cijene divljaju /

Cijene građevinskog materijala lete u nebo: Koliko će još milijuna kuna Vlada morati platiti za Pelješki most?

U ugovoru stoji da se cijena može povećati do 10 posto bez promjene ugovora.

30.9.2021.
19:30
VOYO logo

Kad cijene divljaju u svijetu, Hrvatska prati trendove. Zato se građani plaše dodatnih troškova. Električna energija je za poslodavce već poskupjela, iz HUP-a smatraju neopravdano, jer Hrvatska struju ne proizvodi samo iz fosilnih goriva, nego i iz obnovljivih izvora.

"Koliko ja znam Bog nije poskupio ni sunce, ni vjetar, ni vodu, a svo troje daje upravo Bog. Prema tome to ne bi smjelo biti na udaru općeg poskupljenja električne energije", kaže Damir Zorić, glavni direktor Hrvatske udruge poslodavaca. 

Image
Val poskupljenja /

Ćorić uoči sjednice Vlade komentirao poskupljenja goriva i plina: Tvrdi da smo mirni sve do travnja

Image
Val poskupljenja /

Ćorić uoči sjednice Vlade komentirao poskupljenja goriva i plina: Tvrdi da smo mirni sve do travnja

Energenti poskupljuju tek iduće godine

I neće, kaže ministar gospodarstva. Za domaćinstva neće poskupjeti ni struja ni plin, ali samo u idućih nekoliko mjeseci.

"Ne treba očekivati rast cijene plina za kućanstva. Vrlo je važno da prođemo sezonu grijanja na taj način. Što se tiče cijene struje u sljedećih nekoliko mjeseci također očekujemo stabilnu cijenu struje. Dakle, kućanstva u Hrvatskoj ovim prvim udarom neće biti pogođena", rekao je ministar Tomislav Ćorić.

No, izvjesno je da će drugim, proljetnim udarom biti pogođena. Jer na europskom tržištu cijena plina u posljednje dvije godine porasla je 250 posto, a električna energija samo u 2021. 80 posto. Ali to nije sve. Cijene građevinskog materijala, osobito metala, idu u nebo, što izaziva jak udar na građevinski sektor.

"Građevinarstvo je taj zamašnjak koji pokreće i vuće naprijed sve druge. Ali ako njima ne ide... ono, ako lokomotiva ne vuće, i vagoni stagniraju i zaostaju", tvrdi Zorić.

To bi moglo dovesti u pitanje i dugoročne državne planove poput ostvarivanja projekata iz Nacionalnog plana otpornosti i oporavka. Zato Vlada reagira i donosi zaključak kojima sugerira naručiteljima javnih projekata da analiziraju cijene i, u slučaju većih troškova, aneksima ugovora dogovorno podijele trošak s izvođačima radova.

"Naručitelj zajedno s izvoditeljem radova će analizirati kada je došlo do povećanja, koje je to povećanje, i onda će sukladno zakonu o javnoj nabavi postojati mogućnost da vi neke stavke priznate i dodatno platite", objasnio je Oleg Burković ministar mora, prometa i infrastrukture.

Zbog rasta cijena materijala i projekt Pelješki most bi mogao poskupjeti. Službeni zahtjev izvođača za povećanje troškova, tvrdi ministar, nije stigao. "Nikakve službene informacije niti u ministarstvo mora, a provjerio sam, i u Hrvatskim cestama nije došao", rekao je Burković.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Iz China Road and Bridge Corporationa su nam odgovorili da su ponosni što sudjeluju o izgradnji važnog projekta, ali na direktan upit namjeravaju li povećati troškove gradnje nisu se referirali, nego samo navode da će svoje ugovorne obveze ispuniti. A u ugovoru stoji da se cijena može povećati do 10 posto bez promjene ugovora.

"10 posto je fiksni iznos koji je nepormjenjiv. Preko tog iznosa eventualno se može doć do nekakvog...ako pokazatelji to pokažu i ako izračuni sukladno ugovornoj dokumentaciji to pokažu, o njima se može analizirati", pojasnio je Goran Legac, voditelj projekta izgradnje Pelješkog mosta.

Pojednostavljeno, deset posto od ugovorene 2 milijarde kuna za most, dakle 200 milijuna, Kinezi mogu zatražiti bilo kad. Isto mogu zatražiti i izvođači na pristupnim cestama. To bi ukupan trošak projekta povećalo za 430 milijuna kuna, a da nitko ne mijenja ugovor.

Tekst se nastavlja ispod oglasa
Tekst se nastavlja ispod oglasa
Tekst se nastavlja ispod oglasa
Tekst se nastavlja ispod oglasa
Sjene prošlosti
Gledaj odmah bez reklama
VOYO logo