Nove cijene goriva na crpkama u Hrvastkoj povijesno su visoke ponajviše zbog visokih marži naftnih distributera te poremećenom sustavu vrijednosti na globalnom tržištu, piše Jutarnji list.
Naime, cijene benzinskih goriva od danas su od 11,37 kuna pa do 11,57 kuna za litru, ovisno o distributeru. Dizelska goriva sada su još skuplja, iako je njihova finalna maloprodajna cijena niža od benzina i iznosi 11 kuna i 29 lipa po litri. Na svakoj litri dizela opskrbljivači ostvaruju čak 70 posto veću profitnu maržu nego na benzinu, a to je posljedica trenutačno niže nabavne cijene dizelskog goriva na mediteranskom tržištu, ali i nižih državnih davanja.
Realna cijena litre dizela 67 lipa niža
No, kada bi profitna marža na dizel bila jednaka kao na benzin tada bi, izračunao je Jutarnji list, umjesto 11,29 kuna za litru potrošači plaćali 10,62 kune, a ostvarena ušteda na prosječnom rezervoaru od 55 litara bila bi oko 37 kuna.
Taj je iznos dobiven iz formule za izračun maksimalne dozvoljene cijene naftnih derivata kojom se koristilo Ministarstvo gospodarstva od 2000. do 2014. godine, a sastoji se od prošlotjednog prosjeka dolarske nabavne vrijednosti pojedinih derivata na mediteranskom tržištu izraženog u kunama prema srednjem tečaju HNB-a, uvećanog za trošak biogoriva koje se zbog ekoloških propisa mora umješavati s naftnim derivatima, trošarinu, bruto trgovačku maržu i PDV.
'Ovdje su svi preprodavači'
Iz tog proračuna vidljivo je kako je rekordno visoka cijena benzina posljedica više faktora, od rasta veleprodajne nabavne cijene koja je prošlog tjedna premašila 790 dolara za tonu, nešto višeg tečaja dolara prema kuni, ali i konstantno visoke marže opskrbljivača.
"Ključna je stvar da Vlada ograniči visinu marži a ne da dira trošarine. Time ne bi naštetila niti jednom proizvođaču jer u Hrvatskoj ne postoji proizvodnja derivata. Ovdje su svi preprodavači", kazao je za Jutarnji list analitičar Jasminko Umičević.
On smatra da bi marža po litri goriva trebala biti između 65 i 75 lipa.
Ministar Ćorić je optimist, analitičari nisu
Iz Vlade koja je u listopadu bila zamrznula cijene goriva, su poručili da prate stanje, a ministar gospodarstva Tomislav Ćorić kazao je kako cijene nafte na svjetskim tržištima osciliraju te da vjeruje kako će se cijene naftnih derivata stabilizirati sljedećih mjeseci. Naftni stručnjaci Umičević i Davor Štern nisu optimisti poput Ćorića.
"Visoke cijene će potrajati i cijena nafte će sigurno rasti. Svjetsko gospodarstvo se pokrenulo i pro izvođačima je u interesu visoka cijena nafte", kaže Umičević.
Štern smatra da su stvari izmakle kontroli i da više nema logike u formiranju cijena.
"Proizvođači su kao zvijeri. Kad zvijer namiriše krv ona ide dalje u napad. Tako sada funkcionira i i sustav formiranja cijena nafte i naftnih derivata", rekao je Štern.