kraj. Sve to zbog razloga koje smo pobrojali u članku od prije mjesec dana.
U međuvremenu smo zavirili na stranice DB Bahnbau Grupe GmbH i tamo ostali iznenađeni brošurom, očito neaktualiziranom, u kojoj se među referentnim projektima ove ogromne specijalizirane njemačke kompanije, kao jedan od onih kojima ta tvrtka reklamira svoju kvalitetu i sposobnost, navodi i "Dugo Selo, Kroatien" i gdje je navedeno: "Razdoblje: 2015.-2018."
Iz Berlina nisu odgovarali. Pa smo pokušali sa Zagrebom i HŽ Infrastrukturom. Oni nam jesu odgovorili, i to ovako:
"DB Bahnbau Gruppe je iz dijela opsega svojih radova za koje je zadužena ugovornom preraspodjelom (reguliranje kolosijeka, oslobađanje napona u dugom traku itd.) uredno izvršila svoj dio obveza u mjeri u kojoj je to bilo moguće. Međutim, s obzirom da projekt nije završen ni DIV Grupa niti DB Bahnbau Gruppe nisu završili svoj dio radova."
Drugim riječima, čak niti mega-tvrtka kći njemačkog DB-a, koja je briljirala na željezničkim gradilištima od norveškog Osla do Izraela, nije uspjela izaći na kraj i obaviti svoj dio posla kad se suočila s načinom rada i uvjetima poslovanja kakvi vladaju u Republici Hrvatskoj.
HŽ Infrastruktura nema podatke o tome kolika je vrijednost radova koje je DB Bahnbau Gruppe uspjela dovršiti četiri godine poslije zacrtanih rokova, ali zna što je sve dogovoreno da obavi ona, a na osnovu čega je DIV Grupa, inače bez ranijeg iskustva u tom dijelu posla, dobila svoj dio projekta na natječaju:
"DIV Grupa, tada DIV d.o.o., je zajedno sa svojim podizvođačem DB Bahnbau Gruppe, sukladno ugovornoj preraspodjeli, bila dužna izvoditi radove na gornjem ustroju pruge odnosno izgradnji kolosijeka i skretnica."
"Pri tome je DB Bahnbau Gruppe bio zadužen za izvođenje dijela tih radova, točnije u dijelu kolosijeka za nabavu, utovar, transport i istovar novih tračnica, skidanje postojećeg kolosijeka, uklanjanje postojećeg tucanika, ugradnju novog tucanika, reguliranje kolosijeka, oslobađanje napona u dugom traku itd. odnosno u dijelu skretnica za demontiranje postojećih skretnica, ugradnju privremenih skretničkih veza itd., sve zajedno u iznosu od cca 42.8 milijuna kuna", relativno su detaljno pobrojali iz HŽ Infrastrukture.
Ovogodišnjim tempom radova na projektu željeznice Križevci – Dugo Selo, kako smo izračunali u prošlom članku na ovu temu, umjesto da sve bude završeno još prije četiri godine, rekonstrukcija i dogradnja ove željezničke dionice razvukla bi se još 17 i pol godina, do kraja 2039.
Na pitanje prijeti li Hrvatskoj da zbog kašnjenja na kraju mora vraćati "brdo novca" iz EU fondova, iz HŽ Infrastrukture ranije su nam odgovorili da "takav scenarij u ovom trenutku nije realan".